لیفت صورت

لیفت صورت

هنگامی که برای اولین بار کسی برخورد می‌کنید اولین چیزی که به چشمتان می‌خورد چیست؟ خب قطعا چهره! داشتن یک چهره زیبا و پوست خوب یکی از مهم‌ترین معیارهای زیبایی به شمار می‌رود. اما با افزایش سن و عوامل مختلفی مانند آلودگی هوا وغیره، چهره افراد درگیر مشکلات زیادی می‌شود. یکی از راه‌های که می‌تواند به سادگی زیبایی چهره افراد را به آنها برگرداند لیفت صورت است.

شاید کم و بیش درمورد لیفت صورت شنیده باشید. صورت اشخاص به دلیل اینکه در معرض بسیاری از آلودگی‌ها قرار دارند، بسیار حساس هستند. علاوه بر آن، پوست صورت از مهم‌ترین قسمت‌های پوست است که نسبت به نواحی دیگر حساسیت‌های بیشتری دارد. با این حساب، به نظر شما لیفت صورت چه کمکی به بهبود و نشاط صورت اشخاص می‌کند؟ در این مقاله قصد داریم نقش و تاثیرات لیفت صورت را بررسی کنیم. پس اگر به‌دنبال راهی برای جوانسازی پوست خود هستید با ما همراه باشید:

لیفت صورت چیست؟

لیفت صورت یا رایتودکتومی (ریتیدکتومی) با نام ( Rhytidectomy ) شناخته می‌شود. این روش یکی از برترین متدها برای از بین بردن چربی یا پوست‌های اضافه صورت است. لیفت صورت با از بین بردن چربی‌ها و پوست‌های اضافی که به مرور زمان باعث چروکیدگی و افتادگی پوست شما شده، چهره جوان‌تر و جذاب‌تری را برایتان به ارمغان می‌آورد.

البته نکته مهمی که درمورد لیفت صورت وجود دارد این است که این عمل روند پیری یا تغییرات چهره‌ای شما را متوقف نمی‌کند، بلکه با نابودی پوست‌های اضافی، چهره جوان‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

چرا به سراغ لیفت صورت می رویم؟

افزایش سن، تغذیه‌های مختلف، عوامل بیرونی مانند آلودگی هوا یا تابش مستقیم نور خورشید وغیره، از عواملی است که باعث ایجاد تغییرات ناخوشایند در پوست می‌شود. این تغییرات به صورت شل شدن یا افتادگی پوست و بروز چروک‌های مختلف نمایان می‌شود. با بروز این تغییرات اشخاص ناخودآگاه نسبت به چهره خود احساس بدی پیدا نکرده و برای آن دنبال راهکار می‌گردند!

در این شرایط، لیفت صورت بهترین و مفیدترین راهکاری است که می‌توان به آن اعتماد کرد. لیفت صورت به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هرکدام از آنها برای نوع مشخصی از پوست قابل استفاده‌اند و تاثیرات مثبتی هم دارند. پس پیش از هرچیز باید باتوجه به پوست و چهره خود، بهترین روش برای لیفت صورت را پیدا کنید.

لیفت صورت به چه صورت انجام می شود؟

پیش از این لیفت صورت با استفاده از ابزارهای جراحی انجام می‌شد. درواقع جراح طی یک عمل ساده، چربی‌ها و پوست های اضافه صورت را برداشته و عضلات دیگر صورت را سفت می‌کرد. اما اکنون با بهبود ابزارهای پزشکی و رشد تکنولوژی، دستگاه‌های بهتری برای لیفت صورت ارائه شده‌اند. امروزه لیفت صورت به دو شیوه جراحی و بدون جراحی انجام می‌شود. افرادی که به دلایل مختلف از رفتن به اتاق عمل و جراحی وحشت دارند، می‌توانند از طریق دستگاه، صورت خود را لیفت کنند:

لیفت صورت با جراحی

همانطور که از نام این روش پیداست، لیفت صورت با استفاده از ابزارهای جراحی و در اتاق‌های مخصوص انجام می‌شود. در این روش جراح با برش دادن بخش های مشخص شده، چربی‌های مازاد و پوست‌های شل یا افتاده را برمی‌دارد. پس از آن مابقی عضلات صورت را سفت کرده و بخیه می‌زند. این روش ابتدایی‌ترین و اولین روش لیفت صورت است.

لیفت صورت بدون جراحی

اما اگر بخواهیم به یکی از بهترین و آسان‌ترین شیوه‌های لیفت صورت اشاره کنیم، باید از لیفت بدون جراحی نام ببریم. در این روش با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، فرایند لیفت صورت انجام می‌شود. این روش یکی از کم‌ درد‌ترین شیوه‌های لیفت بوده و تنها کمی احساس ذوق‌ذوق کردن در نواحی مختلف صورت خود را دارید. پس اگر از اتاق عمل یا جراحی ترس دارید، لیفت صورت بدون جراحی بهترین گزینه برای شما است.

کدام روش برای لیفت صورت بهتر است؟

قطعا آناتومی و ساختار بدن و صورت هرکس یا دیگری کاملا متفاوت است. علاوه بر آن، عوامل مختلف به صورت‌های متفاوتی بر چهره افراد تاثیر دارند، برای مثال ممکن است آلودگی‌‌های هوا یا نور خورشید نسبت به عوامل دیگر تاثیر بیشتری روی صورت شما داشته باشد، اما روی صورت اشخاص دیگری هیچ تاثیری نداشته باشد.

به همین سبب نمی‌توان گفت که کدام روش به صورت صددرصد برای لیفت صورت مناسب‌تر است. تشخیص این موضوع امری است که با معاینه‌های فیزیکی صورت انجام می‌شود. همچنین تشخیص نوع پوست، میزان چربی‌های صورت، میزان افتادگی و شل بودن نواحی مختلف و حتی قسمت‌های که پوست شل شده، در تعیین بهترین روش برای لیفت صورت موثر است.

عمل لیفت صورت
عمل لیفت صورت

انواع لیفت با ابزار جراحی

لیفت صورت با ابزار جراحی به دو صورت فوقانی و تحتانی انجام می‌شود. فرایند و عملکرد هر دو روش یه صورت کاملا یکسان بوده و در اتاق‌های جراحی انجام می‌شود. البته مدت زمان این جراحی‌ها حدودا 1 الی 2 ساعت است و دوران نقاهت بسیار آسانی دارد. همچنین اشخاص می‌توانند پس از اتمام عمل و مناسب بودن تمام شرایط جسمی، به خانه برگشته و باتوجه به دستورات پزشک، دوران نقاهت خود را در خانه طی کنند:

لیفت صورت فوقانی

در قسمت پیشانی و بین دو ابرو عضلاتی وجود دارند که باعث بالا و پایین رفتن ابروها و پیشانی یا اخم کردن ما می‌شوند. گاهی این عضلات با فعالیت های بیش از حد، تاثیرات ناخوشایندی مثل جای اخم و خطوط نامرتب بین دو ابرو را به‌جا می‌گذارند. در لیفت صورت فوقانی، تمامی عضلات اضافی که باعث ایجاد خطوط اخم شده برداشته می‌شود. همچنین پوست‌های شل و اضافه‌ای که در نواحی پیشانی وجود دارد به صورت کامل برداشته شده و عضلات پیشانی و شقیقه کاملا به سمت بالا کشیده می‌شود.

لیفت صورت تحتانی

همانطور که در نواحی مانند شقیقه و پیشانی بافت‌های اضافی وجود دارد، در نواحی پایین صورت مانند چانه و غبغب هم پوست‌های شل یا چربی‌های مازاد دیده می‌شود. در این روش مانند روش قبلی، ابتدا بخش‌های اضافی مشخص شده و سپس تمام چربی‌ها برداشته می‌شود. پس از برداشتن چربی‌ها، عضلات چانه و پوست غبغب سفت شده و بخیه زده می‌شود. قسمت زیر گلو و غبغب در مقایسه با دیگر بخش‌های صورت چربی‌های بیشتری دارد. به همین سبب یکی از رایج‌ترین نواحی که افراد برای لیفت آن به پزشک مراجعه می‌کنند، غبغب است.

روش های لیفت صورت بدون جراحی

همانطور که گفتیم لیفت بدون استفاده از ابزارهای جراحی هم انجام می‌شود. در این روش از دستگاه‌های مخصوصی برای فرم‌دهی بهتر صورت استفاده می‌شود. علاوه بر آن، در شیوه رایتودکتومی بدون جراحی، تنوع روش‌های بیشتری وجود دارد:

هایفوتراپی

هایفوتراپی را می‌توان به عنوان مفیدترین و ساده‌ترین روش لیفت صورت بدون جراحی دانست. در این روش با استفاده از امواج فراصوت، تمام چربی‌ها و سلول‌های مرده زیر پوست از بین می‌روند. درواقع این دستگاه باعث رشد و تحرک دوباره کلاژن‌های پوست شده و آنها را احیا می‌کند. تولدی کلاژن‌های زیرپوستی پس از مدتی منجر به رفع چین و چروک‌های صورت شده و به سفت شدن پوست کمک می‌کند.

اندولیفت

لیفت صورت به روش اندولیفت با استفاده از دستگاه لیزر و امواج 1470 نانومتر انجام می‌شود. در این روش هم مانند هایفوتراپی اشعه‌های لیزر به لایه‌های زیرین پوست رسوخ کرده و تمام سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند. همچنین به رشد و افزایش کلاژن‌های پوست کمک زیادی می‌کنند. کلاژن‌های ایجاد شده در پوست باعث شفافیت و جوانسازی پوست شده و جهره ای شاداب‌تر را به افراد می‌بخشد.

کربوکسی تراپی

شاید یکی از کم خبرترین روش‌های که درمورد آن شنیده باشید روش کربوکسی تراپی باشد. در این روش از گاز کربن دی اکسید برای فرم‌دهی بهتربدن استفاده می‌شود. برخی از نواحی صورت که حالت افتاده یا چروک به‌خود گرفته‌اند مشخص شده و سپس با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، گاز کربن دی اکسین به آنها تزریق می‌شود.

RF فرکشنال

پزشکانی که از روش RF فرکشنال استفاده می‌کنند، برای فرم‌دهی بهتر و رفع چین و چروک‌های صورت ترکیبی از میکرونیدلینگ و رادیو فرکوئنسی را بکار می‌گیرند. استفاده از این ترکیب در ساخت و تولید کلاژن‌های جدید، از بین بردن چربی‌های زیر پوستی، رفع جای جوش و آکنه بسیار مفید است.

تزریق بوتاکس

قطعا همه شما حداقل یکبار در مورد تزریق بوتاکس از دوستان و آشنایان خود شنیده‌اید. این روش یکی از قدیمی ترین و ابتدایی‌ترین شیوه‌های جراحی زیبایی صورت است. در این روش، با استفاده از بوتولینوم، بسیاری از نواحی صورت که به مرور زمان و با افزایش سن، چروک و افتاده شده را صاف و زیبا می‌کند. درواقع تزریق این ماده به بافت‌های صورت باعث پر شدن صورت و رفع چین و چروک‌های آن می‌شود.

رایتودکتومی
رایتودکتومی

عوارض لیفت صورت

همانطور که گفتیم لیفت صورت با ابزار جراحی اولین و ابتدایی‌ترین شیوه لیفت است. این شیوه دارای عوارضی است که گاهی با مصرف‌ داروهای مختلف و به ندرت هم با مراجعه به پزشک قابل رفع است:

ریزش مو

یکی از رایج‌ترین عوارضی که پس از جراحی لیفت صورت نمایان می‌شود ریزش مو در نواحی برش داده شده است. به زبان ساده‌تر، نواحی از صورت که رویش مو در آن بیشتر است، (مانند گونه یا اطراف پیشانی) پس از عمل لیفت با ریزش مو مواجه هستند. البته این عارضه با مصرف داروهای تقویتی یا عمل فولیکول قابل رفع است.

ماندگاری جای زخم

در قسمت لیفت صورت با جراحی گفتیم که پوست صورت در برخی نواحی مشخص مانند زیر چانه و یا شقیقه برش می‌خورد، از انجایی که این برش‌ها با استفاده از ابزارهای جراحی انجام می‌شود، امکان ماندگاری جای زخم در آنها وجود دارد. البته جراحان این برش‌ها را در نواحی خطوط رویش مو یا خطوط طبیعی صورت ایجاد می‌کنند. اما اگر به هر دلیلی ماندگاری این جای‌ زخم‌ها برایتان ناخوشایند باشد، می‌توانید با استفاده از پمادهای مخصوص آن را از بین ببرید.

هماتوم یا تجمع خون

تجمع خون یا هماتوم! این عارضه یکی از بارز عوارضی است که برای برخی از افراد رخ می‌دهد. در این عارضه، خون به صورت کلی در زیر پوست جمع شده و باعث ایجاد التهاب، تورم و سرخی پوست می‌شود. همچنین به صورت کلی 24 ساعت پس از لیفت صورت بروز داده می‌شود. اگر فردی پس از عمل خود با این عارضه روبرو شد می‌تواند با پزشک خود تماس گرفته و آن را درمان کند.

تاثیر بر عصب‌های صورت

تاثیر بر عصب‌های صورت یکی از نادرترین عوارضی است که گاهی برخی از اشخاص دچار آن می‌شوند. اما نکته مهمی که درمورد این عارضه وجود دارد این است که امکان دائمی شدن آن وجود دارد. این عرضه به دلیل درست نبودن کار جراح یا استفاده از مواد نامناسب رخ می‌دهد. به سبب این عارضه فرد نمی‌تواند صورت خود را تکان دهد و هیچ کنترلی بر عصب‌های صورت خود ندارد، پس اگر به هردلیلی تصور کردید با چنین عوارضی مواجه هستید، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

لیفت صورت با جراحی
لیفت صورت با جراحی

فواید لیفت صورت

عمل لیفت صورت سال‌هاست که در ایران انجام می‌شود و بسیاری از بانوان و حتی آقایان به آن علاقه‌مند هستند. اما به نظر شما این علاقه از چیست؟ قطعا همه ما به دنبال داشتن چهره‌ای جذاب و جوان وشاداب هستیم، اما با بالا رفتن سن و حرص و‌جوش‌ها و درگیری‌های روزانه‌ای که داریم، زمان کمتری را به شادابی صورت و پوست خود اختصاص می‌دهیم. لیفت صورت یکی از راحت‌ترین راه‌های است که می‌تواند به سادگی یک چهره جذاب و جوان به ما دهد.

افزایش اعتماد به نفس، از بین رفتن چین و چروک، از بین رفتن غبغب، رفع افتادگی پوست، رفع خطوط صورت، داشتن چهره‌ای جوان و جذاب وغیره از فواید لیفت صورت است که در کمترین زمان و راحت‌ترین راه به دست می‌آید.

جلسات پیش از لیفت صورت

اگر قصد عمل رایتودکتومی یا لیفت صورت را دارید، بهتر است چند جلسه با پزشک جراح خود صحبت کنید. در این جلسات تمامی نکات و دستورات لازم برای عمل بیان می‌شود. علاوه بر آن، شما می‌توانید در این جلسات تمام آزمایش‌های پزشکی خود را به جراح نشان داده و درمورد مسائل مختلف مربوط به خود مانند حساسیت‌های دارویی، سابقه جراحی، سابقه بیماری خاص وغیره با او صحبت کنید.

علاوه بر آن می‌توانید در این جلسات انتظارات خود را از لیفت صورت بیان کنید و نظرات پزشک را هم بشنوید. همچنین جراح نتایج تقریبی عمل را به شما نشان داده و نهایتا درمورد چگونگی عمل و لیفت کردن صورت توافق می‌کنید.

لیفت صورت چگونه انجام می شود؟

چگونگی انجام رایتودکتومی به اینکه چه روشی را برای لیفت انتخاب کرده باشید بستگی دارد. اگر شیوه جراحی را برای عمل خود انتخاب کرده باشید، پس از انتقال به اتاق جراحی، داروی بیهوشی موضعی به شما تزریق شده و سپس جراح باتوجه به توافقات انجام شده در جلسات پیش از عمل، صورت شما را لیفت می‌کند.

اما اگر روش‌های غیرجراحی را انتخاب کرده باشید هیچ نیازی به اتاق عمل و ابزارهای جراحی ندارید و می‌توانید لیفت صورت را حتی در اتاق‌های ساده کلینیک انجام دهید. در این روش پزشک با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، بخش‌های مشخصی از صورت شما را لیفت کرده و پس از چند ساعت، می‌توانید به سادگی به خانه برگردید.

چگونه دوران نقاهت لیفت صورت را طی کنیم؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که به شما کمک می‌کند بهترین نتیجه را از عمل خود به دست بیاورید، طی کردن درست دوران نقاهت و مراقبت‌های پس از عمل است. پس باید بدانید که انجام دادن تمام دستورات پزشک، به بهبود و سهولت دوران نقاهت شما کمک زیادی می‌کند:

  • پماد و داروهای تجویز شده را درست استفاده کنید
  • تا چند روز از انجام فعالیت‌های سنگین پرهیز کنید
  • برای کاهش التهاب صورت از کمپرس سرد استفاده کنید
  • از دست زدن یا ماساژ دادن و خاراندن نواحی جراحی شده خودداری کنید
  • پانسمان صورت خود را با دقت و هرروز عوض کرده و از بروز عفونت جلوگیری کنید
  • درصورت داشتن سردرد یا سرگیجه ناشی از دارو‌های بیهوشی، از مسکن استفاده کنید

در طول دوران نقاهت چه اتفاقی می افتد؟

بروز برخی کبودی‌ها در نوحای جراحی شده کاملا طبیعی است. همچنین امکان دارد برخی قسمت‌های صورت که نزدیک نواحی برش خورده هستند دچار التهاب یا قرمزی شوند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که پس از عمل از کمپرس یخ استفاده کنید.

البته این عوارض چندان نگران کننده نیست و تا چند ساعت یا نهایتا یکی دو روز پس از عمل کاملا از بین می‌رود.

دوران نقاهت رایتودکتومی چقدر طول می کشد؟

زمان دوران نقاهت به میزان عملی که روی صورت شما انجام شده و چگونگی مراقبت‌های پس از عمل بستگی دارد. البته به صورت کلی 2 الی 3 ماه طول می‌کشد که نتایج واقعی و درست لیفت صورت نمایان شده و شما با چهره جدید خود مواجه شوید.

همچنین شما می‌توانید پس از گذشت دو الی سه هفته به انجام فعالیت‌های روزانه خود برسید. فعالیت‌های مانند سرکار رفتن، انجا ورزش‌های سبک وغیره از کارهای است که انجام آنها پس از گذشت چند هفته هیچ مشکلی ندارد.

لیفت صورت بدون جراحی
لیفت صورت بدون جراحی

بهترین زمان برای لیفت صورت!

از آنجایی که بسیاری از مراجعین لیفت صورت، افراد نسبتا جوان هستند، نمی‌توان سن بالایی را برای لیفت صورت ارائه داد. اما به صورت کلی از سن 25 یا 26 سالگی به بعد، سن نسبتا مناسبی برای رفع جزئی‌ترین افتادگی‌های پوست است. بسیاری از اشخاص جتی در سن 60 یا 70 سالگی هم برای لیفت صورت به جراح مراجعه می‌کنند. اما از آنجایی که پوست آنها سال‌ها به همین شکل بوده، باید پس از گذشت مدتی برای عمل لیفت دوم هم مراجعه کنند.

انتظاراتی که نباید از رایتودکتومی داشته باشیم!

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، لیفت صورت باعث از بین رفتن افتادگی‌ها و چین و چروک‌های پوست می‌شود. این امر بدین معنا نیست که صورت شما دیگر هیچگونه چروک یا افتادگی پیدا نمی‌کند یا روند پیری شما کاملا متوقف می‌شود. بلکه بدین معناست که می‌تواند از افتادگی زودتر پوست و چهره شما جلوگیری کند. به همین دلیل افرادی که عمل لیفت صورت را انجام می‌دهند نباید انتظار داشته باشند که صورتشان برای همیشه بدون چین و چروک باقی بماند.

چه نوع لیفتی برای صورت من مناسب تر است؟

یکی از بارزترین مزیت های جلسات پیش از عمل این است که شما می توانید به سادگی بهترین شیوه برای لیفت صورت خود را پیدا کنید. انتخاب شیوه لیفت باتوجه به میزان افتادگی و شل بودن پوست صورت بستگی دارد. اگر پوست شما چندان شل نباشد و درصد چربی‌های آن کم باشد، پزشک استفاده از شیوه‌های لیزری یا لیفت بدون جراحی را پیشنهاد می‌دهد. اما هرچه که پوست افتاده‌تر یا شل‌تر باشد، روش‌های لیفت با جراحی نتیجه بهتری دارد.

هرچند که اگر بخواهیم بهترین روش برای لیفت صورت را معرفی کنیم، قطعا باید از لیفت صورت با روش جراحی نام ببریم. درواقع این روش از لیفت تاثیر بیشتری روی بافت و ساختار پوست داشته و ماندگاری بیشتری دارد. به همین سبب اگر به دنبال شیوه تاثیرگذارتری برای جوانسازی صورت هستید، لیفت صورت با روش جراحی بهترین انتخاب است.

آیا لیفت صورت فقط برای بانوان انجام می شود؟

پاسخ این سوال مشخصا خیر است. هیچ پزشک یا جراحی نمی‌تواند بگوید این عمل فقط برای بانوان انجام می‌شود. زیرا بسیاری از آقایان هم با مشکل افتادگی یا شل بودن پوست صورت مواجه هستند. عمل لیفت صورت در هر دو روش جراحی و بدون جراحی هم برای بانوان و هم برای آقایان انجام می‌شود.

هزینه لیفت صورت

تعیین نرخ لیفت صورت در کلینیک یا بیمارستان‌ها کاملا متفاوت است. درواقع هزینه لیفت صورت با روش جراحی و بدون جراحی هم با هم تفاوت دارد. اما اینجا و در کلینیک ایران لیپوماتیک، بهترین خدمات با مناسب ترین قیمت‌ها به شما ارائه می‌شود. شما می‌توانید برای اطلاع دقیق از قیمت لیف صورت در روش‌های مختلف با ما در تماس باشید.

چه زمانی نیاز به لیفت دوباره صورت داریم؟

برخی از روش‌های لیفت صورت مانند بوتاکس، پس از گذشت مدت زمان مشخص نیاز به ترمیم دارند. برای مثال اگر صورت خود را بوتاکس کردید، می‌توانید باتوجه به نظر پزشک و میزان بوتاکسی که به صورت خود تزریق کرده‌اید، پس از گذشت 4 الی 6 ماه برای ترمیم آن دوباره به پزشک مراجعه کنید.

برای لیفت صورت به کدام کلینیک مراجعه کنیم؟

از آنجایی که صورت یکی از مهم‌ترین اجزای بدن است و در نگاه اول توجه دیگران را به خود جذب می‌کند، باید برای جوان‌تر شدن و شادابی آن به افرادی مراجعه کنید که تجربه و مهارت زیادی در کار خود داشته باشند. چیزی که در کلینیک لیران لیپوماتیک کاملا وجود دارد. در ایران لیپوماتیک شما با کادری مجرب و ماهر روبرو هستید که سال‌های زیادی از عمر خود را در عرصه عمل‌های زیبایی فعالیت داشته و بهترین نتیجه را برای مراجعین خود رقم زده‌اند.

دکتر علی مروتی یکی از بهترین پزشکان این عرصه است که تجربه‌های موفقی در زمینه عمل های زیبایی دارد. پس اگر قصد دارید با یک عمل ساده، بهترین و جذاب‌ترین حالت از صورت خود را به دست بیاورید، با ما در ارتباط باشید.

سخن آخر

همیشه پیدا کردن راه‌های که باعث شادی و افزایش اعتماد به نفس ما شود جزو مهم ترین کارهای است که باید در طول زندگی خود انجام دهیم. پس اگر با هرکدام از اجزای صورت خود راحت نیستید یا احساس می‌کنید می‌توانید نسخه بهتری از صورت خود را داشته باشید، برای رسیدن به آن لحظه‌ای درنگ نکنید. زیرا لیفت صورت یکی از مفید‌ترین و کم خطرترین عمل‌های زیبایی است که نقش بزرگی در افزایش اعتماد به نفس شما دارد. با انجام این عمل ساده، نسخه جدیدی از زیبایی‌های خود را نشان دهید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا