ابدومینوپلاستیلیپوماتیک

علائم آب آوردن شکم

امروزه بسیاری از افراد با بیماری‌های مختلفی درگیر هستند. بیماری‌های که منشا آنها از سیستم‌های درونی بدن بوده و با وقوع عوامل دیگر، به مرور زمان در بدن رشد می‌کند. آب آوردن شکم نوعی عارضه یا علائم بیماری است که کم کم نمایان می شود. نکته بسیار مهمی که درمورد این عارضه وجود دارد، این است که می‌توانند به دلایل مختلف و حتی بعد از انجام جراحی‌های مهمی مانند ابدومینوپلاستی رخ دهد.

دکتر علی اکبر مروتی، یکی از برترین و ماهرترین پزشکان در عرصه عمل‌های زیبایی است که بروز این عارضه را ناشی از دلایل مختلفی می‌داند. اولین چیزی که به افراد کمک می‌کند با علائم و نشانه‌های این عارضه آشنا شوند، شناخت کامل درمورد علت‌های بروز و چگونگی نمایان شدن علائم آن است.

مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند که با تمام اطلاعات مهم درمورد این عارضه آشنا شوید. همچنین می‌تواند با شناخت درمورد علل‌های احتمالی آن، از بروز این عارضه در روزهای بعد از جراحی زیبایی هم جلوگیری کنید. پس برای اینکه به این عارضه دردناک مبتلا نشوید، حتما تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

آب آوردن شکم، بیماری یا عارضه طبیعی؟

همانطور که گفتیم، آب آوری شکم علت‌‌های مختلفی دارد. از بیماری‌های کبدی و عدم مراقبت درست از اندام های داخلی، تا انجام جراحی‌های زیبایی و سیستم ایمنی نه‌چندان قوی، از بارزترین عواملی است که باعث آب آوردن شکم می‌شود. اگر آب آوردن شکم، بعد از انجام جراحی‌های زیبایی مانند ابدومینوپلاستی یا لیپوماتیک رخ دهد، می‌توان نتیجه گرفت که این اتفاق از عوارض جراحی است. آب آوردن شکم بعد از لیپو یا ابدو به سروما معروف است.

در سوی دیگری از ماجرا، اگر فرد هیچگونه عمل جراحی انجام نداده‌ باشد و با معضل آب آوری شکم روبرو شود، می‌توان نتیجه گرفت که سیستم‌های درونی آن مانند کبد درگیر است. این بیماری با نام آسیت شناخته می‌شود. به‌نظر شما برای شناسایی این دو معقوله چه باید کرد؟ تاثیرات این عارضه به چه صورت است؟

بیماری های کبدی
بیماریه ای کبدی

سروما، عارضه بعد از لیپوماتیک

همانطور که گفتیم یکی از علت‌های که باعث بروز عارضه آب آوردن بدن می‌شود، انجام جراحی لیپوماتیک است. هرچند که بروز این عارضه در روزهای پس از جراحی موضوع خطرناک و نگران‌کننده نیست. درواقع بروز این عارضه نوعی از واکنش های طبیعی بدن نسبت به روند جراحی است. از آنجایی که حین جراحی تغییرات زیادی در بدن رخ می‌دهد، سیستم ایمنی بدن در واکنش به این اتفاق، تمام مایعات بدن را در نواحی برش خورده جمع می‌کند.

به زبان ساده‌تر، هنگامی که جراح برش‌های را در نواحی مختلف بدن ایجاد کرده و توده‌های چربی را از آن خارج می‌کند، بدن در واکنش به این اتفاق تمام مایعات درونی و مایعات لنفاوی را در قسمت‌های برش خورده جمع می‌کند که فضای خالی بین لایه‌های پوست را پر کند.

این عارضه طی چند روز پس از جراحی رخ می‌دهد. به همین سبب جراحان برای پیشگیری از عارضه سروما، درن‌های مخصوصی را در شکم جای‌گذاری می‌کنند. با جای‌گذاری درن، تمام مایعات زیر پوستی در درن جمع شده و جراح می‌تواند پس از گذشت چند روز، تمام مایعات آن را تخلیه کند.

علائم سروما

عارضه سروما با تغییرات مختلفی در بدن نشان داده می‌شود. البته نکته مهمی که درمورد این عارضه وجود دارد این است که شدت یا خفیف بودن آن بسته به سیستم ایمنی بدن و میزان شدت جراحی متغییر است. برای مثال افرادی که سیستم ایمنی نسبتا ضعیفی داشته باشند، یا جراحی آنها سنگین‌تر بوده و جراح مجبور به حذف حجم زیادی از چربی‌های مازاد باشد، احتمال بیشتری برای ابتلا به این عارضه دارند. به‌صورت کلی علائم سروما به شرح زیر است:

  • سرگیجه و تهوع
  • افزایش و کاهش ناگهانی فشار خون
  • احساس درد در ناحیه شکم
  • ورم و التهاب‌های ناشی از سروما
  • احساس ضعف و خستگی

درمان عارضه سروما

استفاده از درن‌های مخصوص یکی از راه‌های درمان سروما است؛ اما از آنجایی که بی‌توجهی به این عارضه می‌تواند خطرات مختلفی را برای بدن ایجاد کند، بهتر است که افراد در صورت مشاهده علائم سروما، راهکارهای درمانی دیگری هم بکار گیرند. موارد زیر از اصلی‌ترین راه‌های درمانی است:

  • استفاده از گن‌های طبی مخصوص
  • پیاده‌روی‌های منظم
  • تمیز کردن ناحیه جراحی
  • مصرف آب به‌اندازه کافی
  • دارو درمانی
  • ماساژ درمانی
  • تخلیه شکم یا استفاده از سرنگ

آب آوری شکم یا آسیت

همانطور که در ابتدا مقاله گفتیم، یکی دیگر از عواملی که باعث آب آوردن شکم می‌شود، عدم عملکرد درست برخی از اندام‌های داخلی است. به‌نظر شما چه سیستم در بدن می‌تواند باعث بروز این عارضه شود؟ کبد یکی از اصلی‌ترین اجزای بدن است که نقش مهم و اساسی در سیر طبیعی بدن دارد. آب آوردن شکم نیز به دلیل عدم عملکرد درست کبد رخ می‌دهد.

درواقع هنگامی که کبد نتواند عملکرد درستی از خود ارائه دهد، رگ‌های آن هم نمی‌توانند خون را از اندام گوارشی به کبد برسانند. همین عامل باعث افزایش فشار خون می‌شود. از سوی دیگر با عدم عملکرد درست کبد، رگ‌های درونی آن هم عملکرد درستی نداشته و مایعات زیر پوستی در بخشی از بدن جمع می‌شوند. نارسایی کلیه، نارسایی‌های قلبی، بیماری‌های هپاتیت و مصرف بیش از حد الکل از دیگر عواملی است که می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

 علائم آسیت یا آب آوری شکم

علائم آسیت و سروما شباهت زیادی به یکدیگر دارند. درواقع از آنجایی که طی هر دو عارضه عملکرد‌های بدن به یک میزان مختل می‌شود، علائم و نشانه‌های آن هم شبیه به یکدیگر هستند. بخش زیر برخی از علائم آسیت است:

  • تورم و التهاب در نواحی شکم
  • افزایش بسیار ناگهانی وزن
  • بروز مشکلات تنفسی
  • احساس درد در شکم
  • کاهش چشمگیر اشتها
  • تهوع و سرگیجه
عوارض جراحی زیبایی
عوارض جراحی زیبایی

چگونه آسیت را درمان کنیم؟

درمان چنین عارضه های با چند روش انجام پذیر است. البته بهترین کار برای تشخیص نحوه درمان آب آوری شکم، مراجعه به پزشک متخصص است؛ اما به صورت کلی چند راهکار برای درمان این بیماری وجود دارد:

کاهش میزان نمک

ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین راهی که می‌تواند آسیت را کاهش دهد، کاهش میزان دریافتی سدیم است. درواقع نمک یا سدیم تاثیر زیادی در عملکرد دستگاه‌های گوارشی و حتی کلیه و کبد افراد دارد. به همین سبب پزشکان به مراجعین خود توصیه می‌کنند که میزان سدیم دریافتی خود را به کمتر از 2000 میلی‌گرم کاهش دهند.

مصرف داروهای قوی

بسیاری از پزشکان داروهای ادرارآوری را تجویز می کنند که باعث بهبود کارکرد دستگاه گوارش و کبد می شود. داروهای مانند دیورتیک، فوروزماید و آلداکتون از بهترین داروهای است که می‌تواند باعث افزایش عملکرد سیستم‌های درونی شود. مصرف این داروها باعث بهبود عملکرد سیستم کبد می شود.

آسیت و سروما
آسیت و سروما

پاراسنتز

پاراسنتز اغلب برای افرادی پیشنهاد می‌شود که با حجم زیادی از آسیت روبرو باشند. در این روش جراح از یک سوزن بلند و نازک برای خارج کردن مایعات درونی بدن استفاده می‌کند. اگر افراد به آسیت شدید مبتلا بوده و درمان آنها با دارو یا رژیم انجام پذیر نباشد، جراح مجبور به استفاده از این روش می‌شود.

جراحی

یکی دیگر از شیوه‌های جراحی که می‌تواند در مدت کمی، مایعات زیرپوستی را تخلیه کند، استفاده از لوله‌های مخصوص به نام شانت است. در این روش مشابه روش قبلی، جراح با استفاده از یک لوله دائمی تمام مایعات زیرپوستی را از بدن تخلیه کرده و عملکرد کبد را بهتر می‌کند.

آیا آب آوری شکم خطرناک است؟

بسیاری فکر می کنند این عارضه خطرات زیاد دارد، اگر بخواهیم به خطرناک بودن یا نبودن این عارضه فکر کنیم، باید موضوعات مختلفی را بررسی کنیم. زیرا بروز این عارضه در روزهای پس از جراحی کاملا طبیعی است؛ اما هنگامی که فرد هیچگونه جراحی انجام نداده و با این مشکل روبرو شود، قطعا باید در اولین فرصت علت آن را پیدا کند.

اگر با هرکدام از این علائم روبرو شدید، حتما در اولین فرصت به پزشک معالج مراجعه کنید. مشاورین ما در کلینیک ایران لیپوماتیک می‌توانند با ارائه مفیدترین توضیحات، شما را در این امر راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا