جراحی سینه

ماموپلاستی یا لیفت و کوچک کردن سینه

امروزه عمل‌های زیبایی جزو پرطرفدارترین عمل‌های است که بسیاری از مردم برای بهبود فرم‌دهی بدن و صورت خود به سراغ آن می‌روند، اما شاید نام عمل ماموپلاستی کمتر به گوشتان خورده باشد. عمل ماموپلاستی یا کوچک کردن سینه یکی دیگر از صدها عمل زیبایی اندام بوده که امروزه درحال رواج یافتن بین مردم است. اما چرا می‌گوییم ممکن است کمتر درمورد آن شنیده باشید؟

عمل ماموپلاستی یا لیفت و کوچک کردن سینه برای فرم‌دهی بهتر به سینه‌ها و کوچک کردن آن است. درصورتی که امروزه بیشتر بانوان ترجیح می‌دهند که سینه‌های بزرگ‌تری داشته باشند، اما این عمل فرایند متفاوتی دارد. اکنون در این مقاله با بررسی تمام اطلاعات مربوط به ماموپلاستی، خواهیم فهمید که اصلا چرا بانوان باید سینه‌های خود را کوچک کنند و چگونه این عمل را انجام دهند!

ماموپلاستی چیست؟

عمل زیبایی ماموپلاستی یا لیفت و کوچک کردن سینه با نام (breast reduction ) شناخته می‌شود. این عمل برای از بین بردن بافت چربی موجود در سینه انجام می‌شود و فرم بهتریه به سینه‌ها می‌بخشد. بسیاری از بانوان از این عمل برای ایجاد تقارن و همانگی در بدن خود استفاده می‌کنند.

این عمل تنها جنبه زیبایی ندارد و در بسیاری از موارد باعث بهبود شرایط جسمی و فعالیت های روزانه اشخاص می‌شود. در برخی شرایط بزرگ بودن سینه‌ها باعث بروز مشکلات مختلفی می‌شود یا اشخاص را از انجام فعالیت‌های مختلف منع می‌کند. به همین سبب عمل ماموپلاستی راهکار مناسبی برای حل این مشکل به شمار می‌رود.

ماموپلاستی چگونه انجام می شود؟

انجام عمل ماموپلاستی نیاز به بیهوشی عمومی دارد. در این عمل جراح پیش از بیهوشی شخص نواحی خاصی از سینه را برای برش مشخص می‌کند. نوع و میزان برش سینه باتوجه به آناتومی بدن و میزان چربی‌های موجود در بافت سینه متغییر است.

در برخی موارد به دلیل چربی‌های زیادی که در بافت سینه وجود دارد، امکان تغییر قسمت جلو یا نوک سینه وجود دارد. در این شرایط جراح پس از برداشتن چربی‌های اضافه، فرم سینه را اصلاح کرده و در نهایت دیگر بافت‌های بدن را بخیه می‌زند.

چرا باید ماموپلاستی انجام داد؟

زیبایی اندام یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هرکسی به آن اهمیت می‌دهد. اما گاهی این زیبایی فقط در بزرگ کردن سینه یا فرم‌دهی شکم و پهلو وغیره نیست، بلکه ایجاد تناسب در بخش های مختلف بدن هم یکی از مهم‌ترین معیارهای زیبایی است.

درواقع بسیاری از بانوان به دلیل داشتن سینه‌های بزرگ چندان تناسبی در اندام خود ندارد، یا از انجام برخی فعالیت‌های روزانه، ورزش‌های مختلف انتخاب لباس‌های موردعلاقه وغیره منع می‌شوند. به همین سبب به فکر چاره‌ای می‌افتند که این مشکل را حل کنند. در این شرایط ماموپلاستی یا کوچک کردن سینه بهترین راهکار است. درواقع با این عمل هم چربی‌های اضافه سینه برداشته می‌شود و هم تناسب خوبی در اندام ایجاد می‌شود.

چه کسانی نباید ماموپلاستی کنند؟

عمل ماموپلاستی برای برای همه افراد مجاز نیست، زیرا برای انجام این عمل باید پیش از هرچیز رشد بدن و مخصوصا سینه‌ها به تکامل رسیده باشد. افرادی که مشکل انعقاد خون داشته باشند و زخم‌های آنها در طولانی مدت ترمیم شود اجازه ماموپلاستی ندارند.

علاوه بر آن اشخاصی که در حال کاهش وزن هستند یا وزن بالایی دارند نمی‌توانند این عمل را انجام دهند. اشخاص زیر 18 سال و درحال رشد هم به دلیل کامل نشدن رشد و بافت سینه‌ها از این عمل منع می‌شوند.

لیفت یا کوچک کردن سینه
لیفت سینه

سن چه تاثیری در تغییر سینه ها دارد؟

با افزایش سن، میزان استروژن در بدن کاهش می‌یابد. با کاهش استروژن در بدن، سینه‌ها حالت افتادگی و شلی پیدا می‌کنند. به همین سبب عمل ماموپلاستی باید در سن مناسب انجام شود و نهایتا یکسال بعد نتیجه واقعی خود را به صورت کامل نشان دهد.

از دیگر تغییرات سینه که با افزایش سن رخ می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شل شدن پوست سینه و افتادگی آن
  • ایجاد فضای اضافه بین سینه‌ها

آمادگی های پیش از عمل

عمل‌های زیبایی از آن دسته جراحی‌های است که باید پیش از هرچیز تحقیق درستی کرده و جلسات پیش از عمل را به صورت کامل پیگیری کرد. در این جلسات اشخاص باید تمام اطلاعات مورد نظر برای عمل را با پزشک در میان بگذارند. اطلاعاتی مانند سابقه بیماری، حساسیت و آلرژی به داروی خاص، سابقه مصرف داروی خاص، سابقه عمل جراحی وغیره از مهم‌ترین اطلاعاتی است که باید با تیم جراحی در میان گذاشته شود.

همچنین در این جلسات پزشک تمام آزمایشات مربوط به فرد را مطالعه کرده و شرایط و نکات عمل را با او مطرح می‌کند. در یک معاینه فیزیکی تمام بخش‌های موردنظر برای برش سینه مشخص شده و با فرد درمیان گذاشته می‌شود. همچنین اشخاص می‌توانند انتظارات و توقع خود را از این عمل بیان کرده و درنهایت نتیجه دلخواه خود را به دست بیاورند.

در هنگام عمل چه می گذرد؟

اولین اقدامی که جراح در اتاق عمل و در هنگام عمل لیفت سینه انجام می‌دهد مشخص کردن نواحی برش است. زیرا پس از بیهوشی امکان خطا افزایش می‌یابد. پس از این کار داروی بیهوشی به فرد تزریق شده و پس از مشاهده تاثیرات آن، فرایند عمل آغاز می‌شود.

در این حین جراح چربی‌های اضافه در نواحی مختلف سینه را برش می‌دهد. این برش ممکن است در زیر سینه، نواحی نزدیک پستان یا به صورت T وارونه باشد. نوع و سبک برش چربی‌ها باتوجه به بافت سینه متغیر است.

پس از آن فرایند اصلاح و قرارگیری درست عضلات سینه انجام می‌شود. در این فرایند جراح در صورت نیاز نوک سینه را در جای درست قرار داده و بخش‌های دیگر را بخیه می‌زند. این عمل به صورت معمولا بین 3 الی 4 ساعت زمان می‌برد.

پس از عمل لیفت سینه چه باید کرد؟

عمل کوچک کردن سینه در مقایسه با دیگر عمل‌های زیبایی دوران نقاهت آسان‌تری دارد. اما در این دوران فرد ملزم به رعایت اصولی است که در بخش زیر به آنها می‌پردازیم:

  • از ماساژ دادن سینه‌ها پرهیز کنید
  • غذاهای چرب و شور را از برنامه غذایی خود حذف کنید
  • از سوتین‌های طبی در مدت زمان مشخص استفاده کنید
  • از ورزش‌های سنگین خودداری کنید
  • داروهای تجویز شده را در زمان درست مصرف کنید
  • به مدت 24 ساعت به حمام نروید، بعد از 24 ساعت اجازه این کار را دارید
  • زخم‌ها را کاملا خنک نگه‌ دارید
  • با ورزش‌های سبک وزن خود را ثابت نگه دارید
  • مصرف میوه‌های ترمیم کننده پوست مانند آناناس را در برنامه خود قرار دهید
  • از مصرف خودسرانه داروهای مسکن خودداری کنید

رعایت این اصول و نکات به فرد کمک می‌کند که دوران نقاهت آسان‌تری داشته باشد. علاوه بر آن لازم به ذکر است که دوران نقاهت این عمل بین 2 الی 4 هفته و باتوجه به چربی‌های سینه متغییر است.

کوچک کردن سایز سینه و اصلاح آن
کوچک کردن سینه

فواید لیفت سینه

زیبایی اندام و تناسب بین قسمت‌های مختلف بدن از نکاتی است که باعث افزایش اعتماد به نفس در بانوان می‌شود. علاوه بر آن بسیاری از بانوان به سبب بزرگ بودن سینه‌ها و مشکلاتی که با آن درگیر هستند امکان انجام بسیاری از فعالیت‌ها را ندارند.

با انجام لیفت سینه و کوچک کردن آن، بانوان هم به تناسب اندام رسیده و هم اعتماد به نفس خود را افزایش می‌دهند. همچنین می‌توانند بسیاری از فعالیت‌های که قبلا برای انجام آن مشکل داشتند را به سادگی انجام دهند.

عوارض ماموپلاستی

قطعا هر عمل زیبایی دارای عوارض مشخصی است که در دراز مدت یا کوتاه مدت از بین می‌رود. این عوارض در بدن هرکس و باتوجه به نوع عمل کاملا متفاوت است:

عوارض داروهای بیهوشی

همانطور که گفته شد عمل ماموپلاستی نیاز به بیهوشی دارد. یکی از عوارضی که با تزریق داروی بیهوشی برای اشخاص رخ می‌دهد حالت تهوع، سردرد، خستگی مفرط و غیره است. البته این عوارض پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود. علاوه بر آن احساس درد و کبودی و التهاب در نواحی سینه از دیگر عوارض این عمل است که امکان دارد پس از از بین رفتن اثرات بیهوشی نمایان شود. البته با مصرف مسکن کاملا قابل کنترل است.

ماندگاری جای زخم

ماندگاری جای زخم یکی دیگر از عوارضی است که گاهی برای برخی از مراجعین رخ می‌دهد. البته این عارضه به میزان مهارت جراح بستگی دارد. درواقع اگر جراح در کار خود مهارت داشته باشد هیچگونه جای زخمی روی بدن افراد باقی نمی‌گذارد. پس می‌توانید با انتخاب پزشک ماهر، از درگیری با این عارضه خودداری کنید.

آسیب به بافت سینه

مراجعه به یک کلینیک مناسب و انتخاب شیوه درست برای عمل، به افراد کمک می‌کند که از هرگونه آسیب به بافت‌های سینه جلوگیری کند. درواقع بسیاری از اشخاص با خود تصور می‌کنند برداشتن چربی‌های اضافه سینه باعث آسیب به دیگر بافت‌های آن می‌شود. درصورتی که اگر تیم جراحی کار خود را به درستی انجام دهد هیچگونه آسیبی به بافت‌های سینه وارد نمی‌شود.

بی‌حسی

یکی از عوارضی لیفت سینه بی‌حسی موضعی در بافت‌های سینه است. ممکن است فرد مدتی پس از عمل هیچگونه حسی در سینه خود نداشته باشد. البته این عارضه کاملا موقتی است و پس از گذشت مدتی کاملا رفع می‌شود و اصلا نگران کننده نیست.

عمل لیفت سینه
عمل لیفت سینه

لیفت سینه چقدر ماندگاری دارد؟

تغییرات فرم و سایز سینه پس از عمل کاملا قابل مشاهده است، اما از آنجایی که بافت‌های سینه درگیر تورم و التهاب هستند باید زمانی بگذرد تا این تغییرات به صورت کامل مشهود باشد. نتایج درست و واقعی ماموپلاستی بین شش ماه الی یکسال پس از عمل کاملا خود را نشان می‌دهد و تا سال‌ها ماندگاری دارد.

البته این ماندگاری ملزم به رعایت برخی شروط مانند ورزش، تغذیه مناسب و رعایت دیگر توصیه‌های پزشکی است.

آیا لیفت سینه مخصوص بانوان است؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که برای آقایان وجود دارد این است که آیا لیفت سینه فقط برای بانوان انجام می‌شود؟ خب مشخصا خیر. عمل لیفت سینه برای آقایان هم انجام می‌شود. بسیاری از آقایانی که قصد دارند فرم بهتری به اندام خود دهند از این عمل برای کوچک کردن سینه‌های خود و ایجاد تناسب بین شکم و سینه استفاده می‌کنند.

ژنیکوماستی

همانطور که گفته شد عمل ماموپلاستی برای آقایان هم انجام می‌شود. این عمل برای اقایان با نام ژینوماسکی شناخته می‌شود. در این روش جراح چربی های اضافه موجود در بافت سینه مردان را برمی‌دارد. این چربی‌های اضافه از بدو تولد در بدن مردان وجود داشته و بعد از سن قانونی برای عمل (بین 22 الی 24 سالگی) قابل برداشتن است.

هزینه ماموپلاستی

از آنجایی که عمل ماموپلاستی در اتاق جراحی انجام می‌شود، هزینه‌های آن در مقایسه با دیگر شیوه‌های عمل زیبایی کمی متفاوت است. هزینه کلی این عمل باتوجه به عواملی مانند دستمزد پزشک، هزینه ابزار پزشکی، هزینه تیم جراحی، هزینه بیمارستان، هزینه داروهای بیمار، آزمایشات وغیره تخمین زده می‌شود.

آیا لیفت سینه محدویت سنی دارد؟

همانطور که گفته شد برای عمل ماموپلاستی باید فرایند رشد و تکامل سینه به اتمام رسیده باشد. به همین سبب توصیه می‌شود بانوانی که سن آنها بیشتر از 23 یا 24 است برای این عمل اقدام کنند. زیرا پیش از این هنوز رشد و تکامل سینه به اتمام نرسیده است.

علاوه بر آن برای بانوانی که سن آنها بالای 60 یا 70 سال است پیشنهاد می‌شود که از شیوه‌های دیگری برای فرم‌دهنی سینه‌های خود استفاده کنند. زیرا در این سنین بافت و چربی‌های سینه کاملا با یکدیگر پیوند خورده و احتمال جوابدهی در این سنین کمتر است. البته می‌توان با نظر و معاینه‌های پزشک، بهترین گذینه را برای عمل و لیفت سینه انتخاب کرد.

آیا پس از ماموپلاستی حتما به سایزی که بخواهیم می رسیم؟

کوچک کردن سینه‌ها براساس نکات و عوامل مختلفی انجام می‌شود. درواقع در جلسات پیش از عمل آناتومی بدن فرد به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته و مناسب‌ترین سایز انتخاب می‌شود. در این بین ممکن است فردی اندازه یا فرم خاصی از سینه را مدنظر داشته باشد. در این شرایط می‌تواند انتظارات خود را با پزشک مطرح کند.

اگر این انتظارات به فرم‌دهی و تناسب بدن آسیب نزند کاملا قابل انجام است. اما اگر هرکدام از توقعاتی که فرد از ماموپلاستی دارد آسیب زننده یا غیرقابل اجرا باشد، جراح ملزم به بیان کردن آن است. بدین صورت فرد و پزشک نهایتا به توافق رسیده و بهترین نتیجه را به دست می‌آورند.

کاهش سایز و اندازه سینه
کاهش سایز سینه

آیا لیفت سینه خطرناک است؟

عمل لیفت سینه یکی از حساس‌ترین عمل‌های زیبایی است. اما نمی‌توان آن را جزو عمل‌های خطرناک دانست. شما می‌توانید با انتخاب یک کلینیک و پزشک ماهر، تمام خطرات و ضررهای این عمل را تا حد امکان کاهش داده و بهترین فرم از بدن خود را به دست بیاورید. همچنین با رعایت اصول و شرایط پس از عمل، عوارض آن به حد چشمگیری کاهش می‌یابد.

در چه صورت باید پس از عمل به پزشک مراجعه کنیم؟

پیگیری جلسات پس از عمل یکی از ضروری‌ترین کارهای است که افراد باید آن را انجام دهند. اما گاهی بروز برخی نشانه‌ها و تداوم برخی عوارض باعث نگرانی می‌شود. اگر پس از ماموپلاستی هرکدام از عوارض زیر را به صورت مداوم داشتید باید به پزشک مراجعه کنید:

  • عدم تقارن یا بد فرم بودن سینه‌ها
  • عدم توانایی در شیردهی
  • خونریزی محل برش
  • ترشح مایعات از نواحی برش خورده
  • احساس درد شدید در نواحی سینه
  • از بین نرفتن عوارضی مانند التهاب و کبودی

آیا ماموپلاستی نیاز به بستری شدن دارد؟

عمل ماموپلاستی نیاز به بیهوشی دارد. اما این بیهوشی به صورت موقت بوده و در اتاق عمل و ریکاوری تاثیرگذار است. افرادی که این عمل را انجام دهند می‌توانند پس از بهوش آمدن و بررسی شرایط عمومی توسط پزشک، با مراقبت‌های کامل به خانه برگردند. اما باید در خانه به استراحت کامل بپردازند. همچنین افراد باید چند روز پس از عمل به صورت طاق‌باز بخوابند که آسیب یا فشاری به سینه‌های آنان وارد نشود.

کجا را برای ماموپلاستی انتخاب کنیم؟

انتخاب یک کلینیک خوب و مجهز یکی از مهم‌ترین معیارهای عمل زیبایی است. کلینیک ما، ایران لیپوماتیک با فعالیت‌های مداوم و موفق در این عرصه امروزه به یکی از باتجربه‌ترین کادرهای پزشکی و زیبایی ایران تبدیل شده است. دکتر علی مروتی یکی از ماهرترین پزشک‌های این عرصه است که مهارت زیادی در کار خود دارد.

شما می‌توانید برای اطلاع دقیق از چگونگی جلسات مشاوره و اطلاعات دیگر مانناد چگونگی عمل و هزینه وغیره، از طریق سایت ما اقدام کرده یا با شماره‌های ما تماس بگیرید. کلینیک ایران لیپوماتیک به شما کمک می‌کند که فرم بهتری به بدن خود دهید و از زیبایی‌های اندام خود لذت ببرید.

آیا لیفت سینه قابلیت بازگشت دارد؟

احتمال بازگشت سایز اصلی در عمل لیفت سینه بسیار اندک است. زیرا در طی این عمل تمام چربی‌های اضافه برداشته می‌شود و دیگر قابلیت استفاده ندارد. اما بهترین کار برای اطمینان از عدم بازگشت چربی‌های اضافه، رعایت اصول و نکات ذکر شده است. دوران نقاهت یکی از مهم‌ترین دوره‌های هر عمل است که به شما کمک می‌کند تا فرم زیبا‌تری به بدن و سینه‌های خود بدهید. پس با رعایت این اصول خیال خود را کاملا راحت کنید.

کلام پایانی

عمل‌های زیبایی همیشه به شما کمک می‌کنند که اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. اما قرار نیست این عمل‌های زیبایی همیشه برای حجم دادن نقطه خاصی از بدن باشد. امروزه حتی کوچک کردن بخش‌های اضافی و چربی‌های مازاد هم یکی از شیوه‌های دستیابی به زیبایی است. پس می‌توانید با انتخاب درست و مراجعه به کلینیک ایران لیپوماتیک، آسان‌ترین شیوه را برای از بین بردن چربی‌های اضافه و فرم دادن سینه‌های خود انتخاب کنید.

اینجا ما در تمام جلسات قبل و بعد از عمل همراه شما هستیم و بهترین نتیجه را برای شما رقم می‌زنیم. پس برای دستیابی به یک اندام عالی با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا