جراحی سینه

پروتزپکسی یا لیفت و پروتز همزمان

امروزه با پیشرفت علم پزشکی، بسیاری از عمل‌های زیبایی برای رفع عیب‌های بدن و بهبود شرایط جسمی به صورت همزمان انجام می‌شود. پروتزپکسی یا لیفت و پروتز سینه به صورت همزمان دقیقا یکی از همان عمل‌های همزمان است که اصطلاحا با یک تیز دو نشان می‌زند. اما به نظر شما طی این عمل چه اتفاقی رخ می‌دهد که بسیاری آن را به عنوان یک تیر و دو نشان می‌شناسند؟

بنظر شما عوارض یا دوران نقاهت دو عمل با یکدیگر تداخل ندارند؟ می‌توان نتیجه مثبتی از عمل به دست آورد؟ در این مطلب قصد داریم تمام جنبه‌های مختلف پروتزپکسی یا لیفت و پروتز همزمان را بررسی کنیم، پس برای اینکه اطلاعات جدیدی از شیوه‌های نوین جراحی به دست بیاورید تا انتهای با ما همراه باشید/

پروتز سینه یا لیفت همزمان چیست؟

پروتزپکسی یا لیفت و پروتز همزمان سینه، شاید درمورد لیفت و پروتز سینه چیزهای زیادی شنیده باشید، اما پروتزپکسی یکی از نوین‌ترین شیوه‌های عمل جراحی است که در یک زمان مشخص شخص را به دو هدف می‌رساند. به زبان ساده‌تر، در علم لیفت سینه، بافت‌ سینه‌ها اصلاح شده و چربی‌های اضافه برداشته می‌شود. علاوه بر آن جراح موظف است فرم بهتری به سینه‌های افراد دهد.

از سوی دیگر، در پروتز سینه بافت جدیدی به دیگر بافت‌های سینه اضافه می‌شود. درواقع با افزایش حجم و سایز سینه‌ها، فرم و تناسب بیشتری بین اعضای بدن ایجاد می‌شود. حال نکته مهمی که درمورد این دو عمل وجود دارد این است که می‌توان هردوی آنها را در یک زمان و به‌صورت یکجا انجام داد.

پروتز سینه چیست؟

عمل پروتز سینه برای افزایش سایز سینه و حجم‌دهی آن انجام می‌شود. در این جراحی، مواد پروتز به صورت‌های مختلف و بسته به نوع و بافت سینه، درون آن جای‌گذاری می‌شوند. نوع برش سینه در این جراحی بسته به آناتومی بدن افراد کاملا متفاوت است. همچنین نوع پروتزی که در بافت سینه بکار برده شده باتوجه به بافت سینه انتخاب می‌شود.

پروتز سینه برای افرادی که سینه‌های کوچکی دارند و قصد افزایش حجم آن را داشته باشند بسیار مناسب است. پروتز سینه تا 5 سال ماندگاری داشته و پس از آن نیاز به ترمیم دارد.

لیفت سینه چیست؟

بسیاری از بانوان سینه‌هایی با سایز و حجم مناسب دارند، اما بافت سینه‌هایشان به دلایل مختلف شل و افتاده شده است. در چنین شرایطی عمل لیفت سینه بهترین گذینه برای فرم‌دهی به سینه‌های آنها است. در این عمل هیچگونه افزایش حجم یا سایزی در کار نیست. بلکه فقط فرم و بافت‌های سینه اصلاح می‌شوند.

لیفت سینه به صورت همزمان
لیفت سینه

چرا باید پروتزپکسی کنیم؟

بدن انسان از شروع تا انتهای تکامل خود دچار تغییرات زیادی است. افزایش سن، شیردهی، انجام فعالیت‌های مختلف، ژنتیک، بارداری، برنامه غذایی نامناسب، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن وغیره، همگی از عواملی‌اند که باعث افتادگی یا شل شدن پوست سینه‌ها می‌شوند.

قطعا افتادگی یا بد فرم بودن اندام‌های بدن هیچ جذابیتی ندارد، به همین سبب بسیاری از افراد با استفاده از روش‌های مانند لیفت سینه یا غیره از آن جلوگیری می‌کنند. اما در این بین، با بروز روش پروتزپکسی، راهکار خلاقانه‌ایی برای بانوان ارائه شد.

چه کسانی برای عمل پروتزپکسی مناسب اند؟

همانطور که گفته شد عمل پروتزپکسی برای رفع عیوب سینه‌ها انجام می‌شود. بنابراین افراد زیر برای لیفت و پروتز همزمان سینه مناسب‌اند:

  • افرادی که سینه‌های شل یا افتاده داشته باشند
  • افرادی که نوک سینه‌هایشان افتاده باشد
  • افرادی که سینه‌های نامتقارن دارند
  • افرادی که می‌خواهند سینه‌های بزرگ‌تری داشته باشند
  • افرادی که سینه‌های مسطح یا صاف دارند

نقش اصلی پروتزپکسی، عمل لیفت یا پروتز؟

یکی از سوالاتی که شاید ذهن بسیاری از افراد را درمورد پروتزپکسی جلب کرده باشد این است که در این عمل، چند درصد از فرایند تغییرات سینه به صورت لیفت انجام شده و چند درصد از آن به پروتز پرداخته می‌شود؟ خب پاسخ این سوال کاملا مشخص است، آناتومی بدن و انتظارات فرد از پروتزپکسی پاسخ این سوال است.

به زبان ساده‌تر، بسیاری از افراد با سینه‌های شل و کوچک و افتاده برای پروتزپکسی به پزشک مراجعه می‌کنند. هدف آنها از این عمل هم فرم‌دهی و هم افزایش سایز سینه است. پس باید گفت که هر دو عمل به صورت همزمان و یکسان انجام می‌شوند. اما گاهی افراد بیشتر برای فرم‌دهی یا بیشتر برای افزایش سایز سینه پروتزپکسی را انجام می‌دهند.

چه کسانی اجازه پروتزپکسی را ندارند؟

از آنجایی که عمل پروتزپکسی مستقیما با بافت‌های درونی سینه سروکار دارد، برخی افراد مانند بانوان باردار، بانوان شیرده، افراد مبتلا به سرطان یا بیماران قلبی و کلیوی اجازه این عمل را ندارند. همچنین افراد زیر 18 سال به دلیل عدم تکامل رشد سینه نباید این عمل را انجام دهند. بانوان بالای 60 سال نیز می‌توانند روش‌های آسان‌تری را برای فرم‌دهی به سینه‌های خود انتخاب کنند. البته که این روش باتوجه به آناتومی یا بافت بدن و نظر پزشک تعیین می‌شود.

اصلاح فرم سینه
پروتز سینه

اولین قدم، انتخاب کلینیک قابل اعتماد

اگر قصد پروتزپکسی را دارید، در اولین قدم باید یک کلینیک مطمئن و ماهر را انتخاب کنید. درواقع انتخاب کادر مجرب جراحی به شما کمک می‌کند که عمل ساده‌تر و بی‌استرس‌تری داشته باشید و حتی جلسات پس از عمل را با خیال راحت شرکت کنید.

کلینیک ما، ایران لیپوماتیک ارائه‌دهنده بهترین خدمات در عرصه زیبایی بوده و در کنار عمل لیفت سینه و پروتز آن، هردوی این عمل را به صورت همزمان هم انجام می‌دهد. ارائه این خدمات در ایران لیپوماتیک با پزشکان کاربلد و ماهری انجام می‌شود. دکتر علی مروتی یکی از همین جراحان این عرصه است که تجربه‌های زیادی در زمینه جراحی زیبایی دارد و بهترین نتیجه را برای شما رقم می‌زند.

قبل از پروتزپکسی چه کنیم؟

پیش از عمل پروتزپکسی باید در اولین جلسه توسط پزشک معاینه شوید. همچنین اگر به داروی خاصی حساسیت داشته یا سابقه بیماری و مصرف داروی خاصی را دارید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

در جلسات پیش از عمل به صورت کامل آناتومی بدن و نتیجه‌ای که مدنظر دارید بررسی می‌شود. همچنین در این جلسات جراح بهترین گذینه و روش عمل را به شما معرفی کرده و متناسب با انتظارات شما، تصمیم‌گیری خواهد شد.

در روز عمل چه اتفاقی می افتد؟

جراحی پروتزپکسی به دو صورت انجام می‌شود. در اولین روش و طی این عمل، پس از تزریق داروی بیهوشی، ابتدا نقاط موردنظر برای برش سینه مشخص می‌شود. پس از آن بافت‌های اضافه یا چربی‌های مازاد برداشته می‌شود. تمام فرایندهای این شیوه از عمل به صورت همزمان انجام می‌شود.

اما در روش دوم، فرایند عمل کمی متفاوت است. در این روش ابتدا عمل لیفت سینه انجام شده و چربی‌های اضافه از بافت سینه برداشته می‌شود. پس از برداشتن چربی‌ها، فرم اصلی سینه اصلاح شده و نهایتا سینه بخیه زده می‌شود، اما پروتز سینه حدود 4 الی 6 ماه بعد در سینه جای‌گذاری می‌شود. این شیوه از عمل برای افرادی که حساسیت‌های بیشتری دارند مناسب است.

مدت زمان این عمل بین 4 الی 5 ساعت متغیر است. همچنین فرد می‌تواند پس از از بین رفتن اثر داروی بیهوشی و معاینه پزشک، در صورت نداشتن مشکل به خانه برگردد.

فرم دهی سینه با لیفت
پروتز و لیفت همزمان

مراقبت های پس از پروتزپکسی

دوران نقاهت پس از عمل یکی از حساس‌ترین و البته مهم‌ترین دورانی است که حتی می‌تواند نتایج عمل را تغییر دهد! اما چرا؟ قطعا اگر فردی از تمام استرس‌های عمل گذر کند، اما دوران نقاهت خود را به درستی رعایت نکند، با عوارض بسیار شدید‌تری روبرو شده و تمام زحمات پزشک و تیم جراحی را به‌هدر می‌دهد. از مهم‌ترین نکات دوران نقاهت پروتزپکسی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تا هفت روز پس از عمل استحمام نکنید
  • تا دوماه پس از عمل از انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی خودداری کنید
  • با نظر پزشک از سو‌تین‌های طبی استفاده کنید
  • تا دوماه پس از جراحی از رفتن به استخر خودداری کنید
  • امکان جابجایی یا تغییر جزئی در سینه‌ها وجود دارد، اما اصلا نگران کننده نیست و توجهی به آن نداشته باشید
  • سعی کنید به صورت طاق‌باز بخوابید
  • در صورت دردهای خیلی شدید از مسکن ( باتوجه به نظر پزشک) استفاده کنید
  • از مصرف داروهای ضدانعقاد خون خودداری کنید
  • فعالیت‌های روزانه خود را پس از 5 روز به صورت آرام شروع کنید
  • سعی کنید برنامه غذایی منظم و متناسبی داشته باشید

عوارض پروتزپکسی

قطعا عمل پروتزپکسی هم مانند بسیاری دیگر از عمل های زیبایی دارای عوارض مشخصی است که در دوران نقاهت بروز داده می‌شود. اما این عوارض موقتی بوده و هیچگونه خطری برای فرد ندارد. عوارض مانند سرگیجه، حالت تهوع، سردرد، سوزش در نواحی برش خورده وغیره از جمله عوارضی است که به صورت موقتی و چند ساعت الی چند روز پس از عمل در بدن افراد بروز داده می‌شود. این عوارض با مصرف داروی مسکن کامل قابل رفع است.

فواید پروتزپکسی

داشتن یک اندام زیبا و تناسب بین اعضای مختلف اندامف یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش اعتماد به‌فنس افراد است. همین عامل باعث می شود که افراد به سراغ جراحی های زیبایی بروند. پروتزپکسی در کنار رفع مواردی همچون شل بودن یا افتادگی پوست و بافت سینه، به آن فرم بهتری هم می‌دهد.

این امر باعث افزایش اعتماد به نفس، سهولت در انجام فعالیت های روزانه و حتی ورزشی می‌شود. پس می‌توان با یک عمل ساده، یک تیر و چند نشان زد.

کدام نوع ایمپلنت یا پروتز سینه مناسب تر است؟

پروتز سینه به دو صورت سالین ( saling ) یا سیلکونی و ژلی ( gel ) انجام می‌شود. اما اینکه کدام یک از این نوع پروتزها مناسب‌تر هستند، امری است که کاملا به نوع بافت سینه و آناتومی بدن بستگی دارد. علاوه بر آن، افراد می‌توانند باتوجه به نظر خود، نوع پروتز را انتخاب کنند:

پروتز سالین

پروتز سالین برای افرادی که سینه‌های نسبتا نامتقارن دارند مناسب‌تر است. در این نوع پروتز از مواد آب نمکی استفاده شده و پروتز مناسب ساخته می‌شود. برای این پروتز برش کمتری ایجاد شده و طبعه جای زخم کمتری هم از خود بجای می‌گذارد. هرچند که این نوع پروتز نسبت به پروتزهای دیگر حساس‌تر بوده و احتمال پارگی آن بیشتر است.

پروتز ژلی یا سیلیکونی

پروتز سیلیکونی یا ژلی بیشترین طرفدار را برای پروتز سینه دارد. در این نوع پروتز از مواد سیلیکونی استفاده می‌شود. همچنین برش این نوع پروتز به صورت هلالی و در قسمت زیر سینه انجام می‌شود. پروتز سیلیکونی نیاز به برش بیشتری دارد، زیرا به صورت کامل در بافت سینه قرار می‌گیرد. اما در مقایسه با دیگر شیوه‌های پروتز، احتمال پارگی یا جابجایی آن بسیار کمتر است.

ایمپلنت سینه
ایمپلنت سینه

آیا عمل پروتزپکسی خطرناک است؟

هرچند که مدت زیادی از انجام جراحی پروتزپکسی یا لیفت و پروتز سینه در ایران می‌گذرد، اما همچنان بسیاری از افراد تصور می‌کنند این عمل‌های زیبایی خطرناک بوده و احتمال سرطان سینه را افزایش می‌دهد. اما این باور کاملا غلط است. این عمل باتوجه به علم پزشکی و زیبایی انجام شده و هیچ تاثیری در ابتلا به سرطان سینه ندارد. بلکه روشی امن برای از بین بردن چربی‌ها و خوش‌فرم شدن سینه‌ها محسوب می‌شود.

اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که درمورد عوارض این عمل وجود دارد، این است که اگر فردی با عوارض مداومی مانند تب بالای 100 درجه، عفونت، خونریزی محل برش، درد عضلانی بسیار شدید و غیرقابل تسکین با مسکن، تجمع مایع یا ترشحات در نزدیکی محل بزش و بی‌حسی طولانی مدت روبرو شد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.

نحوه قرارگیری پروتزپکسی

یکی از نکات مهمی که درمورد این عمل وجود دارد نحوه قرارگیری پروتز داخل سینه است. به عبارتی دیگر، پروتز یا در پشت بافت سینه (زیر غده) یا در پشت عضله سینه ( زیر عضلانی ) قرار می‌گیرد. اما چگونه باید نحوه قرارگیری پروتز را انتخاب کرد؟

انتخاب شیوه جای‌گذاری پروتز باتوجه به فرد و بافت سینه انتخاب می‌شود. علاوه بر آن، پروتز زیرعضلانی مدت زمان بیشتری برای بهبود و فرم‌دهی اصلی نیاز دارد. اما احتمال پارگی یا جابجایی آن بسیار کمتر است. از سوی دیگر، پروتز زیرغده در زمان کمتری کاملا جای‌گذاری می‌شود، اما به همان نسبت هم احتمال جابجایی در آن بیشتر است.

آیا می توان به صورت طبیعی سینه ها را لیفت کرد؟

بسیاری از افراد به دلیل ترس از جراحی یا هرچیز دیگری، ترجیح می‌دهند که با روش‌های طبیعی به سینه‌های خود فرم بدهند. اما این امر چگونه ممکن است؟ از آنجایی که فرایند رشد و تکامل سینه از سنین پایین آغاز می‌شود، افراد باید ورزش درست و تغذیه مناسب را در برنامه خود قرار دهند. علاوه بر آن، عوامل دیگری مانند ژنتیک وغیره هم در فرم‌دهی سینه تاثیرگذار‌اند.

درهچند که نمی‌توان روی عواملی مانند ژنتیک تاثیر گذاشت، اما اگر کسی بخواهد بدون استفاده از پروتزپکسی به سینه‌های خود فرم دهد، باید اصول و روش زندگی خود را کاملا مرتب و منظم کند. در کنار این کارها، عوامل درونی نیز در فرم‌دهی سینه و اندام تاثیر دارند.

نتایج پروتزپکسی چه زمانی مشخص می شود؟

تغییر سایز یا حجم سینه چند ساعت پس از عمل مشخص می‌شود، اما از انجایی که در آن زمان تورم و کبودی یا التهاب‌های روی سینه وجود دارد، تغییرات به صورت کامل قابل مشاهده نیست. با گذشت دوران نقاهت نتایج پروتزپکسی کاملا قابل مشاهده است.

علاوه بر آن پس از گذشت 6 ماه الی 1 سال، نتایج واقعی پروتزپکسی کاملا قابل مشاهده است. بانوانی که این عمل را انجام دهند باید هرساله به پزشک مراجعه کرده و از سلامت پروتز خود مطمئن شوند.

هزینه پروتزپکسی چقدر است؟

در تعیین هزینه پروتزپکسی عوامل مختلفی دخیل هستند. همچنین از انجایی که این عمل در اتاق جراحی انجام می‌گیرد، باید هزینه‌ای بابت اتاق عمل و ابزارهای جراحی پرداخت کرد. دستمزد جراح و تیم پزشکی، هزینه ابزار جراحی، هزینه بیمارستان، هزینه آزمایش‌های قبل از عمل، هزینه‌ دارو و لباس‌های مناسب پس از عمل وغیره از عوامل تعیین کننده عمل پروتزپکسی است.

کلام پایانی…

قطعا تمام انسان‌ها در طول زندگی خود دست به کارهای می‌زنند که باعث تغییراتی در زندگیشان شود و اعتماد به نفس آنها را افزایش دهد. وقتی کسی به سبب اندام نامتناسب یا هر عیب دیگری اعتماد به نفس کافی را نداشته باشد، باید برای رفع آن اقدام کرده و بهترین تصمیم را بگیرد.

اینجا در کلینیک ایران لیپوماتیک ما به شما کمک می کنیم که باتوجه به بدن و شرایطی که دارید، با انجام یک عمل ساده، بهترین نتیجه را به دست بیاورید. پس اگر قصد دارید با یک تیر دو نشان بزنید، با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا