ابدومینوپلاستی

ویژگی های یک گن مناسب برای دوران پس از ابدومینوپلاستی + مزایا و معایب

اولین چیزی که با شنیدن نام ابدومینوپلاستی به ذهنتان می‌رسد چیست؟ احتمالا شما هم مانند بسیاری از افراد حداقل آشنایی را با این عمل جراحی دارید. عمل ابدومینوپلاستی یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی است که برای از بین بردن چربی‌های مازاد شکم انجام می‌شود. این عمل بسیار ساده و مفید بوده و به شما کمک می‌کند که اندام بهتری داشته باشید.

اما یکی از مهم‌ترین نکات درمورد این عمل، رعایت درستِ مراقبت‌ها در دوران نقاهت است. دکتر علی مروتی که یکی از برترین پزشکان این عرصه است، استفاده از گن پس از عمل ابدومینوپلاستی را یکی از مهم‌ترین کارهای دوران نقاهت می‌دانند. اما به‌نظر شما یک گن خوب چه ویژگی‌های دارد؟ یا اصلا مزایا و معایب استفاده از گن چیست؟

عمل جراحی ابدمینوپلاستی

همانطور که در قسمت بالا گفتیم عمل ابدومینوپلاستی برای از بین بردن چربی‌های اضافی شکم انجام می‌شود. درواقع این عمل فقط و فقط مخصوص نواحی شکم و پهلو است. عمل ابدومینوپلاستی با نام تامی تاک ( tummy tuck ) هم شناخته می‌شود.

در عمل ابدومینوپلاستی یا تامی تاک جراح ابتدا نواحی که اجماع چربی در آن بیشتر از سایر نواحی است را مشخص می‌کند. بعد از آن با مشاهده اثرات بیهوشی در بیمار، عمل ابدو آغاز می‌شود. در این عمل نواحی مشخص شده برش داده شده و بافت‌های اضافی برداشته می‌شود. پس از آن عضلات باقی مانده در نواحی شکم و پهلو بخیه زده می‌شود.

مزیت ها و معایب عمل ابدومینوپلاستی

قطعا هر عمل جراحی دارای معایب و مزایای مختلفی است. همانطور که تا الان خواندید، عمل ابدومینوپلاستی با برداشتن چربی‌های مازاد در نواحی پهلو و شکم، به شما کمک می‌کند که اندام بهتری داشته باشید. این امر را می‌توان به عنوان اولین مزیت عمل تامی تاک دانست. علاوه بر آن شما می‌توانید با داشتن اندامی زیبا، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و بسیاری از فعالیت‌های روزانه یا فعالیت‌های ورزشی خود را بسیار ساده‌تر انجام دهید.

در سوی دیگر، معایب ابدومینوپلاستی وجود دارند که نمی‌توان نسبت به آنها بی‌تفاوت بود. از بارزترین عوارضی که احتمال بروز آن در زمان پس از عمل ابدومینوپلاستی وجود دارد می‌توان به کاهش احساس‌های پوستی، تورم، التهاب، عدم جوابدهی به داروی‌های بیهوشی در حین عمل، گاهی بروز خونریزی از نواحی برش خورده، احساس تهوع، عفونت و لخته خون اشاره کرد. هرکدام از این عوارض بسته به میزان شدت عمل و سیستم دفاعی بدن متفاوت است. هرچند که می‌توان برای کنترل این عوارض، تحت نظر پزشک داروی مسکن را مصرف کرد.

تاثیرات استفاده از گن
تاثیرات استفاده از گن

پس از عمل ابدومینوپلاستی چه باید کرد؟

اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین عوامل در نتیجه‌گیری عمل ابدمینوپلاستی را نام ببریم، باید به مراقبت‌های پس از عمل اشاره کنیم. درواقع ساختار این عمل بدین صورت است که درصورت عدم رعایت نکات و شرایط گفته شده از سوی پزشک، امکان بازگشت تمام چربی‌ها وجود دارد، زیرا بافت بدن به همین شکل فرم گرفته و به سرعت تغییر می‌کند.

کارهای مانند انجام فعالیت‌ها روزانه به صورت آرام، انجام فعالیت‌های ورزشی سبک و استفاده از گن از مهم‌ترین مراقبت‌های است که فرد در دوران پس از عمل تامی تاک باید انجام دهد. همانطور که در ابتدا گفتیم استفاده از گن یکی از مهم‌ترین این عوامل است. اما به نظر شما چگونه باید یک گن خوب و مناسب را انتخاب کنیم؟

ویژگی های یک گن خوب

انتخاب یک گن خوب به شما کمک می‌کند که دوران نقاهت خود را در مدت زمان کمتر و به شکل ساده‌تری طی کنید. اما نکته مهمی که در انتخاب گن وجود دارد، این است که نمی‌توان از گن‌های ساده استفاده کرد. درواقع انتخاب گن باید تحت نظر پزشک انجام شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های یک گن خوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آنتی باکتریال

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها یک گن خوب که می‌تواند از بروز عفونت هم جلوگیری کند، قابلیت آنتی باکتریال بودن است. درواقع خاصیت ضدباکتری بودن الیاف گن باعث می‌شود که هیچ میکروب یا باکتری وارد پوست بدن نشود. به همین سبب احتمال ابتلا به عفونت کاهش پیدا می‌کند.

ضد رطوبت و تعریق

یکی دیگر از مزیت‌های که از بروز عفونت جلوگیری می‌کند، قابلیت ضد رطوبت و تعریق گن است. از آنجایی که میکروب و باکتری برای رشد به گرما و رطوبت نیاز دارند، درصورتی که گن ضد تعریق و رطوبت باشد، هیچ میکروب و ویروسی قابلیت رشد ندارند.

قابلیت تنفس پوست

نوع پارچه و الیاف گن باعث می‌شود که فشار متعادلی از گن روی سطح بدن ایجاد شود. درواقع نمی‌توان گفت که گن حتما باید فشار زیادی به بدن وارد کند، زیرا در صورت فشار زیاد، پوست و بافت‌های بدن قابلیت تنفس را ندارند، اما ایجاد یک فشار متعادل روی سطح پوست بدن، باعث می‌شود که سطح بدن علاوه بر فرم‌دهی مناسب، قابلیت تنفس هم داشته باشد.

مزیت های استفاده از گن چیست؟

استفاده از گن در دوران نقاهت به افراد کمک می‌کند که بدنشان در مدت زمان کمتری فرم بگیرد. علاوه بر آن افراد می‌توانند بسیاری از فعالیت‌های خود، مانند کارهای روزانه و فعالیت‌های ورزشی را بسیار ساده‌تر انجام دهند. از دیگر مزیت‌های استفاده از گن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش درد
  • فرم‌دهی سریع‌تر بدن
  • رفع کبودی‌های پوستی
  • پیشگیری از بروز عفونت
  • کمک به بهبود جای زخم
  • پیشگیری از ابتلا به کلوئید
  • کاهش ورم‌های پس از جراحی

چه مدت باید از گن استفاده کنیم؟

مدت زمان استفاده از گن باتوجه به عوامل مختلف تعیین می‌شود. به زبان ساده‌تر، این مدت زمان باتوجه به میزان چربی‌های برداشته شده و میزان مهارت جراح در برداشتن چربی‌ها متغییر است. البته به صورت معمول، استفاده از گن بین 4 الی 6 هفته ضروری است. اما در صورت خفیف بودن نوع جراحی، این مدت زمان به 2 هفته هم کاهش پیدا می‌کند.

گن های مخصوص ابدومینوپلاستی
گن های مخصوص ابدمینوپلاستی

انواع گن

باتوجه به ویژگی‌های بیان شده برای تشخیص بهترین نوع گن، اکنون شما می‌توانید بهترین گن را برای خود انتخاب کنید. گن‌ها در انواع مختلفی هستند که در قسمت زیر به معرفی اشاره می‌کنیم:

گن‌های مخصوص ابدومینوپلاستی

گن‌های مخصوص ابدومینوپلاستی بیشتری تمرکز را در نواحی شکم و پهلو متمرکز می‌کنند. درواقع طراحی این گن‌ها بدین صورت است که یکسانی و هماهنگی خوبی را در نواحی شکم و پهلو ایجاد می‌کنند. علاوه بر آن این گن‌های ابدومینوپلاستی دارای مدل‌های متفاوتی هستند که هر فرد می‌تواند براساس آناتومی بدن خود، آن را انتخاب کند.

گن مخصوص لیپوماتیک شکم

گن‌های مخصوص لیپوماتیک بیشتر نواحی پایین‌تنه را درنظر دارد. استفاده از این گن ها باعث پوشش ران، باسن وغیره شده و فرم بسیار خوبی به بدن می دهد.

گن جلیقه‌ای

گن‌های جلیقه‌ای مخصوص افرادی است که عمل‌های لیف یا پروتز سینه را انجام داده‌اند. طراحی این گن‌ها به‌نوعی است که می‌تواند نواحی بالاتنه را فرم‌دهی کند.

گن یکسره

همانطور که از نام این گن پیداست، شکل و فرم یکسانی به تمام نواحی بدن می‌دهد. استفاده از گن مخصوص لیپو باعث فرم دهی بدن و سهولت دوران نقاهت می شود.

کلام پایانی

مراقبت‌های پس از عمل یکی از مهم‌ترین معیارهای است که به شما کمک می‌کند نتیجه بهتری از عمل خود بگیرید. استفاده از گن‌های مناسب، یکی از مهم‌ترین این اصول است که علاوه بر تسریع فرم‌دهی بدن، به شما کمک می کند فعالیت‌های روزانه خود را به سادگی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا