عمل بینی

دلیل انحراف و کج شدن بینی پس از جراحی چیست؟

افراد در سراسر دنیا با نژاد‌ها و چهره‌های متفاوت، دارای ساختار و فرم‌های متفاوتی در صورت خود هستند. فرم‌های بینی براساس نژاد، ژنتیک و بسیاری از عوامل دیگر متفاوت بوده و نمادی از هر نژاد است. یکی از اصلی‌ترین اجزای صورت که تفاوت‌های زیادی در ساختار و فرم آن وجود دارد بینی است. هرچند که بسیاری از افراد به سبب انواع ساختار و رشد غضروف‌های بینی با عارضه به نام انحراف و کج شدن بینی روبرو بوده و از فرم یا اندازه آن راضی نیستند. به همین دلیل هم به سراغ جراحی زیبایی بینی می‌روند.

به نظر شما عوامل تاثیرگذار در شکل‌گیری یک بینی خوب پس از جراحی و ماندگاری نتیجه آن چیست؟ یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که افراد پس از جراحی بینی با آن درگیر هستند، انحراف و کج شدن بینی است. ایران لیپوماتیک یکی از برترین جراحان این عرصه است که دلایل مختلفی را برای این عارضه بیان می‌کند. اما در این مقاله قصد دیگری داریم. با بررسی روند کلی عمل بینی و نکات ضروری پس از آن، میفهمیم که چرا فردی پس از جراحی، با انحراف یا کج شدن بینی روبرو می‌شود. پس با ما همراه باشید.

جراحی بینی، راهی برای تغییرات جدید!

همانطور که گفتیم، بسیاری از افراد به دلایل مختلف از فرم بینی خود راضی نیستند. به همین سبب به سراغ جراحی بینی می‌روند. عمل جراحی بینی می‌تواند بسیاری از مشکلات جسمی و ظاهری بینی را رفع کرده و تغییرات جذابی را در چهره افراد ایجاد کند.

از آنجایی که افراد با انجام جراحی بینی تغییرات مفصلی را در ساختار و بافت‌های داخلی بینی خود ایجاد می‌کنند، رعایت برخی اصول و نکات پس از جراحی، از مهم‌ترین گام‌ها در پروسه جراحی بینی است. رعایت این اصول به افراد کمک می‌کند که از بروز عوارض ناخوشایندی مانند انحراف و کج شدن بینی جلوگیری کنند. اما به‌نظر شما این عوارض چگونه نمایان می‌شود؟ اصلا دلیل اصلی بروز این عارضه چیست؟

بروز عوارض آسیب رسان پس از جراحی بینی

حتما می‌دانید که جراحی بینی هم مانند بسیاری از عمل‌های جراحی دیگر، دارای عوارض مشخصی است. عوارضی که برخی از آنها چندروز پس از جراحی و با مصرف داروهای مسکن کاملا رفع می‌شود. اما برخی از آنها هم امکان آسیب به بدن را فراهم می‌کنند. یکی از ناخوشایند‌ترین آسیب‌های که پس از جراحی و برای برخی از افراد رخ می‌دهد، انحراف و کج شدن بینی است.

بروز این عارضه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. دلایلی که شاید در نگاه اول چندان قابل توجه نباشد؛ اما میزان اهمیت آن به حدی است که می‌تواند نتیجه جراحی بینی را به کلی تغییر دهد.

انحراف بینی
انحراف بینی

انحراف یا کج شدن بینی

در بخش‌های قبل به یکی از آسیب‌های که پس از جراحی بینی نمایان می‌شود اشاره کردیم. انحراف یا کج شدن بینی یکی از ناخوشایند‌ترین عوارضی است که پس از جراحی بینی و در اثر برخی عوامل بروز داده می‌شود؛ اما این عوامل چیست؟ در بخش زیر به بیان برخی از این آنها می‌پردازیم.

عدم رعایت اصول مراقبتی

یکی از رایج‌ترین عواملی که باعث انحراف و کج شدن بینی می‌شود، عدم رعایت اصول مراقبتی است. درواقع تمام جراحان در جلسات مشاوره پیش از عمل، برخی از اصول و نکات مراقبتی را برای دوران نقاهت به مراجعین خود توصیه می‌کنند. رعایت این نکات به افراد کمک می‌کند که نتیجه بهتری را از عمل خود به دست آورده و فرم جراحی شده بینی آنها ماندگاری بیشتری داشته باشد.

در نقطه مقابل ماجرا، یعنی دقیقا زمانی که افراد این اصول و نکات مراقبتی را به درستی رعایت نکنند، ناخودآگاه باعث بروز آسیب‌های مانند انحراف و کج شدن بینی می‌شوند. اصلی‌ترین نکاتی که فرد پس از جراحی باید به آن توجه کند در نحوه خوابیدن، بیدار شدن، نفس کشیدن، دست نزدن به بینی وغیره است؛ اما از آنجایی که بافت بینی پس از جراحی بسیار حساس است، در صورتی که فرد توجهی به این نکات نداشته باشد، آسیب‌های مانند انحراف یا کج شدن بینی نمایان می‌شود.

اشتباهات پزشکی

اشتباهات پزشکی و آسیب‌های آن یکی دیگر از دلایل احتمالی است که باعث انحراف و کج شدن بینی می‌شود. هرچند که این عامل در مقایسه با سایر علل‌های انحراف بینی بسیار کمتر است؛ اما همچنان به عنوان یکی از عوامل انحراف یا کج بودن بینی شناخته می‌شود. در این عامل جراح به سبب اشتباهات سهوی یا عدم استفاده درست و به‌جا از تجهیزات، باعث کج شدن بینی می‌شود.

درواقع هنگامی که جراح ساختار و بافت بینی را به درستی تشخیص ندهد و نتواند مشکل اصلی بینی را رفع کند، تغییراتی را در بینی ایجاد می‌کند که چندان درست نیست، به همین سبب آسیب‌های مانند کج یا منحرف شدن بینی بروز داده می‌شود.

فشار یا آسیب به بینی

فشار یا آسیب به بینی یکی دیگر از عوامل انحراف بینی است، ارتباط مستقیمی با عدم رعایت اصول و نکات مراقبتی دارد. همانطور که گفتیم بافت بینی و ساختار آن پس از جراحی بسیار حساس است، به همین سبب افراد باید از هرگونه فشار یا دست زدن به آن جلوگیری کنند. میزان اهمیت این موضوع به‌حدی است که پزشکان توصیه می‌کنند افراد برای تعویض چسب بینی، حتما به پزشک مراجعه کنند. زیرا در صورتی که فرد چسب‌های بینی را اشتباه بزند، عوارضی مانند انحراف یا کج شدن بینی بروز داده می‌شود.

جبران آسیب های وارد شده!

اگر به هر دلیلی این آسیب‌ها به بینی وارد شد باید چه کنیم؟ قطعا کج شدن و انحراف بینی آن هم پس از جراحی یکی از دردناک‌ترین عوارض است؛ اما اگر به هر دلیل چنین آسیبی رخ داد، فرد باید در اولین فرصت به جراح مراجعه کند. در صورتی که این آسیب چندان جدی نباشد و به دلیل عدم رعایت نکات مراقبتی رخ داده باشد، جراح می‌تواند با ماساژ و انجام چند معاینه پزشکی، فرم اصلی بینی را بازگرداند.

در چنین شرایطی فرد باید پس از گذشت مدت زمان مشخص برای انجام عمل ثانویه یا ترمیمی اقدام کند. انجام این جراحی می‌تواند فرم دلخواه بینی را به‌حد زیادی بازگرداند.

درمان انحراف بینی
درمان انحراف بینی

پس از بروز آسیب‌ ها چه کنیم؟

ممکن است بسیاری از افراد با مشاهده انحراف یا کج شدن بینی، تحت استرس شرایطی که در آن قرار دارند، نداند که انجام چه کاری درست است؛ اما در چنین شرایطی افراد به هیچ عنوان نباید خودجوش اقدام به درمان انحراف یا کج شدن بینی کنند. درمان یا رفع این آسیب فقط به کمک جراح یا انجام جراحی‌های ترمیمی امکان‌پذیر است.

به همین سبب توصیه ما این است که اگر به هر دلیلی در این شرایط قرار گرفتید و با گذشت چند وقت پس از جراحی با عارضه انحراف یا کج شدن بینی مواجه شدید، باید در اولین فرصت با پزشک خود تماس گرفته و برای معاینه اقدام کنید. تشخیص اینکه آسیب‌های وارد شده به بینی با کدام روش قابل رفع است، به میزان انحراف بینی و صلاحدید پزشک بستگی دارد.

از انحراف بینی جلوگیری کنیم!

یکی از اصلی‌ترین سوالات افراد برای جراحی بینی این است که چگونه از این عارضه جلوگیری کنیم؟ خب پاسخ کاملا روشن است. در اولین قدم شما باید در انتخاب جراح و میزان مهارت تیم جراحی دقت زیادی داشته باشید. همچنین باید تمام اصول و نکات مراقبتی پس از جراحی را به درستی رعایت کنید که علاوه بر دوران نقاهت آسان، نتیجه بهتری را از جراحی خود به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا