پیکرتراشی

 علت تجمع مایع در شکم بعد از پیکرتراشی و روش های درمان آن!

اگر بخواهیم به یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی اشاره کنیم، باید از جراحی پیکرتراشی نام ببریم. این جراحی یکی از بهترین روش‌های لاغری است که می‌تواند در کمترین زمان، تمام چربی‌های مازاد بدن را از بین ببرد. جراحی پیکرتراشی مانند تمام جراحی‌های دیگر دارای عوارضی است که کم کم و پس از انجام جراحی نمایان می‌شوند. تجمع مایع در شکم بعد از پیکرتراشی یکی از همین عوارض است.

به‌نظر شما علت بروز این عارضه چیست؟ آیا این عارضه ناشی از عدم مراقبت‌های درست است؟ تجمع مایع در شکم بعد از پیکرتراشی عارضه نسبتا رایجی است؛ اما با این وجود هنوز هم برخی از افراد نسبت به آن اطلاعات دقیقی ندارند. ایران لیپوماتیک، از جراحان و پزشکان ماهر در عرصه عمل‌های زیبایی است که می‌توانید با بررسی تمام این تجارب و مهارت‌ها به علت اصلی بروز این عارضه پی ببرید.

اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند به افراد کمک کند از بروز این مشکل جلوگیری کنند، آشنایی کامل با علت بروز این عارضه و شناخت راهکارهای درمان آن است. پس اگر دوست دارید با انجام جراحی پیکرتراشی به اندام دلخواه خود برسید و از بروز عوارض مختلف جلوگیری کنید با ما تا انتها این مقاله همراه باشید.

جراحی پیکرتراشی و رسیدن به لاغری!

اگر اندکی اطلاعاتی درمورد جراحی‌های لاغری و شیوه‌های مختلف آن داشته باشید، احتمالا می‌دانید که جراحی پیکرتراشی یکی از کاربردی‌ترین و بهترین شیوه‌های جراحی است که تمام چربی‌های مازاد را در کمترین زمان از بین می‌برد. از آنجایی که حین این جراحی تغییرات زیادی در بدن ایجاد می‌شود، پزشک باید برای انجام آن از داروهای مخصوص بیهوشی استفاده کند.

اولین کاری که پزشکان باید برای جراحی پیکرتراشی انجام دهند، مشخص کردن نواحی موردنظر برای جراحی است. این نواحی باید قسمت‌های از بدن باشد که بیشترین میزان چربی مازاد را در خود جای داده است. پس از آن جراح با تریق داروی بیهوشی، فرد را برای انجام جراحی آماده می‌کند. پس از مشاهده اثرات داروی بیهوشی، جراح برش‌های مختلفی را روی قسمت‌های مشخص شده ایجاد می‌کند.

بعد از جدا کردن پوست از عضلات اصلی، جراح توده‌های چربی و بافت‌های اضافه را از عضلات اصلی بدن جدا کرده و پوست بدن را می‌کشد. کشیدن پوست بدن باعث می‌شود قسمت‌های اضافی آن مشخص شود. پس از کشیدن و برش قسمت‌های اضافی پوست بدن، روند جراحی تقریبا به اتمام می‌رسد. مدت زمان این جراحی بسته به میزان چربی‌های اضافی بدن حدود 3 الی 4 ساعت زمان می‌برد.

تجمع مایعات زیرپوستی
تجمع مایعات زیرپوستی

عوارض جراحی پیکرتراشی

همانطور که گفتیم در حین جراحی پیکرتراشی تغییرات زیادی در بدن ایجاد می‌شود. این تغییرات می تواند تاثیر زیادی در سیستم‌های درونی بدن داشته باشد. به همین سبب عوارض مختلفی بعد از انجام جراحی نمایان می‌شود که ناشی از همین تغییرات است. در بخش زیر به معرفی برخی از این عوارض می‌پردازیم:

  • بروز عفونت یا خونریزی
  • تورم، التهاب، کبودی
  • امکان بروز آمبولی
  • تجمع مایع در شکم
  • دردهای ناشی از برش بدن
  • سرگیجه و تهوع
  • بی‌اشتهایی

عارضه ای به نام تجمع مایع در شکم!

همانطور که در بخش بالا اشاره کردیم، تجمع مایع در شکم بعد از پیکرتراشی ( یا جراحی‌های دیگر مانند ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک ) یکی از عوارضی است که پس از انجام جراحی نمایان می‌شود. بروز این عارضه در نواحی نزدیک به محل جراحی رخ می دهد. درواقع برش های ناشی از جراحی اولین عامل بروز این عارضه است.

اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر به محل بروز این عارضه اشاره کنیم، باید بگوییم که تجمع مایع در شکم بعد از پیکرتراشی، در قسمت فوقانی و تحتانی پوست شکم شکل می‌گیرد. بروز عارضه تجمع مایع در شکم بعد از پیکرترشی به سبب تغییرات و برش‌های است که حین جراحی ایجاد می‌شود. سیستم ایمنی بدن در یک واکنش طبیعی تمام مایعات لنفاوی را در قسمت های خالی خود جمع می کند. همین عامل باعث بروز عارضه تجمع مایع در شکم می شود.

جراحی پیکرتراشی
جراحی پیکرتراشی

علت تجمع مایع در بدن!

بروز مایعات در شکم به علت واکنش‌های طبیعی است که بدن در حین جراحی از خود نشان می‌دهد. به زبان ساده‌تر، هنگامی که جراح برش‌های مختلفی را در سطح بدن ایجاد می‌کند، سیستم ایمنی و دفاعی بدن در واکنش به این تغییرات تمام مایعات خود را در قسمت‌های جراحی شده جمع می‌کند. علت تجمع مایع در شکم هم به دلیل همین واکنش است. درواقع تمام مایعات بدن در قسمت‌های جراحی شده جمع شده و فضای خالی بین لایه‌های مختلف پوست شکم را پوشش می‌دهند.

البته نکته مهمی که درمورد تجمع مایع در شکم بعد از پیکرتراشی وجود دارد این است که بروز ورم در روزهای بعد از جراحی کاملا طبیعی است؛ اما آب آوردن یا تجمع مایعات در شکم امری کاملا متفاوت است. ورم‌های ناشی از جراحی به سبب التهاب‌های است که در اثر برش پوست بدن ایجاد می‌شود. در صورتی که آب آوردن شکم بعد از جراحی پیکرتراشی به دلیل واکنش‌های طبیعی بدن است.

چگونه از تجمع مایعات جلوگیری کنیم؟

همانطور که گفتیم تجمع مایع در شکم بعد از پیکرتراشی یک عارضه کاملا عادی است. البته این امر بدین معنا نیست که بروز و بی‌توجه به آن مانعی ندارد بلکه بروز میزان مایعات در شکم و بی‌توجهی نسبت به افزایش آن باعث بروز آسیب‌های زیادی به بافت‌های داخلی بدن می‌شود. به‌نظر شما چگونه می‌توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد؟

برای پیشگیری از بروز این عارضه، جراحان و تیم پزشکی از درن‌های مخصوصی استفاده می‌کنند. درن های مخصوص پس از انجام جراحی و در شکم جای گذاری می شود. نکته بسیار مهمی که درمورد تجمع مایع در شکم بعد از پیکرتراشی وجود دارد این است که این عارضه حدود 10 الی 15 روز پس از جراحی نمایان می‌شود به همین دلیل پزشک باید پس از جراحی درن را در بدن افراد قرار دهند.

همچنین افراد باید حتما از درن مراقبت کنند که بتواند تمام مایعات و خونابه‌های ناشی از آن را درون خود حفظ کند. این درن‌ها حدود 15 الی 20 روز پس از انجام جراحی و در صورت صلاحدید جراح از بدن خارج می‌شوند.

علائم عارضه آب آوردن شکم

عارضه تجمع مایع در شکم بعد از پیکرتراشی هم مانند بسیاری از عوارض دیگر دارای علائم خاصی است. این علائم حدود 10 روز پس از جراحی پیکرتراشی و با آغاز تجمع مایعات نمایان می‌شود. در بخش زیر به علائم این عارضه اشاره می‌کنیم:

  • تب و لرز
  • سرگیجه و تهوع
  • نوسان فشار خون
  • افزایش یا کاهش ضربان قلب
عوارض پیکرتراشی
عوارض پیکرتراشی

آیا روش های دیگری برای درمان تجمع مایعات وجود دارد؟

استفاده از درن یکی از ساده‌ترین و امن‌ترین روش‌های است که می تواند مانع از بروز مایعات در شکم شود. البته روش‌های دیگری هم وجود دارد که انجام آنها اطمینان بیشتری به افراد می‌دهد. البته تشخیص بهترین شیوه برای جلوگیری از سروما یا تجمع مایع در شکم توسط تیم جراحی و باتوجه به شرایط افراد انجام می‌شود:

  • استفاده از گن‌های طبی مخصوص
  • استفاده از کمپرس آب گرم
  • تخلیه مایعات با تیوب
  • برنامه غذایی مناسب
  • ماساژ درمانی

آیا سروما خطرناک است؟

بسیاری از افرادی که قصد انجام جراحی پیکرتراشی را دارند، با این دغدغه روبرو هستند که آیا سروما یا تجمع مایعات در بدن خطرناک است؟ آیا این عارضه می‌تواند منجر به مرگ شود؟ مسلما چنین عارضه‌ای نمی‌تواند باعث مرگ افراد شود؛ اما بی‌توجهی و بی‌تفاوتی نسبت به آن قطعا باعث بروز آسیب‌های زیادی می‌شود.

درواقع مایعاتی که در قسمت لایه‌های مختلف پوست شکم جمع می‌شوند، می‌توانند در دراز مدت آسیب‌های زیادی را به بافت‌های درونی بدن وارد کنند. به همین دلیل پزشکان به مراجعین خود توصیه می‌کنند که در صورت مواجه با هرکدام از علائم این عارضه، حتما به پزشک مراجعه کنند.

شما می‌توانید برای اطلاع دقیق‌تر از چگونگی درمان این عارضه و بهره‌مندی از مشاوره‌های کاربردی، با مشاورین ما در کلینیک ایران لیپوماتیک در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا