جراحی سینه

پروتز سینه

امروزه بسیاری از بانوان در سرتاسر دنیا برای ایجاد تناسب بین اعضای بدن خود، یا به هر دلیل دیگری به فکر بزرگ کردن سینه‌های خود هستند. اما این امر چگونه ممکن است؟ پروتز سینه یکی از رایج‌ترین عمل‌های است که به منظور افزایش سایز سینه و فرم‌دهی بهتر آن انجام می‌شود.

پروتز سینه باعث خوش‌فرمی و سفت شدن پوست سینه می‌شود. علاوه بر آن ظاهر زیبایی به افراد می‌بخشد. اما آیا این عمل خطرناک است؟ آیا خطری برای بدن بانوان دارد؟ بروز برخی شایعات در سال‌های اخیر باعث شد که بسیاری از بانوان به سبب ترس از ابتلا به بیماری‌های مختلف، از انجام این عمل سر باز بزنند، اما در این مقاله قصد داریم با بررسی تمام نکات و اطلاعات مربوط به پروتز سینه، بفهمیم که آیا این شایعات واقعیت دارند یا خیر؟

پروتز سینه چیست؟

در علم پزشکی امروز بسیاری از بانوان برای بهبود شرایط جسمی خود و دستیابی به یک اندام بهتر، عمل‌های زیبایی مختلفی را انجام می‌دهند. پروتز سینه یا ( breast prosthesis )  یکی از همین عمل‌های زیبایی است که به افراد کمک می‌کند فرم بهتری به سینه‌های خود بدهند.

درواقع پروتز سینه تزریق یک بافت مصنوعی به دیگر بافت‌های سینه است. به زبان ساده‌تر، در این عمل جراح یک بافت مصنوعی را به بافت‌های دیگر سینه اضافه می‌کند و با این کار فرم و شکل بهتری به سینه‌های افراد می‌بخشد. عمل پروتز سینه به دو صورت موقت و دائمی انجام می‌شود.

لیفت سینه یا پروتز سینه؟

اگر اندک اطلاعاتی درمورد لیفت سینه داشته باشید، ممکن است بدانید که این عمل هم برای رفع عیب‌های بافت سینه و ایجاد یک ظاهر جذاب‌تر انجام می‌شود. اما تفاوت مهمی که بین لیفت سینه و پروتز سینه وجود دارد در این است که لیفت هیچگونه بافت یا چربی اضافه‌ای را در بدن وارد نمی‌کند، بلکه تمام چربی یا پوست‌های اضافه را برداشته و از افتادگی یا شل بودن سینه هم جلوگیری می‌کند.

اما در پروتز سینه داستان به گونه دیگری است. در عمل پروتز سینه میزان مشخصی از پروتز به بافت سینه تزریق شده و سایز و حجم آن را افزایش می‌دهد. در این عمل هیچگونه تغییری در افتادگی سینه‌ها ایجاد نمی‌شود، اما همان فرایند تزریق پروتز باعث فرم‌دهی بهتر سینه‌ها می‌شود.

انواع پروتز سینه

عمل پروتز سینه باتوجه به شرایط آناتومی بدن و سبک‌های مختلفی انجام می‌شود. این شیوه از عمل باید کاملا با بدن سازگار باشد.

پروتز سینه با مواد سیلیکونی

همانطور که از نام این سبک پیداست، پروتز با استفاده از مواد سیلیکونی انجام می‌شود. در این شیوه مواد پروتز حالت نرم و سیلیکونی داشته و برای قرار دادن آنها در بافت سینه برش بیشتری لازم است. در این سبک از پروتز به دلیل نرم بودن مواد امکان چین خوردگی یا از حالت افتادن سینه‌ها بسیار کمتر است، اما در مقابل آن احتمال پارگی بیشتر است.

این سبک از عمل برای افراد زیر 22 سال توصیه نمی‌شود. اما افراد بالای 22 سال هیچ مشکلی برای این نوع عمل ندارند.

پروتز گرد

شاید بتوان گفت پروتز گرد محبوب‌ترین سبک از پروتز در بین بانوان است. اما چرا؟ در این سبک از عمل سینه، مواد پروتز به صورت کاملا یکسان و گرد در همه‌جا سینه قرار گرفته و فرم بهتری را به بدن می‌دهند. یکی از مزیت های این شیوه این است که حتی در صورت چرخش یا پاره شدن پروتز، می‌توان با یک عمل ساده دقیقا همان نتیجه دلخواه را به دست آورد.

جراحی سینه
جراحی سینه

پروتز اشکی

پروتز اشکی برای سینه‌های که فرم نامتقارن یا کوچک‌تری دارند استفاده می‌شود. درواقع بسیاری از بانوان برای ایجاد تناسبت بین سینه‌های خودف از پروتز اشکی استفاده می‌کنند. همچنین افرادی که بافت سینه آنها بسیار ضعیف است می‌توانند از این روش برای بهبود فرم سینه‌های خود استفاده کنند.

پروتز سینه چگونه انجام می شود؟

اگر بخواهیم پروتز سینه را با دیگر عمل‌های زیبایی مقایسه کنیم، باید آن را عملی کم‌دردسر‌تر بدانیم. زیرا که شیوه‌های این عمل در مقایسه با دیگر جراحی‌های زیبایی بسیار آسان‌تر است. در این عمل، جراح باتوجه به بافت سینه، محل برش را مشخص می‌کند. محل برش سینه سه نقطه مختلف: زیر سینه، زیر بغل و هاله سینه است.

برش از ناحیه زیر سینه راحت‌ترین و البته بهترین شیوه برای پروتز سینه است. زیرا در این روش جراح دید بهتری نسبت به سینه دارد و می‌تواند به راحتی پروتز را در جای درست قرار دهد. برش زیر بغل چندان محبوبیتی نزد پزشکان ندارد، زیرا در این روش دید جراح نسبت به فرم اصلی‌ سینه بسیار کمتر است و همین امر امکان خطا را بیشتر می‌کند. برش هاله سینه هم یکی دیگر از شیوه‌های برش است که نیازمند دقت زیادی است. زیرا باید تمام بافت‌های اصلی نگه داشته شود.

بعد از قرارگیری، فرایند اصلاح و جایگذاری درست پروتز انجام می‌شود. وقتی مرحله قرارگیری درست پروتز انجام شد، تیم جراحی تمام بافت‌های سینه را در جای درست نگه داشته و جراح سینه را بخیه می‌زند. میزان برش در این عمل بین 4 الی 5 میلی‌متر بوده و زمان آن حدودا 2 الی 3 ساعت طول می‌کشد.

 سایز یا فرم سینه چگونه تعیین می شود؟

تعیین فرم یا سایز سینه امری است که بستگی به نتیجه دلخواه فرد و نظریه تیم پزشکی دارد. درواقع تیم جراحی باتوجه نتیجه دلخواهی که فرد مدنظر دارد، بهترین گزینه و پیشنهاد را ارائه می‌دهد. اما در صورت مغایرت نتیجه مراجعین با تیم پزشکی، تصمیمی گرفته می‌شود که به سود فرد بوده و نتیجه مثبتی را رقم بزند. به زبان ساده‌تر، پزشک باتوجه به سیستم و آناتومی بدن افراد، بهترین سایز و فرم سینه را به آنها ارائه می‌دهد.

آیا می توان فرم سفارشی به سینه ها بخشید؟

همانطور که گفته شد یکی از اصلی‌ترین عوامل انتخاب سایز و فرم سینه خود افراد هستند. در برخی شرایط، فرد باتوجه به آناتومی بدن خود، تصمیم می‌گیرد که فرم مخصوصی به سینه‌های خود دهد. این امر با استفاده از اسکن لیزری قابل انجام است. در طی این فرایند سینه‌ها و بدن فرد با استفاده از دستگاه لیزر شده و بهترین فرم و سایز به انها پیشنهاد می‌شود.

در جلسات پیش از عمل چه اتفاقی می افتد؟

پیش از عمل پروتز سینه، چند جلسه به صورت حضوری بین مراجعین و تیم جراحی برگزار می‌شود. در این جلسات مراجعین باید تمام اطلاعات پزشکی خود را با تیم جراحی در میان بگذارند. این اطلاعات پزشکی شامل سابقه جراحی، سابقه بیماری خاص، مصرف داروی خاص، حساسیت یا آلرژی به داروی مشخص وغیره است.

در جلسه مشاوره، فرد می‌تواند انتظارات خود از جراحی پروتز سینه را بیان کرده یا نظرات خود را با تیم جراحی در میان بگذارد. همچنین فرد باید پیش از عمل معاینات ماموگرافی را به صورت کامل انجام دهد.

افزایش حجم سینه
افزایش حجم سینه

در هنگام جراحی سینه، چه اتفاقی رخ می دهد؟

عمل پروتز سینه به سبب استفاده از داروهای بیهوشی در اتاق جراحی یا اتاق‌های مخصوص کلینیک انجام می‌شود. در طی این عمل ابتدا داروی مناسب بیهوشی به فرد تزریق شده و پس از مشاهده تاثیرات آن، عمل شروع می‌شود. در این حین پزشک باتوجه به معاینات و آزمایش‌های انجام شده، سینه‌ها را برش زده و پروتز انتخابی را در سینه جای می‌دهد.

اگر به هر دلیلی، نیاز به تغییر نوک سینه یا نواحی دیگر بود، پزشک وظیفه اصلاح فرم سینه را بر عهده دارد. پس از جای گذاری پروتز، فرم سینه اصلاح شده و تیم پزشکی مابقی عضلات سینه را بخیه می‌زند. این عمل مجموعا 2 الی 3 ساعت زمان می‌برد.

مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه

از آنجایی که عمل پروتز سینه نوعی جراحی محسوب می‌شود، مراقبت‌های پس از آن بسیار حساس بوده و رعایت اصول گفته شده باعث سهولت دوران نقاهت می‌شود. در بخش زیر به برخی از این اصول می‌پردازیم:

  • از خوابیدن روی سینه‌ها پرهیز کرده و ترجیحا طاق باز بخوابید
  • از ماساژ دادن سینه خودداری کنید
  • از مصرف داروهای ضد انعقاد خون پرهیز کنید
  • به مدت یکسال از سولاریوم خودداری کنید
  • از کمپرس آب سرد برای از بین بردن کبودی استفاده کنید
  • حداقل تا 2 ماه از انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین خودداری کنید
  • از سوتین‌های طبی به مدت2 الی 4 هفته استفاده کنید (در صورت تجویز پزشک)
  • ورزش را به صورت سبک انجام دهید

پروتز موقت

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های پروتز، پروتز موقت نام دارد. در این شیوه از پروتز افراد فقط برای مدت مشخص، مثلا 6 یا 8 ماه سینه‌های خود را پروتز می‌کنند. این پروتز اغلب با استفاده از موادهای نرم انجام می‌شود. در این نوع از پروتز افراد می‌توانند در هر زمان که دوست دارند پروتز را در زیر لباس خود قرار داده و یا خارج کنند.

پروتز دائمی

پروتز دائمی نقطه مقابل پروتز موقت است. در این نوع پروتز افراد تحت عمل جراحی قرار گرفته و مواد پروتز به صورت کامل در بافت سینه آنها قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین تفاوت پروتز دائمی با پروتز موقت در همین امر است. پروتز دائمی نیاز به سبب قرارگیری مواد در بافت سینه نیاز به جراحی دارد، اما پروتز موقت نیازی به جراحی نداشته و به سادگی قابل جای‌گذاری یا برداشتن است.

پروتز سیلیکونی
پروتز سیلیکونی

آیا می توان رنگ پروتز سینه را انتخاب کرد؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از مراجعین پروتز سینه وجود دارد این است که آیا می‌توانند رنگ پروتز سینه را دقیقا همرنگ پوست خود انتخاب کنند یا خیر؟ انتخاب پروتزهای سفارشی کاملا امکان‌پذیر است، اما در صورت نبود رنگ مدنظر فرد، نزدیک‌ترین رنگ به پوست افراد انتخاب و در بافت سینه جای‌گذاری می‌شود.

چگونه می توان بهترین فرم و سایز سینه را انتخاب کرد؟

انتخاب فرم و سایز سینه باتوجه به عوامل مختلفی انجام می‌شود. برای مثال اگر طرفدار سینه‌های طبیعی هستید می‌توانید پروتز سیلیکونی را انتخاب کنید. در این پروتز ابتدا مناسب‌ترین سایز و فرم، متناسب با اندام انتخاب و با استفاده از مواد سیلیکونی در بافت سینه جای‌ می‌گیرد.

اما اگر طرفدار سینه‌های گرد و سربالا هستید، می‌توانید پروتز گرد را انتخاب کنید. این نوع از پروتز کاملا سینه‌های شما را بالا می‌برد و فرم زیبایی به سینه‌های شما می‌بخشد. علاوه بر ان اگر دارای سینه‌های کوچکی هستید و فقط می‌خواهید نامتقارن بودن سینه‌های خود را از بین ببرید، می‌توانید از پروتز اشکی استفاده کنید.

البته که در جلسات معاینه فیزیکی پیش از عمل، تمام این نکات و موارد به صورت کامل بررسی خواهد شد. در این جلسات تیم جراحی متناسب با آناتومی بدن شما، بهترین سایز و فرم از سینه را به شما نشان خواهند داد. پس از آن شما می‌توانید نظرات خود را مطرح کرده و در نهایت با مشورت تیم پزشکی به یک نتیجه سودمند برسید.

مواد و وزن پروتز

همانطور که گفته شد مواد پروتز برای افراد کاملا متفاوت است. این تفاوت‌ها باتوجه به آناتومی بدن هرکس مشخص می‌شود. اما به صورت عمومیف پروتز‌های ساخته شده از جهت وزن و جهت با یکدیگر تفاوت دارند:

وزن

وزن هرکدام از پروتزهای سینه باتوجه به اندام افراد متفاوت است. درواقع اگر کسی سینه‌های بزرگی داشته باشد، پروتزی که برای عمل استفاده خواهد کرد هم سنگین‌تر است. یا اگر کسی برای عمل پروتز اشکی را انتخاب کند، وزن پروتز‌های آن بسیار سبک‌تر و طبیعی‌تر است.

مواد

یکی دیگر از تفاوت‌های پروتزهای سینه در مواد تشکیل دهنده آن است. بسیاری از پروتزهای سیلیکونی و نرم هستند. بسیاری از این پروتزها از جنس فوم بوده و جنس بسیار سبک‌تری دارند. در کنار همه اینها، برخی از پروتزهای سینه با مهره‌های پلی پروپیلن ساخته می‌شوند و بسیار خنک هستند.

پروتز سینه چقدر ماندگاری دارد؟

هر عمل پروتز سینه معمولا بین 2 الی 5 سال، بسته به شرایط طی کردن دوران نقاهت بستگی دارد. درواقع دوران نقاهت این عمل یکی از حساس‌ترین دوره‌ها است طی آن فرد باید تمام نکات مهم را رعایت کند. پس از 5 سال مجددا نیاز به عمل پروتز وجود دارد.

چه کسانی می توانند پروتز سینه را انجام دهند؟

با افزایش سن و بروز اتفاقاتی مانند کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، بارداری، شیردهی وغیره، فرم و حالت سینه بانوان به مرور زمان تغییر می‌کند. در این بین بانوان می‌توانند برای فرم‌دهی بهتر سینه‌های خود از عمل پروتز سینه استفاده کنند. افرادی که سینه‌های شل یا افتاده دارند، بانوانی با سینه‌های بسیار کوچک یا نامتقارن یا بانوانی که به دلیل بیماری سرطان سینه بخشی از سینه خود را از دست داده‌اند، مجاز به این عمل هستند.

هزینه پروتز سینه چقدر است؟

قیمت پروتز سینه باتوجه به عوامل مختلف تعیین می شود. البته اگر بخواهیم به صورت کلی هزینه یک عمل پروتز سینه را به دست بیاوریم، باید به عواملی مانند هزینه آزمایش، هزینه دارو، هزینه سوتین‌های طبی یبعد از عمل وغیره هم توجه کنیم.

آیا بیمه هزینه پروتز سینه را پرداخت می کند؟

از آنجایی که عمل پروتز سینه یک عمل زیبایی محسوب می‌شود، بیمه هیچگونه هزینه‌ای برای آن پرداخت نمی‌کند. مگر با یک چاره! بسیاری از بانوانی که به بیماری سرطان سینه مبتلا هستند، برای بهبود خود مجبور به بریدن سینه‌‌اند، در این شرایط عمل پروتز سینه به سلامتی آنها کمک کرده و شرایط عادی جسمی را به آنها برمی‌گرداند.باتوجه به همین امر شاید بتوان گفت بیمه هزینه عمل پروتز سینه افرادی که به سبب بیماری سینه‌های خود را بریده‌اند و مدرک پزشکی دارند را پرداخت می‌کند.

آیا عمل پروتز سینه خطرناک است؟

بسیاری از مردم بر این باورند که عمل پروتز سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد، درواقع حتی بسیاری از آنها براساس همین شایعات، از پیگیری یک روش خوب برای بهبود بخشیدن اندام خود سر باز می‌زنند. اما برخلاف تصور برخی از مردم، مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که عمل پروتز سینه هیچ تاثیری در خطر ابتلا به سرطان سینه ندارد. خطر ابتلا به سرطان سینه به دلیل برخی عوامل دیگر است که هیچ ارتباطی به جراحی سینه ندارند.

کلینیک ایران لیپوماتیک، بهترین مجموعه!

انتخاب یک کلینیک مناسب با کادر مجرب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که پیش از عمل باید به آن توجه داشته باشید. کلینیک ایران لیپوماتیک با فعالیت مداوم و موفق در عرصه پروتز سینه و دیگر خدماتی همچون ماموپلاستی، ماسوپلاستی وغیره، امروز به یکی از برترین کلینیک‌های زیبایی در ایران تبدیل شده است. این کلینیک با درنظرگیری بهترین جلسات و مشاوره‌های پیش از عمل، یک عمل کاملا آسوده و بی‌خطر را برای شما رقم می‌زند.

علاوه بر ان این کلینیک پزشکان بسیار ماهری را کنار یکدیگر جمع کرده که هرکدام از آنها عمل‌های موفقیت‌آمیز زیادی را تجربه کرده‌اند. دکتر علی مروتی یکی از برترین جراحان این عرصه به شمار می‌رود.

کلام پایانی…

جراحی‌های زیبایی یکی از مهم‌ترین راه‌های است که به شما کمک می‌کند ظاهر بهتری داشته باشید، هرچند که همه مردم با هر ظاهری زیبا هستند، اما امتحان کردن راهی که بتواند اعتماد به نفس افراد را افزایش دهد تجربه جالبی است. شما می‌توانید برای دستیابی به یک اندام زیبا و افزایش اعتماد به نفس خود با ما در ارتباط باشید و بدون نگرانی از بروز هرگونه مشکل، یک اندام زیبا برای خود بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا