ابدومینوپلاستی

شیوه درست خوابیدن بعد از عمل ابدومینوپلاستی

امروزه عمل‌هایی که مشکلات پوستی یا ظاهری افراد را از بین می‌برند، جزو محبوب‌ترین عمل‌های جراحی‌اند. عمل‌های مانند ابدومینوپلاستی به سبب از بین بردن چربی‌های شکم و سفت کردن عضلات آن، یکی از پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی است. اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که به افراد کمک می‌کند و نتیجه خوبی را از این عمل برای آنها رقم می‌زند، رعایت نکات مراقبتی پس از عمل است.

بسیاری از متخصصان و جراحان باتجربه این عرصه، مانند دکتر علی مروتی بر این عقیده‌اند که تاثیر رعایت مراقبت‌های پس از عمل از هر چیز دیگری بیشتر است. به همین سبب قصد داریم در این مقاله با بررسی یکی از مهم‌ترین نکات مراقبتی، یعنی نحوه درست خوابیدن پس از عمل ابدومینوپلاستی، به یک نتیجه درخشان از عمل تامی تاک بپردازیم.

عمل ابدومینوپلاستی

همانطور که گفتیم عمل ابدومینوپلاستی یکی از رایج‌ترین عمل‌های جراحی است که طی آن تمام چربی های مازاد از نواحی شکم و پهلو برداشته می‌شود. این عمل زیبایی تنها روی نواحی شکم و پهلو تمرکز داشته و با چربی‌های اضافی که در نواحی دیگر از بدن وجود انباشته شده کاری ندارد.

عمل ابدومینوپلاستی با استفاده از ابزارهای جراحی و در اتاق‌های مخصوص انجام می‌شود. در این عمل جراح پیش از شروع ابدومینوپلاستی، نواحی موردنظر برای برش را مشخص کرده و پس از تزریق داروی بیهوشی و مشاهده تاثیرات آن، عمل تامی تاک را آغاز می‌کند.

در این عمل برش‌های در نواحی مختلف و از سمت پهلو، نواحی نزدیک به آلت تناسلی وغیره انجام می‌شود. پس از برداشتن چربی‌های اضافی، جراح تمام عضلات شکم و پهلو را به یکدیگر بخیه می‌زند. عمل ابدومینوپلاستی باعث سفت شدن عضلات شکم می‌شود.

مراقبت های پس از عمل ابدومینوپلاستی

باتوجه به توصیه‌های پزشکان، یکی از مهم‌ترین عواملی که به هر فرد کمک می‌کند که نتیجه بهتری از عمل تامی تاک داشته باشد، رعایت نکات و اصول مراقبتی برای دوران نقاهت است. این عوامل باتوجه به آناتومی بدن و توصیه‌های پزشک بیان می‌شود. یکی از مهم‌ترین اصول مراقبتی پس از عمل ابدومینوپلاستی، مدل خوابیدن است.

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما این موضوع به صورت جدی یکی از معضلاتی است که بسیاری از مراجعین پس از عمل تامی تاک با آن درگیر هستند. زیرا پس از عمل، بافت‌ها و ساختار درونی بدن به‌شدت حساس و آسیب‌پذیر بوده و حتی کمترین فشار به آن، می‌تواند نتایج ناخوشایندی را رقم بزند. به همین سبب درست خوابیدن یکی از مهم‌ترین اصول مراقبتی است.

مراقبت های پس از عمل ابدومینوپلاستی
مراقبت های پس از عمل ابدومینوپلاستی

ترک عادت های نادرست!

اگر در هنگام خواب عادت خاصی دارید، یا به شیوه و مدل خاصی می‌خوابید، باید پیش از انجام عمل ابدومینوپلاستی آن را ترک کنید. اما چرا می‌گوییم باید این نوع عادت‌ها را ترک کنید! بسیاری از افراد به خوابیدن روی پهلو یا شکم عادت دارند. به همین سبب در هنگام خواب باید حتما در همین حالت باشند. اما انجام این عادات در دوران نقاهت پس از ابدومینوپلاستی اصلا امکان‌پذیر نیست.

نحوه درست خوابیدن پس از عمل ابدو به گونه خاصی است، به همین سبب اگر کسی به شیوه خاصی از خوابیدن عادت داشته باشد، نمی‌تواند به‌راحتی بخوابد یا شیوه‌های درست خوابیدن را اجرا کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که اگر عادت خاصی برای نوع خوابیدن خود دارید، چند هفته پیش از عمل تمرین کرده و سعی کنید عادت خود را برای مدت محدودی ترک کنید.

شیوه درست خوابیدن پس از عمل ابدومینو

از آنجایی که در روزهای ابتدایی پس از عمل ابدو ساختار و بافت اصلی بدن بسیار حساس و آسیب‌پذیر است، توصیه می‌شود که در هنگام خواب شیوه مخصوصی را در پیش بگیرید. در بخش زیر به بهترین شیوه خوابیدن پس از عمل تامی تاک اشاره می‌کنیم:

خوابیدن در زاویه 120 درجه

بهتر است که در روزهای ابتدایی پس از عمل ابدومینوپلاستی، از کسی برای خوابیدن یا بلند شدن کمک بخواهید. همچنین می‌توانید برای آسان‌تر شدن مدل خوابیدن، از مبل استفاده کنید. درواقع در شیوه درست خوابیدن پس از عمل تامی تاک بهتر است که بالاتنه خود را در زاویه بالاتری نسبت به پایین‌تنه نگه دارید.

در این شیوه می‌توانید روی مبل‌های تک نفره نشسته و بالاتنه خود را نسبت به ئایین‌تنه در زاویه بالاتری حفظ کنید. این امر باعث می‌شود که نشستن یا برخاستن برای شما آسان‌تر باشد. همچنین از اجتماع مایعات درونی و بروز تورم و التهاب جلوگیری می‌کند.

زاویه درست خوابیدن پس از عمل تامی تاک

خوابیدن به پشت

به صورت کلی خوابیدن به پشت بهترین شیوه برای خواب است. اما باید توجه داشته باشید که حداقل پس از گذشت 4 الی 5 روز پس از عمل خود به این شیوه بخوابید. در این شیوه از خواب، باید قسمت پشت و کمر شما به صورت کامل روی تشک قرار گرفته باشد. همچنین نباید هیچگونه درد یا فشاری را روی نواحی کمر خود احساس کنید.

استفاده از گن در هنگام خواب

یکی از دیگر توصیه‌های مراقبتی که در جلسات پیش از ابدومینوپلاستی مطرح می‌شود، استفاده از گن‌های مخصوص است. استفاده از این گن‌ها در سهولت انجام کار‌ها و روند درمان کمک می‌کند. به همین سبب بهتر است در هنگام خواب هم از این گن‌های مخصوص استفاده کنید. استفاده از این گن‌ها در زمان خواب باعث پیوند خوردن سریع‌تر بافت‌های داخلی بدن و سفت شدن عضلات شکم می‌شود.

دوری از عوامل بی‌خوابی

پرخوری، مصرف غذاهای چرب، مصرف الکل، قهوه و تمام مواد غذایی که باعث بی‌خوابی شود از موارد ممنوعه است. علاوه بر آن، داشتن یک خواب عمیق به افراد کمک می‌کند که بافت‌ها و ساختار درونی بدن آنها در مدت زمان کمتری پیوند بخورد. به همین سبب باید از مصرف مواد غذایی که باعث بی‌خوابی می‌شود پرهیز کنید.

فعالیت‌های روزانه

پیاده‌روی، قدم‌زدن و انجام فعالیت‌های روزانه به صورت سبک از مواردی است که به شما کمک می‌کند تحرک بیشتری داشته باشید. داشتن تحرک بیشتر باعث گردش خون بیشتر شده و عادت‌های خواب را تنظیم می‌کند.

تاثیرات شیوه درست خوابیدن
تاثیرات شیوه درست خوابیدن

نحوه بلند شدن و نشستن از روی تخت

نحوه برخاستن و نشستن رو تخت، مبل یا تشک باید به‌گونه‌ای باشد که کمترین فشار به نواحی جراحی شده وارد شود. پس اگر قصد دارید روی تخت یا تشک به استراحت بپردازید، باید ابتدا زانو‌های خود را لبه تخت گذاشته و سپس به حالت نشسته برگردید. همچنین برای بلند شدن باید ابتدا به سمت نواحی که برشی در ان ایجاد نشده برگردید و سپس با تکیه بر دست‌های خود، از جا بلند شوید.

چگونه عادت های خواب را درست کنیم؟

اگر به کم‌خوابی یا بد خوابیدن عادت دارید، باید پیش از هرچیز این عادات خود را اصلاح کنید. برای اینکار می‌توانید پیش از هرچیز با پزشک خود مشورت کرده و از مشاوره‌های تیم جراحی استفاده کنید. همچنین می‌توانید در روزهای ابتدایی پس از عمل از داروهای مسکن یا خواب‌آور استفاده کنید.

یکی دیگر از کارهای مفیدی که می‌توانید پیش از خواب انجام دهید، این است که زود خوابیدن را به یک عادت تبدیل کنید. برای این کار می‌توانید در ساعات زودتر به تخت‌خواب رفته و چراغ را خاموش کنید، مغز انسان در مواجه با چنین شرایط و موقعیتی برای خواب آماده شده و شما می‌توانید راحت‌تر بخوابید.

کلام نهایی

عمل ابدومینوپلاستی به تنهایی نمی‌تواند تغییرات چشم‌گیری را در بدن افراد ایجاد کند. به نتیجه رسیدنِ این تغییرات مستلزم رعایت نکات و اصولی است که فقط و فقط به شخص بستگی دارد. پس بهتر است با رعایت این اصول و نکات مراقبتی، هم عادت‌های نادرست خود را اصلاح کرده و هم بهترین نتیجه را از عمل ابدومینوپلاستی به دست بیاورید. همچنین می‌توانید از مشاوره‌های تیم ما در کلینیک ایران لیپوماتیک استفاده کرده و آسان‌ترین شیوه را برای رسیدن به یک نتیجه دلخواه انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا