پیکرتراشیلیپوماتیک

مناسب ترین اشخاص برای جراحی لیپوماتیک یا پیکرتراشی

آیا تاکنون در انجام جراحی‌های زیبایی مانند پیکرتراشی یا لیپوماتیک دچار تردید شده‌اید؟ به‌نظر شما چه کسانی کاندیدای این جراحی هستند؟ یکی از مهم‌ترین معیارهای زیبایی که اغلب اشخاص به‌دنبال آن هستند، تناسب اندام است. باتوجه به شیوه‌های مختلف زندگی بسیاری از اشخاص از تناسب اندام دلخواه خود برخوردار نبوده و به فکر راهی برای لاغری هستند. در چنین شرایطی باخود فکر می‌کنند که آیا واقعا کاندید جراحی پیکرتراشی یا لیپوماتیک هستند؟

دکتر علی اکبر مروتی، پزشک و جراح ماهر در این عرصه بر این باور است که معیارهای مختلفی برای تشخیص این امر وجود دارد. از آنجایی که جراحی‌های زیبایی سریع‌ترین و ماندگارترین روش برای دستیابی به اندام ایده‌آل هستند، اغلب اشخاص برای رسیدن به این هدف به سراغ عمل‌های زیبایی می‌روند.

از آنجایی که معیارهای متفاوتی برای تشخیص بهترین کاندید جراحی پیکرتراشی یا لیپوماتیک وجود دارد، قصد داریم با بررسی تمام عوامل موجود، بهترین و مناسب‌ترین کاندید این دو جراحی محبوب را بشناسیم، پس اگر برای انجام جراحی پیکرتراشی یا لیپوماتیک و رسیدن به تناسب اندام تردید دارید، حتما با ما همراه باشید.

چاقی، کابوس تمام شدنی!

یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های که بسیاری از اشخاص با آن درگیر هستند چاقی و افزایش وزن است. درواقع این مشکل نه‌تنها باعث برهم خوردن تناسب اندام می‌شود، بلکه خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های داخلی را هم دارد. اولین عیب چاقی برهم خوردن تناسب اندام و انباشته شدن چربی‌های مازاد در قسمت‌های مختلفی از بدن است. هنگامی که میزان چربی‌های بدن افزایش یابد، بسیاری از این چربی‌ها در قسمت‌های مختلف بدن مانند شکم، پهلو، ران، غبغب و بازو جمع شده و ظاهر ناخوشایندی را برای اشخاص رقم می‌زند. از سوی دیگر باعث کاهش اعتماد‌به نفس می‌شود.

از دیگر معایب چاقی خطر ابتلا به انواع بیماری است. درواقع با افزایش وزن، فشار خون و سطح کلسترول و چربی هم افزایش می‌یابد. همین عامل باعث می‌شود که سیستم ایمنی و گوارشی بدن عملکرد اصلی و درست خود را از دست دهد. با از بین رفتن یا کاهش عملکرد سیستم‌های درونی بدن، خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و کلیوی افزایش می‌یابد. به همین دلیل بسیاری از اشخاصی که چاق هستند، با انواع بیماری های زمینه هم درگیر‌اند.

جراحی لیپوماتیک
جراحی لیپوماتیک

چرا با اضافه وزن درگیر هستیم؟

عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث چاقی شود. سبک زندگی ناسالم، برنامه‌های غذایی نامناسب، عدم تحرک کافی، مصرف مواد غذایی پرکالری، ژنتیک وغیره از اصلی‌ترین عواملی است که می‌تواند وزن اشخاص را افزایش دهد. از سوی دیگر با گذشت زمان و بیشتر شدن سن، اغلب اشخاص انگیز خود را برای ورزش کردن از دست می‌دهند. همین روند به بیشتر شدن چربی‌های مازاد و مقاومت بدن در برابر لاغری کمک می‌کند.

یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که منجبر هب چاقی می‌شود، نوع ژنتیک اشخاص است. درواقع ژن برخی از اشخاص به‌صورتی است که ظرفیت و پذیرش زیادی برای چربی دارند. این دسته از اشخاص حتی باوجود برنامه غذایی نسبتا مناسب، باز هم با اندک اضافه وزن درگیر هستند. البته روش‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند این اضافه وزن اندک را کنترل کند؛ اما برای رهایی از شر چربی‌های مازاد، شیوه‌های بهتری هم وجود دارد.

جراحی لیپوماتیک چیست؟

عمل جراحی لیپوماتیک یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین شیوه‌های جراحی لاغری است که سال‌ها در ایران انجام شد. این جراحی با استفاده از دستگاه‌های لیزری و چند لوله انجام می‌شود. روند این جراحی بدین صورت است که ابتدا پزشک چند حفره کوچک به‌اندازه 3 الی 5 میلی‌متر روی نقاط مختلف بدن ایجاد می‌کند. این حفره‌ها بیشتر در قسمت‌های ایجاد می‌شود که بیشترین میزان چربی را در خود جا داده باشد.

پس از ایجاد کردن حفره‌ها، نوبت به وارد کردن لوله‌ها می‌رسد. درواقع جراح لوله‌های دستگاه را وارد حفره‌ها کرده و با استفاده از لیزر‌ یا اشعه‌های بسیار قوی، توده‌های چربی را به تکه‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کند. پس از خورد کردن تکه‌های چربی، جراح با استفاده از دستگاه مکش، توده‌های چربی را خارج و به سرنگ‌های مخصوص منتقل می‌کند.

نکته جذاب جراحی لیپوماتیک دقیقا همینجا رقم می‌خورد. پس از انتقال چربی‌ها به سرنگ، جراح از همین چربی‌های مازاد برای فرم‌دهی و تناسب اندام اشخاص استفاده می‌کند. درواقع جراح با تزریق چربی به نقاطی مانند سینه و باسن، به این قسمت‌ها فرم می‌دهد.

جراحی پیکرتراشی
جراحی پیکرتراشی

جراحی پیکرتراشی چیست؟

یکی دیگر از محبوب‌ترین جراحی‌های لاغری جراحی پیکرتراشی است. این جراحی تقریبا روندی مشابه جراحی لیپوماتیک دارد. با این تفاوت که جراحی پیکرتراشی با استفاده از ابزارهای مخصوص جراحی انجام می‌شود. در این عمل ابتدا جراح بدن مراجعین را به‌صورت کامل بررسی کرده و پس از تعیین کردن نواحی جراحی، برش‌های را در قسمت‌های مختلفی از بدن ایجاد می‌کند. پس از آن با جدا کردن بخشی از پوست بدن، تسلط خود را روی بدن و چربی‌های آن افزایش می‌دهد.

بعد از ایجاد تسلط روی بدن نوبت به جداسازی توده‌های چربی از بافت اصلی بدن می‌رسد. جراح و تیم جراحی باتوجه به آناتومی بدن و نتیجه موردنظر مراجعه کننده، توده‌های چربی را خارج می‌کنند. پس از آن نوبت به کشیدن پوست بدن و برش قسمت‌های اضافی آن می‌رسد. برش قسمت اضافی پوست باعث فرم‌دهی بهتر بدن و تناسب اندام می‌شود.

بهترین اشخاص برای جراحی ابدومینوپلاستی یا پیکرتراشی

همانطور که در ابتدا مقاله گفتیم، برخی از اشخاص تصور می‌کنند که کاندید جراحی پیکرتراشی یا لیپوماتیک نیستند. خب‌، به‌نظر شما چه معیارهای برای تشخیص این امر وجود دارد؟ هنگامی که شخصی برای معاینه‌های پیش از جراحی به پزشک مراجعه می‌کند، تیم جراحی بدن شخص را به صورت کامل بررسی می‌کند. هرکسی که با حجم زیادی از چربی‌های مازاد و مشکلاتی دیگری مانند افتادگی و شل بودن پوست مواجه باشد، می‌تواند برای جراحی پیکرتراشی یا لیپوماتیک اقدام کند.

فرقی نمی‌کند که چاقی در اثر ژنتیک یا دلایل دیگر به وجود آمده باشد یا نه، تنها نکته مهم این است که هرکس می‌تواند با وجود چربی‌های مازاد خود به جراح مراجعه کرده و اقدام به پیکرتراشی یا لیپوماتیک کند. حتی بسیاری از بانوانی که به‌تازگی زایمان کرده‌اند، برای رفع افتادگی و شل بودن پوست خود، جراحی لیپوماتیک یا پیکرتراشی را انتخاب می‌کنند.

اشخاص ممنوعه برای جراحی پیکرتراشی یا لیپوماتیک

در قسمت قبل به بهترین کاندید جراحی پیکرتراشی یا لیپوماتیک اشاره کردیم؛ اما بد نیست درمورد اشخاصی که انجام این جراحی برای انها ممنوع است هم صحبت کنیم. بانوان باردار، اشخاصی که به بیماری های قلبی یا کلیوی و گوارشی مبتلا هستند و اشخاص زیر سن قانونی یا 18 سال، اجازه انجام جراحی پیکرتراشی یا لیپوماتیک را ندارند.

هر سه گروه جزو آن دسته از اشخاصی هستند که جراحی آن‌ها ریسک و خطر زیادی دارد. به همین دلیل اگر شخصی با این شرایط به پزشک مراجعه کند، تیم جراحی و پزشک از جراحی آنها خودداری می‌کنند. البته بانوان باردار می‌توانند پس از زایمان و طی کردن دوران نقاهت خود اقدام به این جراحی کنند.

جراحی لاغری
جراحی لاغری

نکته مهم در تشخیص بهترین کاندید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تعیین کاندید جراحی پیکرتراشی یا لیپوماتیک نقش دارد، شاخص توده بدنی است. درواقع اشخاصی که شاخص توده بدنی آن بین 30 الی 35 باشد، بهترین کاندید جراحی پیکرتراشی یا لیپوماتیک هستند. اشخاصی که شاخص توده بدنی آنها بیشتر از 35 باشد با اضافه وزن بسیار شدید درگیر هستند. این اشخاص باید ابتدا وزن خود را کاهش داده و سپس اقدام به جراحی کنند. کسانی که از شاخص توده بدنی خود اطلاعی ندارند، می‌توانند با یک فرمول ساده یا مراجعه به پزشک از این نکته مطلع شوند.

با مشاوره درست به نتیجه دلخواه برسید!

مهم‌ترین نکته که باید در پایان به آن اشاره کنیم، استفاده از راهنمایی‌های یک شخص باتجربه است. درواقع بسیاری از اشخاص نمی‌دانند که روند جراحی پیکرتراشی یا لیپوماتیک چگونه است و چگونه می‌توانند بفهمند که کاندید جراحی پیکرتراشی یا لیپوماتیک هستند یا نه. به همین دلیل باید با تیم جراحی و پزشک حاذق مشورت کنند.

اگر جزو آن اشخاصی هستید که از مشاوران و تیم جراحی ماهری کمک نمی‌گیرید، می‌توانید با مشاورین ما در کلینیک ایران لیپوماتیک در ارتباط باشید. مشاوران ما با برگزاری جلسات مشاوره پیش از جراحی، درست‌ترین و مفیدترین راهنمایی را به شما ارائه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا