جراحی سینه

بخیه های پس از عمل ماموپلاستی، چگونگی درمان و پیگیری بخیه ها

یکی از عوارضی که بروز آن در دوران نقاهت و پس از عمل ماموپلاستی بسیار رایج بوده، ماندگاری جای زخم یا بخیه است. درواقع از آنجایی که عمل ماموپلاستی با استفاده از ابزارهای جراحی انجام می‌شود جراح برای انجام آن نیازمند ایجاد برش‌هایی در نواحی سینه است. به همین سبب ماندگاری جای زخم یا بخیه یکی از رایج‌ترین عوارضی است که پس از عمل رخ می‌دهد. اما برای درمان آن چه باید کرد؟

دکتر علی مروتی یکی از بهترین پزشکان ما در کلینیک ایران لیپوماتیک است که با انجام عمل ماموپلاستی، کمترین میزان زخم و بخیه را روی بدن افراد برجا می‌گذارد. علاوه بر آن برای رفع جای زخم و بخیه توصیه‌های کاربردی به مراجعین خود می‌دهد. پس اگر می‌خواهید بدانید چگونه باید از شر جای بخیه و زخم خلاص شوید، تا انتها همراه ما باشید.

ماموپلاستی یا لیفت سینه

ماموپلاستی یکی از رایج‌ترین و بهترین عمل‌های زیبایی‌ست که مورد توجه بسیاری از بانوان قرار گرفت. عمل ماموپلاستی یا اصولا هر عمل زیبایی دیگری دارای عوارض و مزیت‌های مختلفی است. از یک سوی، مزیت‌های این روش‌های جراحی باعث جلب توجه بانوان به سمت این عمل‌ها شده و از سوی دیگر، عوارضی که پس از عمل نمایان می‌شود، نگرانی‌های مختلفی را برای آنها ایجاد می‌کند.

بروز حالت‌های مانند سردرد، سرگیجه، تهوع، التهاب، تورم، ورم وغیره جزو عوارضی است که پس از عمل ماموپلاستی نمایان می‌شود. اما یکی از عوارضی که چندین روز پس از عمل ماموپلاستی و پس از رفع تمام عوارض بیان شده نمایان می‌شود، ماندگاری جای زخم یا بخیه است.

چرا اثر زخم یا بخیه ماموپلاستی باقی می ماند؟

همانطور که می‌دانید عمل ماموپلاستی یکی از عمل‌های زیبایی است که با جراحی انجام می‌شود. به زبان ساده‌تر در این روش جراح با استفاده از ابزار مخصوص، نواحی مشخصی از سینه را برش داده و بافت‌های اضافی و چربی‌های مازاد را از بافت اصلی سینه جدا می‌کند. این برش‌ها گاهی به صورت هلالی و روی سینه و گاهی در قسمت زیر سینه ایجاد می‌شوند.

چگونگی ایجاد این برش‌ها امری است که باتوجه به میزان چربی‌های مازاد، نوع بافت سینه و صلاحدید جراح ایجاد می‌شود. پس از گذشت دوران نقاهت و بهبود جسمانی فرد، ماندگاری جای زخم یا بخیه به میزان بیشتری برای افراد نمایان می‌شود. هرچند که نمی‌توان این عارضه را ناخوشایند دانست، اما بسیاری از مراجعین پس از عمل ماموپلاستی، برای رفع جای زخم و بخیه به پزشک مراجعه می‌کنند.

جای زخم و بخیه در ماموپلاستی
جای زخم و بخیه در عمل ماموپلاستی

پیشگیری از جای زخم و بخیه در جراحی ماموپلاستی، شایعه یا واقعیت؟

یکی از تصوراتی که بسیاری از افراد در جلسات پیش از عمل یا پس از عمل با پزشک خود مطرح می‌کنند این است که آیا می‌توان از بروز جای زخم یا بخیه جلوگیری کرد؟ خب پاسخ به این سوال مسلما منفی است. مشخصا نمی‌توان از بروز جای زخم یا بخیه جلوگیری کرد، زیرا این زخم‌ها و بخیه‌ها در اثر تغییراتی که جراح در بافت سینه ایجاد می‌کند نمایان می‌شوند. علاوه بر آن نمی‌توان عمل ماموپلاستی را به روش‌های غیرجراحی انجام داد. به همین سبب ایجاد برش در نواحی مختلف سینه و ماندگاری جای زخم و بخیه کاملا طبیعی است.

اما یکی از بزرگ‌ترین عواملی که تاثیر زیادی در کاهش ماندگاری زخم و بخیه دارد، میزان مهارت جراح است. درواقع جراح می‌تواند با مهارت خود، کمترین میزان برش را در سینه ایجاد کرده و بخیه‌های ظریف‌تری بزند. اگر جراح این مهارت‌های لازم را داشته باشد، کمترین میزان زخم روی سطح سینه ایجاد می‌شود.

روش های درمان جای زخم و بخیه

برای درمان جای زخم و بخیه دو روش کاملا متفاوت وجود دارد. این دو روش که با نام‌‌های روش جراحی و غیرجراحی شناخته می‌شوند، بسته به میزان جای زخم و بخیه انتخاب خواهند شد. اما اگر نمی‌دانید که کدام روش را برای از بین بردن زخم و بخیه‌های خود انتخاب کنید، می‌توانید از جراح خود کمک بگیرید.

روش جراحی برای از بین بردن جای زخم ماموپلاستی

روش جراحی برای از بین بردن زخم‌ها و بخیه‌های است که ماندگاری آنها شدت بیشتری دارد. علاوه بر آن، بسیاری از افرادی که پوست حساسی دارند، یا بخش قابل توجهی از سینه آنها درگیر زخم و بخیه است، می‌توانند با استفاده از روش‌های جراحی و تحت نظر جراح، تمامی زخم‌های خود را از بین ببرند.

روش‌های جراحی مختلفی برای از بین بردن جای زخم و بخیه وجود دارد که انتخاب بهترین نوع آن باتوجه به صلاحدید جراح انجام می‌شود. اگر پس از عمل ماموپلاستی با حجم زیادی از زخم و بخیه در نواحی سینه مواجه بودید، می‌توانید به پزشک خود مراجعه کرده و بهترین روش‌ را برای از بین بردن این زخم‌ها انتخاب کنید.

روش غیرجراحی

روش‌های غیرجراحی متداول‌ترین شیوه برای از بین بردن زخم‌ها و جای بخیه است. این روش برای اکثر افرادی که از جای زخم و بخیه‌های خود ناراضی هستند توصیه می‌شود. از آنجایی که اغلب برش‌های ایجاد شده در عمل ماموپلاستی با اندازه‌های معیّن ایجاد می‌شوند پزشکان و جراحان برای از بین بردن جای زخم و بخیه از روش‌های غیرجراحی استفاده می‌کنند.

استفاده از ژل‌های سیلیکونی، استفاده از پمادهای مخصوص، لایه‌برداری از روی پوست، ماساژ نواحی نزدیک به زخم وغیره از روش‌های غیرجراحی است که می‌تواند به‌سادگی اثرات زخم و بخیه را کاهش دهد. علاوه بر آن، استفاده از این روش‌ها طرفداران بیشتری دارد. از آنجایی که این روش درد کمتری داشته و نیازی به استفاده از تیغ و ابزاری جراحی ندارد، بسیاری از مراجعین استفاده از روش‌های غیرجراحی را ترجیح می‌دهند.

چه کارهای جای زخم و بخیه ماموپلاستی را بدتر می کند؟

پس از عمل ماموپلاستی نواحی برش خورده از حساس‌ترین نواحی بدن است که حساسیت زیادی دارد. درواقع در دوران نقاهت به دلیل از بین رفتن تاثیرات داروی بیهوشی، فرد احساس درد و سوزش بیشتری دارد. به همین سبب سعی در خاراندن و خارش نواحی بخیه را دارند. ماساژ دادن سینه به صورت نادرست، تحریک جای زخم، مصرف داروهای خودسرانه و فشار به سینه باعث بدتر شدن جای زخم و بخیه می‌شود.

دوران نقاهت ماموپلاستی
دوران نقاهت ماموپلاستی

چه کارهای باعث کاهش جای زخم و بخیه ماموپلاستی می شود؟

هرچند که اثرات زخم و بخیه‌های ناشی از عمل ماموپلاستی بسیار اندک است، اما بهبود این زخم‌ها می‌تواند جلوه بهتری داشته باشد. مشخص است که نمی‌توان از بروز جای زخم و بخیه جلوگیری کرد یا مانع آن شد، اما انجام برخی از فعالیت‌ها باعث کاهش آن می‌شود.

  • استفاده از ژل‌های سیلیکونی
  • پانسمان سینه به شیوه درست
  • استفاده از پمادهای تجویز شده
  • ماساژ دادن سینه و نواحی نزدیک آن به صورت درست

همراه با شما!

یکی از مثبت‌ترین کارهای که پزشک و تیم جراحی برای مراجعین انجام می‌دهد همراهی مراجعین در دوران نقاهت است. درواقع دوران نقاهت به سبب حساسیت‌های زیادی که دارد، تاثیر قابل توجهی در نتایج عمل و همچنین روحیه افراد می‌گذارد. به همین سبب همراهی تیم جراحی و پزشک باعث سهولت این دوران می‌شود.

ما در کلینیک ایران لیپوماتیک با جمع‌آوری بهترین جراحان در عرصه عمل‌های زیبایی، از روزهای ابتدای عمل ماموپلاستی تا آخرین روزهای دوران نقاهت همراه شما هستیم و به شما کمک می‌کنیم که بهترین نتیجه را به دست بیاورید.

سخن آخر

مراقبت‌ها و نکات تاثیرگذار در عمل ماموپلاستی نیازمند دقت زیادی است. زیرا عمل‌های جراحی که مربوط به سینه باشند از حساسیت بالایی برخوردار است. اما همانطور که می‌دانید، این عمل می‌تواند بهترین فرم از سینه را به شما ارائه داده و اعتماد به‌نفس شما را به حد زیادی افزایش دهد. علاوه بر آن به شما کمک می‌کند که تمامی فعالیت‌های روزانه خود را به‌سادگی انجام دهید و از اندام خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا