پیکرتراشی

مراقبت های بعد از عمل پیکرتراشی، بایدها و نبایدها

جراحی پیکرتراشی یا کانتورینگ بدن یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی در نسل امروزی است. اما دلیل این محبوبیت چیست؟ قطعا داشتن چربی‌های اضافی یا پوست‌های شل و افتاده یکی از ناخوشایندترین مشکلات ظاهری است که بسیاری از افراد به دلایل مختلف با آن درگیر هستند. اما برای رفع آنها چه باید کرد؟

جراحی پیکرتراشی بهترین و کاربردی‌ترین راهکاری است که می‌تواند طی یک جراحی چندساعته، چربی‌های اضافی بدن را از بین ببرد. دکتر علی اکبر مروتی، پزشک و جراح ماهر در کلینیک ایران لیپوماتیک، جراحی پیکرتراشی را یکی از موثرترین راه‌های لاغری می‌داند. اما این جراحی تنها به عمل چندساعته ختم نمی‌شود. بلکه نیازمند مراقبت‌های خاصی است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

حس ناکافی بودن و کاهش اعتماد به نفس

قطعا یکی از مهم‌ترین معیارهای زیبایی، داشتن اندامی زیبا و متناسب است. برخلاف گذشته، که بسیاری از مردم به اندام تپل یا نسبتا چاق علاقه‌مند بودند، امروزه اغلب مردم ترجیح می‌دهند که اندام لاغرتری داشته باشند. اما در این بین عوامل زیادی وجود دارد که مانع از این امر می‌شود. عواملی مانند برنامه غذایی نامناسب، ورزش نکردن، بی‌تحرکی، رها کردن ناگهانی دوره ورزش و خوردن بی‌رویه غذا، بارداری وغیره از بارزترین عواملی است که باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود.

بروز این عوامل و تاثیرگذاری آن در بدن، باعث ایجاد تغییرات مختلفی می‌شود. هنگامی که این تغییرات رخ دهد، فرد با میزان زیادی از چربی و چاقی روبرو می‌شود. چاقی و داشتن پوست شل یا افتاده یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که باعث کاهش اعتماد به‌نفس می‌شود. به همین سبب افراد برای رفع این مشکل به سراغ راهکارهای مختلفی می‌روند.

جراحی پیکرتراشی، راهکار طلایی لاغری

همانطور که گفتیم جراحی پیکرتراشی یکی از طلایی‌ترین راهکارهای لاغری است که می‌تواند به آسانی، چربی‌های مازاد را از بین برده و پوست‌های شل یا افتاده را نابود کند. این جراحی با استفاده از ابزارهای مخصوص جراحی و در اتاق‌های مخصوص انجام می‌شود. طی این جراحی ابتدا بخش‌های موردنیاز برای برش مشخص می‌شوند، سپس جراح برش‌ها را با اندازه‌های مختلف ایجاد کرده و پس از برداشتن پوست بدن، شروع به جداسازی توده‌های چربی می‌کند.

پس از جداسازی توده‌های چربی از بافت اصلی بدن، روند برش پوست‌های اضافی آغاز می‌شود. طی این روند جراح پوست بدن را کشیده و قسمت اضافی آن را برش می‌دهد، سپس با اصلاح فرم بدن، مابقی پوست‌های اصلی بدن را بخیه می‌زند. این جراحی حدود 3 الی 4 ساعت زمان برده و به بیهوشی کامل نیاز دارد.

پس از جراحی پیکرتراشی چه کنیم؟

پس از جراحی، فرد به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود. از آنجایی که این جراحی با داروی بیهوشی انجام می‌شود بهتر است هر مراجعه کننده یک همراه داشته باشد. پس از گذشت چند ساعت و انجام معاینات، جراح می‌تواند در صورت صلاحدید و مناسب بودن شرایط عمومی فرد، اجازه مرخصی را صادر کند. اما اگر به هر دلیلی فرد نیاز به مراقبت داشته باشد، باید در بیمارستان یا کلینیک بستری شود.

چگونگی پیکرتراشی
چگونگی پیکرتراشی

مراقبت های بعد از جراحی پیکرتراشی

یکی از تاثیرگذارترین بازه‌های زمانی پس از جراحی‌های زیبایی، دوران نقاهت آن است. به همین سبب تمام جراحان نسبت به مراقبت‌های این دوران و رعایت درست آنها، تاکید زیادی دارند.

  • عدم مصرف دخانیات و سیگار کشیدن
  • عدم مصرف مشروبات الکلی
  • استفاده از گن‌های طبی مخصوص
  • تعویض پانسمان
  • استفاده از داروهای تجویز شده
  • دقت در نحوه خوابیدن و بلند شدن
  • عدم فشار یا ماساژ نواحی برش خورده
  • عدم مصرف داروهای خودسرانه
  • عدم مصرف داروی ضدانعقاد خون
  • انجام فعالیت‌های ورزشی سبک پس از یک الی دو ماه
  • پیاده‌روی‌های بسیار سبک یک ماه پس از جراحی

جلسات معاینه پس از جراحی پیکرتراشی

همانطور که گفتیم عمل پیکرتراشی با استفاده از ابزارهای مخصوص و به شیوه جراحی انجام می‌شود. به همین سبب هم برش‌های مختلفی روی سطح بدن ایجاد می‌شود. پس از ایجاد این برش‌ها و اتمام عمل، تمام نقاط جراحی شده نیاز به پانسمان دارند. تعویض این پانسمان‌ها یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکات مراقبتی در دوران نقاهت است. زیرا در اثر تعویض نکردن این پانسمان‌ها احتمال عفونت و بروز ترشحات عفونی بسیار افزایش می‌یابد.

اگر جزء افرادی هستید که چندان تجربه‌ای در تعویض پانسمان ندارید، می‌توانید پس از گذشت چند روز از جراحی، به پزشک معالج خود مراجعه کرده و پانسمان خود را تعویض کنید. همچنین بهتر است پس از گذاشت چند هفته یا چند ماه از جراحی، حتما برای معاینات پس از عمل به پزشک مراجعه کنید. در این جلسات پزشک می‌تواند بدن شما را به صورت کامل معاینه کرده و از سلامت جسمی شما مطمئن شود.

چرا باید اصول مراقبتی را رعایت کنیم؟

همانطور که گفتیم اصول مراقبتی تاثیرگذاری زیادی در نتیجه جراحی دارد. نه‌تنها پیکرتراشی، بلکه تمامی جراحی‌های زیبایی و مراقبت‌های مربوط به آن وابستگی زیادی به یکدیگر دارند. زیرا در روزهای ابتدایی و حتی هفته‌ها، سیستم و بافت بدن از حساسیت زیادی برخوردار است. در این دوران هرگونه آسیب یا بی‌دقتی باعث برهم ریختن ساختار بدن شده و نتیجه عمل را تغییر می‌دهد.

به همین سبب یکی از اصلی‌ترین نکاتی که تیم جراحی در جلسات پیش از عمل مطرح می‌کند، رعایت درست اصول و نکات مراقبتی در دوران نقاهت است. شما می‌توانید با رعایت این نکات، بهترین نتیجه را از جراحی پیکرتراشی به‌دست بیاورید.

آیا عمل پیکرتراشی خطرناک است؟

تمام جراحی‌های زیبایی دارای عوارض مختلفی هستند. پیکرتراشی هم مانند بسیاری از جراحی‌های دیگر، عوارضی دارد که در دوران نقاهت بروز داده می‌شود. اما این امر بدین معنی نیست که پیکرتراشی عمل خطرناکی است. رعایت تمام اصول و نکات مراقبتی پس از پیکرتراشی و پیگیری آنها، نه‌تنها باعث سهولت دوران نقاهت شده، بلکه احتمال خطر یا آسیب را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد.

به زبان ساده‌تر، هیچکدام از عوارض عمل پیکرتراشی خطرناک نیستند، اما بروز عوارض با شدت زیاد و عدم رفع آنها می‌تواند خطرات زیادی را برای افراد ایجاد کند. به همین سبب توصیه می‌شود که اگر با عوارض شدید مانند ترشحات، خونریزی، آمبولی یا التهاب‌های بسیار شدید روبرو بودید، حتما در اولین فرصت با جراح خود تماس بگیرید.

دوران نقاهت پیکرتراشی
دوران نقاهت پیکرتراشی

جلوگیری از خطر و آسیب های احتمالی

بسیاری از افراد به سبب ترس از جراحی یا خطرات احتمالی آن، از انجام جراحی‌های مانند عمل پیکرتراشی سر باز می‌زنند. اما این جراحی‌ها نه‌تنها خطرناک نیستند، بلکه بسیاری از مشکلات ظاهری و جسمی را رفع کرده و اعتماد‌ به‌نفس افراد را افزایش می‌دهد. تنها کاری که افراد باید آن را انجام دهند، رعایت درست اصول و نکات مراقبتی پس از عمل پیکرتراشی است. پس با یک انتخاب درست، بهترین اندام را به خود هدیه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا