جراحی سینه

اصول و نکات ورزشی در دوران نقاهت پس از ماموپلاستی یا لیفت سینه

قطعا یکی از مفیدترین شیوه‌های جراحی که تاثیر زیادی در اندام افراد دارد، جراحی ماموپلاستی یا لیفت سینه است. درواقع این جراحی با کوچک‌ کردن سینه، به ایجاد تناسب بین آن و سایر اندام‌های بدن می‌پردازد. از آنجایی که این جراحی از ظرافت و حساسیت‌های زیادی برخوردار است، اصول و نکات مراقبتی پس از آن اهمیت زیادی دارد. حرکات ورزشی بعد از ماموپلاستی یکی از مهم‌ترین عوامل در دوران نقاهت و حتی روند بهبودی است.

از آنجایی که بهترین و رک‌ترین فردی که می‌تواند درمورد جراحی ماموپلاستی و اصول و نکات مراقبتی آن به افراد توضیحاتی ارائه دهد، مراجعین باید تمامی توصیه‌های پزشکی را به درستی رعایت کنند. حرکات ورزشی بعد از ماموپلاستی دقیقا یکی از همین عوامل بسیار مهم است. ایران لیپوماتیک یکی از برترین جراحان ما در کلینیک ایران لیپوماتیک است که تاکید زیادی بر رعایت اصول و نکات مراقبتی در دوران نقاهت ماموپلاستی دارد.

اگر چندان اطلاعاتی درمورد جراحی ماموپلاستی و چگونگی عملکرد آن ندارید، پس حتما تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله قصد داریم با بررسی ماهیت ماموپلاستی و عوامل تاثیرگذار در آن، بهترین و سریع‌ترین روش درمان را پیدا کنیم.

فرم سینه و اهمیت آن در اندام

قطعا می‌دانید که فرم سینه یکی از مهم‌ترین معیارهای است که تاثیر زیادی در شکل و تناسب اندام دارد. به زبان ساده تر، اگر جثه و هیکل افراد ریزنقش و سینه‌های آن بزرگ باشد، تناسبی بین اندام‌های مختلف بدن وجود ندارد. از سوی دیگر، اگر جثه افراد درشت و سینه‌های کوچک داشته باشد، باز هم با عدم تناسب در اندام روبرو است.

برای رفع مشکل کوچک بودن سینه راهکاری به‌نام پروتز سینه وجود دارد؛ اما در سوی دیگری از ماجرا، یک راهکار بسیار کاربردی و مفید برای کوچک کردن حجم سینه وجود دارد که به آن ماموپلاستی یا لیفت و کوچک کردن سینه می‌گویند.

بسیاری از افراد به سبب نوع ژنتیک یا افزایش وزن، با حجم زیادی از چربی‌های مازاد در قسمت سینه خود روبرو هستند. افزایش چربی‌های سینه باعث رشد نامتناسب، افتادگی، شل بودن پوست سینه و و بروز سلولیت و ترک‌های پوستی می‌شود. بنابراین بسیاری از افرادی که با مشکل بزرگی بیش از حد سینه‌های خود روبرو هستند، به سراغ جراحی ماموپلاستی می‌روند.

جراحی ماموپلاستی چگونه انجام می شود؟

همانطور که گفتیم این عمل با استفاده از ابزارهای مخصوص جراحی و تزریق داروی بیهوشی انجام می‌شود. در هنگام جراحی ابتدا پزشک چند برش را در قسمت‌های مختلف سینه ایجاد می‌کند. سپس با برداشتن پوست سینه، تسلط خود روی سینه را افزایش می‌دهد. پس از آن جراح باید توده‌های چربی و بافت‌های مازاد را از بافت اصلی سینه جدا کند.

پس از جدا کردن توده‌های چربی از بافت اصلی سینه، جراح باید پوست سینه را کشیده و فرم آن را اصلاح کند. این کار از چند جهت مفید و کاربردی است. اولین تاثیر مثبت این کار این است که باعث فرم گیری بهتر سینه می شود. دومین مزیت این روش این است که باعث از بین رفتن سلولیت و ترک‌های پوستی می‌شود. علاوه بر آن، با برش دادن قسمت‌های اضافی پوست، سینه فرم کوچک‌تری به خود گرفته و بین اندام‌های مختلف بدن تناسب ایجاد می‌شود.

جراحی لیفت سینه
جراحی لیفت سینه

اصول مراقبتی در دوران نقاهت ماموپلاستی

همانطور که می‌دانید رعایت اصول و نکات مراقبتی در روزهای پس از جراحی ماموپلاستی، یا هر جراحی زیبایی دیگری از اهمیت زیادی برخوردار است. اهمیت این اصول بدین جهت است که بدن در روزهای ابتدایی پس از جراحی بسیار حساس و آسیب‌پذیر بوده و این اصول و نکات مراقبتی تاثیر زیادی در بدن دارد. به همین دلیل اگر فردی جراحی ماموپلاستی را انجام دهد، باید تمام اصول مراقبتی را به درستی رعایت کنند.

پرهیز از خوردن غذاهای چرب، خوردن غذاهای سالم و مقوی، استفاده از سوتین‌های طبی مخصوص، عدم ماساژ یا آسیب به سینه، انجام درسا حرکات ورزشی بعد از ماموپلاستی، مصرف داروهای مسکن تجویز شده و پرهیز از مصرف خودسرانه دارو از مهم‌ترین اصول مراقبتی در دوران نقاهت ماموپلاستی است.

حرکات ورزشی بعد از ماموپلاستی

شاید باخود تصور کنید انجام حرکات ورزشی چندان تاثیری در روند جراحی ماموپلاستی یا دوران نقاهت آن ندارد؛ اما برخلاف این تصور انجام حرکات ورزشی بعد از ماموپلاستی باعث افزایش گردش خون و عملکرد بهتر دستگاه های گوارشی و سیستم ایمنی بدن می‌شود. به همین جهت در بسیاری از جلساتی که پیش از جراحی ماموپلاستی انجام می‌شود، جراحان انجام حرکات ورزشی سبک و آرام را به مراجعین خود پیشهاد می‌کنند.

البته نکته بسیار مهمی که درمورد حرکات ورزشی بعد از ماموپلاستی وجود دارد درمورد چگونگی انجام حرکات ورزشی است. به زبان ساده‌تر، اینکه افراد حرکات ورزشی را به چه صورتی انجام دهند تاثیر زیادی در روند بهبودی آنها داشته باشد. از سوی دیگر، اگر افراد همین حرکات ورزشی بعد از ماموپلاستی را به درستی رعایت نکنند یا آسیبی به بدن وارد شود، نتیجه عمل تغییر کرده و عوارض و آسیب‌های مختلفی به بدن وارد می‌شود.

چگونه بعد از ماموپلاستی ورزش کنیم؟

بهترین و مفیدترین کاری که افراد می‌توانند درمورد ورزش و پس از عمل ماموپلاستی انجام دهند این است که هفته‌های اول به استراحت بپردازند. اگر شرایط جسمی و حال عمومی فردی کاملا مناسب باشد، می تواند پس از گذشت دو الی سه هفته از جراحی، برخی از ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی یا دوچرخه و سایر حرکات هوازی را انجام دهد.

البته افراد باید دقت داشته باشند که تمام این حرکات ورزشی را به آرامی انجام داده و هیچ فشاری به خود وارد نکنند. از آنجایی که بافت سینه نسبت به سایر بافت های بدن از حساسیت بیشتری برخوردار است، توصیه پزشکان به مراجعین این است که حداقل یک الی دو هفته به استراحت پرداخته و پس از آن با انجام حرکات ورزشی آرام دوران نقاهت خود را طی کنند.

ورزش های ممنوعه پس از ماموپلاستی

پس از گذشت یک الی دو هفته پس از ماموپلاستی افراد می‌توانند بسیاری از حرکات ورزشی خود را به صورت کاملا آرام آغاز کنند. البته لازم به ذکر است که افراد به‌هیچ‌عنوان نباید برای انجام ورزش‌های سنگین‌تر مانند حرکات استقامتی عجله کنند؛ زیرا روند درمان و بهبود ماموپلاستی بین شانزده الی هجده هفته است. اگر در طی این دوره افراد شروع به ورزش های سنگین و استقامتی کنند، یا فشاری به بدنشان وارد شود، خطر بروز عوارضی مانند خونریزی داخلی، آمبولی وغیره وجود دارد.

به همین دلیل اگر فردی اهل ورزش‌های سنگین باشد، یا ورزش خود را به صورت حرفه ای انجام دهد باید برای ادامه آن حدود هجده هفته صبر کند. پس از آن افراد می‌توانند دوره درمان خود را به اتمام رسانده و بسیاری از حرکات ورزشی را به راحتی انجام دهند.

فعالیت های ورزشی بعد از ماموپلاستی
فعالیت های ورزشی بعد از ماموپلاستی

نتیجه انجام حرکات ورزشی درست!

انجام حرکات ورزشی بعد از ماموپلاستی به افراد کمک می‌کند که روند درمان خود را سریع‌تر کنند. درواقع از آنجایی که تحرک بیشتر باعث افزایش کلاژن و سلول‌های داخلی می‌شود، در صورت ورزش کردن بدن شرایط بهتری برای بهبودی دارد.

به زبان ساده‌تر، با انجام حرکات ورزشی بعد از ماموپلاستی، فعالیت‌های سلول‌های درونی و کلاژن‌های داخل بدن بیشتر شده و سلول‌های جدیدی تولید می‌شود. از سوی دیگر عملکرد سیستم ایمنی و گوارش بدن بهبود یافته و حال عمومی افراد بهتر می‌شود. پس با دریافت مشاوره از کلینیک ایران لیپوماتیک، نحوه درست انجام حرکات ورزشی بعد از ماموپلاستی را یادگرفته و در سریع‌ترین زمان به اندام ایده‌آل خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا