جراحی سینه

ماستوپکسی یا لیفت سینه

احتمالا بسیاری از شما چیزهایی درمورد عمل‌های لیفت سینه یا ماستوپکسی شنیده باشید. این عمل زیبایی برای فرم‌دهی بهتر سینه‌ها و برداشتن چربی‌های مازاد انجام می‌شود. اما آیا هیچگونه اطلاعاتی درمورد چگونگی انجام آن یا مراقبت‌های قبل و بعد از عمل دارید؟

عمل ماستوپکسی یکی از رایج‌ترین و البته آسان‌ترین عمل‌های زیبایی است که به صورت مخصوص و فقط برای فرم‌دهی سینه‌ها انجام می‌شود. این عمل به افراد کمک می‌کند که ظاهر زیباتری به اندام خود ببخشند و با اعتماد به نفس بیشتری ظاهر شوند. در این مقاله تمام نکات و اطلاعات مربوط به عمل ماستوپلاستی را بررسی می کنیم. پس اگر قصد دارید فرم زیبا‌تری به سینه‌های خود بدهید تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید

ماستوپکسی چیست؟

عمل زیبایی ماستوپلاستی یا ماستوپکسی و لیفت سینه با نام ( breast lift ) در جهان معروف است. این عمل برای حذف چربی‌های اضافه سینه و فرم‌دهی بهتر آنها انجام می‌شود. با گذشت زمان و افزایش سن، میزان چربی‌های موجود در بافت سینه افزایش می‌یابد و سینه‌ها ناخودآگاه  حالت افتادگی پیدا می‌کنند. باتوجه به این موضوع، بسیاری از افراد پیش از اینکه بافت سینه‌هایشان شل شود، اقدام به ماستوپکسی می‌کنند.

چرا سینه شل یا افتاده می شود؟

در دوران رشد و تکامل سینه یا بعد از آن عوامل زیادی در فرم‌دهی آن تاثیرگذار‌ هستند. هرکدام از این عوامل نقش خاصی داشته و به مرور زمان باعث افتادگی یا شل شدن بافت سینه می‌شوند. عواملی مانند:

  • ژنتیک
  • شیردهی
  • افزایش سن
  • کاهش یا افزایش ناگهانی وزن
  • بارداری

البته که هرکدام از این عوامل بخشی از زندگی یک خانم است. اما باوجود همه اینها باز هم می‌توان با انجام عمل ماستوپکسی، فرم زیبا‌تری به سینه‌ها داد.

عمل ماستوپلاستی چگونه انجام می شود؟

از آنجایی که عمل ماستوپکسی نیاز به بیهوشی دارد، از اتاق جراحی بیمارستان یا اتاق‌های مخصوص کلینیک انجام می‌شود. در ابتدا جراح تمامی نقاط لازم برای برش را مشخص کرده و بررسی نهایی را انجام می‌دهد. سپس داروی بیهوشی به فرد تزریق شده و پس از مشاهده تاثیرات آن، عمل آغاز می‌شود.

در طی این عمل جراح تمامی چربی‌ یا پوست‌های اضافه سینه را برمی‌دارد و فرم سینه را اصلاح می‌کند. گاهی به دلیل چربی‌ها و پوست‌های زیادی که در بافت سینه وجود دارد، شکل و شمایل سینه حتی پس از جراحی هم برهم می‌ریزد. در این شرایط جراح باید فرم و شکل سینه را هم اصلاح کند. پس از این کار سینه را بخیه می‌زند.

مدت زمان این عمل باتوجه به میزان چربی و پوست‌های اضافه متغیر است. اما به صورت عمومی ماستوپکسی بین 3 الی 4 ساعت زمان می‌برد.

آیا می توان به صورت طبیعی سینه را لیفت کرد؟

روش‌های طبیعی برای لیفت سینه باید از سنین پایین انجام شود. این روش‌ها شامل ورزش و تغذیه مناسب است. درواقع اگر فردی بخواهد به صورت طبیعی سینه‌های خود را لیفت کند باید ورزش را از سنین پایین در برنامه خود قرار دهد. همچنین باید برنامه غذایی مشخصی داشته باشد.

البته برخی عوامل دیگر مانند ژنتیک، جاذبه، افزایش سن وغیره نیز در فرم‌گیری طبیعی سینه‌ها تاثیرگذار هستند.

چرا باید ماستوپکسی را انجام دهیم؟

قطعا داشتن یک اندام زیبا یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هر فرد به آن توجه می‌کند. با افزایش سن و بروز بسیاری دیگر از عوامل، پوست بدن کم کم شل شده و حالت افتادگی پیدا می‌کند. این امر باعث کاهش اعتماد به نفس شده و ناخوشایند است. به همین سبب یک عمل زیبایی می‌تواند این حس ناخوشایند یا نداشتن اعتماد به نفس را از بین ببرد.

لیفت سینه باعث فرم‌دهی بهتر بدن شده و در نهایت ظاهر جذاب‌تری به افراد می‌دهد. علاوه بر آن، با این عمل افراد می‌توانند بسیاری از فعالیت‌های روزانه خود را به سادگی انجام دهند. همچنین می‌توانند با ورزش پوست و بدن خود را بیش از پیش سفت کنند.

 جلسات پیش از ماستوپکسی

اگر قصد ماستوپکسی را دارید، باید چند جلسه معاینه پیش از عمل داشته باشید. در این جلسات تمام آزمایشات شما بررسی شده و پزشک باتوجه به آنها شما را عمل می‌کند. علاوه بر آن باید در این جلسات تمام نکات ضروری درمورد خود را بیان کنید. برای مثال اگر سابقه مصرف داروی خاص، سابقه جراحی، سابقه بیماری، حساسیت به داروی خاص وغیره را دارید، حتما باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

از سویی دیگر، در یک معاینه فیزیکی تمام مناطقی از سینه که نیاز به جراحی دارد مشخص شده و به شما نشان داده می‌شود. همچنین شما می‌توانید انتظارات خود از این جراحی را با پزشک مطرح کنید.

در اتاق جراحی چه می گذرد؟

شیوه عمل ماستوپکسی برای هر فرد متفاوت است. این تفاوت بدین سبب است که میزان بافت چربی‌ها و پوست افتاده هر فرد با دیگری متفاوت است. در زمان جراحی، پزشک باتوجه به مناطق مشخص شده، پوست را برش داده و چربی‌های اضافه را برمی‌دارد. این برش ممکن است در امتداد سینه یا زیر آن باشد.

پس از برداشتن چربی‌ها، فرایند فرم‌دهی سینه آغاز می‌شود. در این فرایند نوک سینه در جای مناسب قرار گرفته و سپس بخیه زده می‌شود. مدت زمان این عمل باتوجه به چربی‌ها و پوست‌های اضافه سینه متغییر است. همچنین نیاز به بیهوشی دارد.

مراقبت های پس از عمل جراحی

مراقبت‌های پس از ماستوپکسی باعث سهولت دوران نقاهت افراد می‌شود. در این دوران به سبب التهاب و تورمی که در بافت سینه‌ها وجود دارد، باید از ماساژ دادن یا فشار سینه‌ها خوددداری کنید. علاوه بر آن باید به صورت طاق‌باز بخوابید که فشار یا آسیبی به سینه‌ها وارد نشود.

همچنین باید از بلند کردن اجسام سنگین، مصرف داروهای ضد انعقاد خون، داروهای مسکن خودسرانه وغیره پرهیز کنید. تورم و التهاب یا کبودی از جمله عوارض این جراحی است که چند روز پس از عمل از بین می‌رود. همچنین اگر احساس بی‌حسی یا درد داشته باشید با مصرف چند مسکن قابل تسکین است.

آیا لیفت سینه در تغییر سایز آن هم تاثیرگذار است؟

لیفت سینه به تنهایی در تغییر سایز تاثیرگذار نیست. اما در فرم‌دهی و ظاهر بهتر آن تاثیرگذار است. اگر فردی قصد افزایش سایز سینه خود را داشته باشد می‌تواند از طریق پروتز سینه اقدام کند. همچنین می‌تواند برای کوچک کردن سینه‌هایی که فرم نامتناسبی دارد از ماموپلاستی استفاده کند.

عمل جراحی لیفت سینه
عمل جراحی لیفت سینه

انواع برش لیفت سینه

همانطور که گفته شد عمل لیفت سینه یا ماستوپکسی به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود. این شیوه‌ها باتوجه به آناتومی بدن و میزان چربی یا پوست سینه متفاوتی است. در بخش زیر به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم:

برش دایره‌ای در ناحیه اطراف آرئول

این نوع از برش روی سینه‌های که افتادگی جزئی دارند انجام می‌شود. این برش در قسمت دور سینه انجام می شود.

برش هاله سینه

این برش از سمت هاله سینه شروع شده و به صورت عمودی به سمت پایین ادامه پیدا می‌کند. این شیوه از عمل کمترین ماندگاری زخم را بجا می‌گذراد و یکی از رایج‌ترین شیوه‌های انتخابی برای عمل ماستوپکسی است.

برش T برعکس

این برش از سمت آرئول آغاز شده و به صورت افقی ادامه پیدا می‌کند. این شیوه از عمل معمولا برای سینه‌های که افتادگی آنها بیشتر است استفاده می‌شود.

مزیت های ماستوپکسی

قطعا عمل زیبایی علاوه بر بهبود شرایط جسمی هر فرد، به افزایش اعتماد به نفس آنها هم کمک می‌کند. از دیگر مزیت‌های ماستوپکسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود شرایط ظاهری و افزایش اعتماد به نفس
  • فرم‌دهی بهتر بدن و سینه‌ها
  • حذف چربی‌های اضافه سینه
  • از بین بردن افتادگی یا شل شدن پوست سینه
  • انجام آسان‌تر فعالیت‌های روزانه

عوارض لیفت سینه

از آنجایی که ماستوپکسی یک عمل جراحی به حساب می‌آید، شامل برخی عوارض بوده که در کوتاه یا دراز مدت نمایان می‌شود. این عوارض بسته به شرایط جسمی متغییر است:

  • عفونت
  • لخته شدن خون
  • خونریزی محل برش
  • تورم و التهاب و کبودی
  • ناتوانی در شیردهی
  • عدم تقارن سینه
  • بی‌حسی در نواحی مختلف سینه
  • عوارض ناشی از داروی بیهوشی مانند سردرد، حالت تهوع

دوران نقاهت لیفت سینه

عمل لیفت سینه با استفاده از بیهوشی و در اتاق عمل انجام می‌شود. پس به احتمال زیاد شما بعد از عمل در اتاق ریکاوری بهوش می‌آید. اما نکته مثبتی که درمورد این عمل وجود دارد این است که می‌توانید پس از معاینه پزشک به خانه برگردید. همچنین دوران نقاهت این عمل در مقایسه با دیگر عمل‌ها کمتر است. این عمل به 2 الی 4 هفته استراحت نیاز دارد.

چه زمانی پس از عمل می توان به فعالیت های عادی پرداخت؟

تشخصی این امر به نظر جراح و پزشک بستگی دارد. میزان چربی و پوست‌های اضافه در بدن هرکس کاملا متفاوت است. به همین سبب بهتر است برای انجام دوباره‌ی فعالیت‌های عادی مانند ورزش یا بلند کردن اجسام وغیره با پزشک مشورت کنید.

در صورت حساس بودن بیش از حد عمل، دوران نقاهت معمولا تا 6 یا 8 هفته هم ادامه می‌یابد.

چه زمان نتایج واقعی عمل مشخص می شود؟

تغییر در فرم و شکل سینه‌ها پس از عمل انجام می‌شود. اما از آنجایی که تا چندروز پس از عمل همچنان تورم و التهاب وجود دارد، نمی‌توان تغییر فرم و شکل آن را به صورت کامل مشاهده کرد. نتایج واقعی این عمل بین 6 ماه الی 1 سال پس از عمل کاملا قابل مشاهده است. همچنین این نتایج تا پایان عمر ماندگار است.

البته رعایت دستورات پزشک و طی کردن درست دوران نقاهت یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که به شما کمک می‌کند که نتیجه بهتری را به دست‌ بیاورید.

آیا آقایان عمل ماستوپلاستی را انجام می دهند؟

شاید بتوان گفت حدود 90 درصد از مراجعین برای عمل ماستوپکسی بانوان باشند. اما این امر بدین معنا نیست که این عمل برای آقایان انجام نمی‌شود. بسیاری از آقایان برای فرم‌دهی بهتر بدن خود و ایجاد تناسب بین سینه و دیگر اعضای بدن، به سراغ ماستوپکسی می‌آیند. این عمل برای جنسیتی، باتوجه به برخی شرایط ضروری مجاز است.

چه زمانی عوارض ماستوپکسی خطرناک می شود؟

همانطور که گفته شد ماستوپکسی جزو عمل‌های جراحی است که عوارض مشخصی دارد، اما گاهی این عوارض به مدت طولانی ادامه پیدا می‌کنند یا به صورت دیگری خود را نشان می‌دهند. شما می‌توانید در صورت بروز هرکدام از عوارض زیر، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی از محل برش و جراحی
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه‌های مداوم
  • عدم تسکین درد با مسکن‌های قوی
  • تب بالای 100 درجه فارنهایت
  • حالت تهوع یا استفراغ شدید

آیا لیفت سینه مطابق انتظارات ما پیش می رود؟

در جلسات معاینه فیزیکی که پیش از عمل انجام می‌شود، آناتومی بدن و تمام تغییرات احتمالی که رخ می‌دهد به صورت کامل توسط تیم پزشکی بررسی می‌شود. این تغییرات با فرد مطرح شده و می‌تواند نسبت به تغییراتی که رخ خواهد داد نظردهی کند.

همچنین فرد می‌تواند انتظارات خود از عمل ماستوپکسی را بیان کند. البته باید توجه داشت که این توقعات باید در راستای آناتومی بدن باشد. به زبان ساده‌تر، تیم پزشکی بهترین تصمیم را به نفع افراد می‌گیرد. به گونه‌ای که هیچگونه ناهماهنگی در بدن ایجاد نشود.

آیا ماستوپکسی خطرناک است؟

شاید بسیاری از افراد ترس از اتاق عمل یا جراحی داشته باشند. به همین دلیل با خود تصور کنند ماستوپکسی عمل خطرناکی است و آسیب‌های زیادی را به بدن وارد می‌کند. اما برخلاف تصور آنها، ماستوپکسی اصلا عمل خطرناکی نیست، بلکه رعایت نکردن اصول و نکات قبل و بعد از عمل خطرناک است.

در این عمل فرد نهایتا 4 الی 5 ساعت از روز خود را درگیر اتاق جراحی و ریکاوری خواهد بود، اما پس از آن و با معاینه پزشک، اجازه خروج از بیمارستان را دارد. اما در صورت عدم رعایت نکات پس از عمل، عوارض آن ادامه خواهد یافت و امکان بروز عفونت یا مشکلات دیگر وجود دارد.

هزینه ماستوپکسی چقدر است؟

هزینه ماستوپکسی با درنظرگیری عوامل دیگر تعیین می‌شود. عواملی مانند هزینه اتاق عمل، هزینه تیم جراحی، دستمزد پزشک، هزینه ابزار جراحی، هزینه لباس جراحی و گن‌های بعد از عمل، هزینه آزمایش‌ها، هزینه داروها وغیره از مواردی است که هزینه عمل را تعیین می‌کند. این هزینه‌ در کلینیک یا بیمارستان‌های مختلف کاملا متفاوت است.

آیا لیفت سینه با عمل های دیگر انجام می شود؟

عمل لیفت سینه تغییری در سایز سینه یا بزرگ کردن آن ایجاد نمی‌کند. اما از انجایی که فقط برای فرم‌دهی سینه انجام می‌شود، می‌توان آن را با عمل‌های دیگری مانند پروتز سینه انجام داد. درواقع پزشک می‌تواند با صلاحدید خود دو عمل ماستوپکسی و پروتز سینه را به صورت همزمان انجام دهد.

آیا بیمه هزینه ماستوپکسی را پوشش می دهد؟

به صورت کلی بیمه هزینه‌های مربوط به عمل‌های زیبایی را پوشش نمی‌دهد، اما اگر از طریق شیوه‌های درمانی مانند رفع فتق اقدام به ماستوپکسی کنید، بیمه مجبور به پرداخت بخشی از هزینه عمل خواهد شد.

چه کسانی مجاز به عمل ماستوپکسی هستند؟

عمل ماستوپکسی به صورت کلی برای افراد مشخصی انجام می‌شود. اما بهتر است که این عمل برای بانوان بین رنج سنی 22 الی 50 یا 60 سال انجام شود. افرادی که سن آنها کمتر از 22 سال است، به دلیل کامل نشدن رشد سینه‌هایشان، احتمال بیشتری برای تغییر نتیجه عمل را دارند. همچنین افراد بالای 50 یا 60 سال به دلیل شکل‌گیری و افتادگی بیش از حد سینه‌هایشان، بهتر است که از روش دیگری برای عمل استفاده کنند.

چه کسانی نمی توانند ماستوپکسی را انجام دهند؟

همانطور که گفته شد عمل ماستوپکسی برای افراد مشخصی انجام می‌شود. افراد زیر 18 سال مجاز به این عمل نیستند، علاوه بر آن، بانوان شیرده، بانوان باردار، افراد مبتلا به سرطان سینه، افراد دیابتی، افرادی با مشکل خشکی یا ترک خوردگی پوست سینه مجاز به انجام این عمل نیستند.

خطر ابتدا به سرطان سینه، شایعه یا واقعیت؟

یکی از باورهای غلطی که درمورد عمل ماستوپکسی وجود دارد، خطر ابتلا به سرطان سینه است. در سال های گذشته بسیاری از افراد بر این باور بودنند که عمل ماستوپکسی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. اما مطالعات انجام شده نشان داد که این باور کاملا غلط است و عمل ماستوپکسی هیچ تاثیری در خطر ابتلا به سرطان سینه ندارد.

برای ماستوپکسی چه کلینیکی را انتخاب کنیم؟

در سرتاسر ایران کلینیک‌های زیادی در عرصه عمل‌های زیبایی فعالیت دارند. کلینیک ما، ایران لیپوماتیک سال‌ها در این زمینه فعالیت داشته و امروز با داشتن تجربه‌های زیاد، آماده ارائه بهترین خدمات به مراجعین خود است. علاوه بر آن، ایران لیپوماتیک مجموعه‌ای از بهترین پزشکان و جراحان ایران را کنار هم جمع کرده و از مهارت‌های آنها برای افزایش زیبایی مراجعین خود استفاده می‌کند.

دکتر علی مروتی یکی از برترین پزشکان این مجموعه است. او با فعالیت‌های مداوم و موفق در این عرصه، امروزه به یکی از برترین پزشکان عمل‌های زیبایی تبدیل شده است.

آیا پس از عمل هم باید برای معاینه به کلینیک مراجعه کنیم؟

مراقبت‌های ماستوپکسی تنها به قبل از عمل خلاصه نمی‌شود. بلکه بعد از عمل هم برای پیگیری وضعیت عمومی و شرایط اندام باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین می‌توانید در صورت بروز عوارض مشکوک یا خطرناک، با جراح خود تماس بگیرید.

کلام آخر…

داشتن ظاهر زیبا و ایجاد تناسب بین اعضای مختلف بدن به افراد کمک می‌کند که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. این ظاهر زیبا با بهبود شرایط جسمی و انجام برخی عمل‌های زیبایی انجام می‌شود. ماستوپکسی هم یکی از همین عمل های زیبایی است که به افراد کمک می‌کند فرم بهتری به سینه‌های خود بدهند و حتی بسیاری از کارهای خود را راحت‌تر انجام دهند.

کلینیک ایران لیپوماتیک به داشتن سال ها تجربه در این زمینه، مشاوره‌های کاملا مناسبی را باتوجه به آناتومی بدنتان به شما ارائه می‌دهد. پس اگر قصد دارید با کی عمل ساده به بهترین فرم از بدن خود برسید، با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا