پیکرتراشی

معایب جراحی پیکرتراشی

احتمالا تاکنون در بین تمام جراحی‌های زیبایی که انجام می شود، بارها نام جراحی پیکرتراشی به گوشتان خورده است. این جراحی یکی از محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی است که به سبب مزیت و تاثیرات بسیار مثبت، از محبوبیت و شهرت زیادی برخوردار است. از آنجایی که هر جراحی زیبایی، علاوه بر مزیت و تاثیرات مثبت، معایب و عوارض مختلفی هم دارد، نمی‌توان منکر معایب جراحی پیکرتراشی شد.

دکتر علی اکبر مروتی، یکی از برترین و ماهرترین جراحان عرصه زیبایی است که با بیان توضیحات کامل درمورد جراحی پیکرتراشی، ابعاد جدیدی از این جراحی را در اختیار مراجعین خود قرار داد. قطعا کسانی که اقدام به جراحی پیکرتراشی می‌کنند، باید نسبت به تمام تاثیرات آن آشنایی داشته باشند. از آنجایی که معایب جراحی پیکرتراشی یکی از مهم‌ترین اطلاعات است، تیم جراحی و پزشک باید تمام این معایب را به مراجعین خود توضیح دهند.

اما پیش از اینکه برای آگاهی از معایب جراحی پیکرتراشی به پزشک مراجعه کنید، ما قصد داریم با بررسی روند جراحی و عوارض یا آسیب‌های احتمالی آن، با معایب این جراحی پروپاقرص آشنا شویم. پس اگر دوست دارید پیش از انجام جراحی پیکرتراشی، با معایب و تاثیرات مختلف آن آشنا شوید، حتما تا پایان این مقاله را کامل مطالعه کنید. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند که شناخت بیشتر و بهتری از جراحی پیکرتراشی داشته باشید.

جراحی پیکرتراشی چیست؟

جراحی پیکرتراشی یا بادی کانتورینگ (Body Contouring) یکی از رایج‌ترین شیوه‌های حذف چربی از بدن است. در این جراحی هدف حذف چربی‌های یک قسمت مشخص یا کل بدن است. این عمل زیبایی با استفاده از تجهیزات مخصوص جراحی انجام می‌شود. در این جراحی اصلی‌ترین قسمت‌های بدن که حجم بیشتری از چربی‌های مازاد را در خود جای داده‌اند مورد جراحی قرار می‌گیرند.

در این جراحی، ابتدا پزشک اصلی‌ترین قسمت‌های بدن را مشخص می‌کند. سپس با استفاده از تجهیزات موردنیاز، برش‌های را با اندازه‌های متفاوت در همان قسمت‌ها ایجاد می‌کند. شکم، پهلو، بازو، کمر، غبغب و ران از اصلی‌ترین قسمت‌‌‌های بدن است که بیشتر از سایر قسمت‌ها به جراحی نیاز دارد. پس از ایجاد برش نوبت به جداسازی بخشی از پوست می‌شود.

هنگامی که جراح بخشی از پوست را از عضلات جدا کند، می‌تواند تسلط بیشتری روی چربی‌های مازاد داشته باشد. بعد جراح باید توده‌های چربی را از بافت اصلی بدن جدا کرده و از بدن خارج کند. پس از جداسازی توده‌های چربی از بافت اصلی بدن، نوبت به کشیدن پوست و برش بخش‌های اضافی آن می‌رسد. این کار باعث فرم‌گیری بهتر بدن و رفع افتادگی یا سلولیت‌های پوستی می‌شود.

عوارض جراحی پیکرتراشی چیست؟

همانطور که گفتیم بروز برخی از عوارض در دوران نقاهت پس از جراحی کاملا طبیعی است. میزان شدت یا خفیف بودن این عوارض بسته به میزان مقاومت بدن و جراحی متغیر است. علاوه بر آن باید بگوییم که این عوارض پس از گذشت چند روز از بین رفته و جای نگرانی ندارد. در ادامه به رایج‌ترین عوارض پس از جراحی اشاره می‌کنیم:

  • سرگیجه و خستگی
  • جای زخم و ماندگاری آن
  • بروز ترشحات و گاهی خونریزی
  • کبودی بخش‌های مختلفی از بدن
  • بروز التهاب و ورم‌های ناشی از جراحی
  • احساس ضعف یا بی‌حسی در قسمت‌های از بدن
عوارض جراحی پیکرتراشی
عوارض جراحی پیکرتراشی

آیا جراحی پیکرتراشی خطرناک است؟

قطعا بسیاری از اشخاص به سبب ترس از جراحی و حتی عدم آگاهی درست از روند جراحی، نسبت به آن ترس زیادی دارند؛ به همین دلیل تصور می‌کنند که جراحی پیکرتراشی خطرناک و حتی مرگ‌آور است. برخلاف این باور، جراحی پیکرتراشی مرگ‌آور نیست، حتی عوارض و آسیب‌های پس از آن هم خطرناک نیست. بلکه عدم رعایت مراقبت‌های درست و بی‌توجهی به نکات حائز اهمیت در آن آسیب‌رسان است. نکته حائز اهمیت درمورد عوارض جراحی این است که اگر این عوارض بیشتر از حد معمول نمایان شد، یا پس از گذشت مدتی همچنان ادامه داشت، شخص باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کند.

عوارض، آسیب‌های احتمالی و احساس درد از رایج‌ترین چیزهای است که پس از هر جراحی زیبایی رخ می‌دهد. درواقع نمی‌توان گفت که فقط جراحی پیکرتراشی این مشکلات را دارد. از آنجایی که جراحی‌های زیبایی تغییرات زیادی را در بدن ایجاد می‌کنند، سیستم‌های داخلی بدن نسبت به این تغییرات واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. به همین دلیل شخص در دوران نقاهت پس از جراحی با عوارض مختلفی رو به‌رو می‌شود.

عواملی که منجر به آسیب پس از جراحی می شود!

همانطور که گفتیم رعایت برخی از اصول و مراقبت‌ها قبل و بعد از جراحی اهمیت زیادی دارد. در این بین برخی از عوامل و نکات وجود دارند که روی عوارض، آسیب و حتی خطرات بعد از جراحی موثرند. برای مثال، اولین چیزی که باعث کاهش یا شدت گرفتن عوارض پس از جراحی می‌شود، میزان مهارت و توانایی جراح است. به زبان ساده‌تر، جراح باید مهارت و توانایی لازم برای انجام جراحی را داشته باشد. برخی از عوارض و آسیب‌های که پس از جراحی نمایان می‌شود، ناشی از سهل‌انگاری یا عدم توانایی جراح است.

یکی دیگر از عواملی که می تواند تاثیر بسزایی در شدت یا خفیف بودن عوارض پس از جراحی داشته باشد، اصول مراقبتی پس از جراحی است. در جلسات مشاوره که قبل از جراحی برگزار می‌شود، تیم پزشکی برخی از اصول و نکات مراقبتی را بیان می‌کنند که رعایت آن‌ها باعث سهولت دوران نقاهت و بهبود سریع‌تر می‌‌شود. از سوی دیگر، بی‌توجهی به این اصول مراقبتی و عدم رعایت آن‌ها باعث شدت گرفتن عوارض و آسیب‌های پس از جراحی می‌شود.

در چنین شرایطی اگر شخصی بی‌توجه به شدت گرفتن عوارض، همچنان مراقبت‌های پس از جراحی را رعایت نکند، با خطرات و آسیب‌های جبران ناپذیری رو به‌رو می‌شود؛ به همین دلیل در جلسات مشاوره، تیم پزشکی و جراح به رعایت درست این اصول تاکید زیادی دارند.

تاثیرات منفی جراحی پیکرتراشی
تاثیرات منفی جراحی پیکرتراشی

آسیب و معایب جراحی پیکرتراشی

همانطور که در ابتدا مقاله گفتیم، هر جراحی زیبایی دارای مزیت و معایب خاصی است. جراحی پیکرتراشی هم از آن دسته جراحی‌های زیبایی است که تغییرات زیادی در بدن ایجاد می‌کند. به همین دلیل عوارض و آسیب‌های آن بسیار متفاوت است. در بخش زیر به قسمتی از این معایب اشاره می کنیم:

  • بروز مشکلات قلبی یا ریوی
  • احساس خستگی، ضعف و بی‌اشتهایی
  • امکان بروز زخم یا موج‌دار و تیره شدن پوست
  • احتمال آسیب به بافت‌ها و عضلات درونی بدن
  • خونریزی یا لخته شدن خون پس از جراحی پیکرتراشی
  • بروز عوارضی مانند ریزش مو ( در نواحی جراحی شده)
  • عدم مهارت جراح و نامتقارن بودن قسمت‌هایی از بدن
  • بروز عوارض شدید مانند حالت تهوع، استفراغ، خستگی مفرط وغیره
  • از بین رفتن تاثیرات داروی بیهوشی و افزایش دردهای ناشی از جراحی

چگونه می توان معایب پیکرتراشی را کاهش داد؟

برای کاهش معایب جراحی پیکرتراشی و پیشگیری از عوارض یا آسیب‌های احتمالی آن روش‌های متفاوتی وجود دارد. اولین قدم پیدا کردن کلینیک معتبر و جراح ماهر برای انجام این کار است. درواقع کلینیک باید دارای کادر مجرب، اتاق‌های خصوص، تجهیزات بروز و امکانات کامل برای انجام جراحی باشد. علاوه بر آن، جراحی که مسئولیت این عمل را می‌پذیرد باید مهارت و توانایی لازم برای رقم زدن نتیجه دلخواه را داشته باشد. اینکه یک جراح صرفا بدون مهارت دست به انجام چنین جراحی مهمی بزند، عوارض و آسیب‌های پس از جراحی بسیار بیشتر می‌شود.

عامل دیگری که می تواند معایب جراحی پیکرتراشی را کاهش دهد، میزان مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی است. درواقع شخص باید مراقبت‌های قبل از جراحی را به‌درستی رعایت کرده و بدن خود را برای انجام جراحی آماده کند. از سوی دیگر، باید تمام اصول و نکات مراقبتی مربوط به دوران نقاهت، مانند برنامه غذایی درست و اصولی، استفاده از گن‌های طبی، عدم آسیب یا فشار نواحی جراحی شده وغیره را به درستی رعایت کند. رعایت این نکات باعث می‌شود که دوران نقاهت به شکل ساده‌تری طی شده و روند درمان سرعت بیشتری داشته باشد.

چگونه با روش های پیشگیری از آسیب آشنا شویم؟

یکی از سوالاتی که درمورد معایب جراحی پیکرتراشی وجود داشته و ذهن بسیاری از اشخاص را به خود مشغول کرده، آشنایی با شیوه‌های پیشگیری از عوارض جراحی است. تیم جراحی برای اطلاع‌رسانی به مراجعین خود جلسات مشاوره را برگزار می‌کند. طی این جلسات اطلاعات مفیدی از روند جراحی و مراقبت‌های قبل و بعد از ان در اختیار مراجعین قرار می‌گیرد.

مراجعین می‌توانند با شرکت در جلسات مشاوره و آگاهی از نکات حائز اهمیت در آن، میزان معایب جراحی پیکرتراشی را کاهش داده و از بروز عوارض یا آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند. این جلسات حدود 1 الی 2 ماه پیش از جراحی آغاز شده و طی چند جلسه، تمام نکات و موضوعات حائز اهمیت را به مراجعین ارائه می‌دهد. علاوه بر آن مراجعین می‌توانند انتظارات خود را از جراحی پیکرتراشی با تیم جراحی مطرح کرده و نتیجه دلخواه خود را به دست بیاورند.

آسیب های پس از جراحی
آسیب های پس از جراحی

با مراقبت های درست، بهترین نتیجه را به دست بیاورید!

یکی از موضوعاتی که باعث شد جراحی پیکرتراشی در مدت کم، محبوبیت زیادی پیدا کند، عوارض کم و دوران نقاهت بسیار ساده آن بود. علاوه بر آن، رعایت درست اصول و نکات مراقبتی باعث می‌شود که شخص تجربه راحت‌تری از این جراحی به‌دست بیاورد. به‌صورت کلی جراحی پیکرتراشی هم مانند سایر جراحی‌های زیبایی دارای معایب و عوارض مختلفی است. در این بین نکته که باعث کاهش این عوارض می‌شود توجه به کارهای اساسی و مراقبت از بدن است. علاوه بر آن شما می‌توانید برای دریافت مشاوره‌های دقیق‌تر، با مشاورین ما در کلینیک ایران لیپوماتیک در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا