عمل بینی

اطلاعاتی جامع درباره مراقبت های بعد جراحی بینی

عمل جراحی بینی یکی از عمل‌های رایج و پرطرفدار بین عمل‌های زیبایی به شمار می‌رود. سالانه افراد زیادی به منظور اصلاح فرم بینی خود به متخصصان زیبایی مراجعه می‌کنند. پزشکان نیز تمام تلاش خود را می‌کنند تا فرم بینی بیمار را (متناسب با اندازه سایر اجزای صورت)، اصلاح کنند. برای افزایش رضایت بیمار از نتیجه نهایی، پزشکان متخصص و حاذق مانند ایران لیپوماتیک پیشنهاد می‌کنند مراقبت های بعد جراحی بینی به صورت دقیق رعایت شود.

مراقبت های بعد جراحی بینی

بعد از انجام تمام جراحی‌های زیبایی باید مدت زمانی را تحت عنوان دوره نقاهت سپری کنید. در این زمان، هرچقدر به رعایت نکات مراقبتی بعد جراحی خود پایبند‌تر باشید، نتیجه نهایی عمل شما نیز بهتر خواهد بود. عمل جراحی بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای این که بتوانید در نهایت بهترین نتیجه را دریافت کنید، پیشنهاد می‌کنیم تمام مراقبت های بعد جراحی بینی را که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد، رعایت کنید.

توجه به زاویه سر بعد جراحی بینی

بعد از عمل جراحی بینی، تا مدت‌ها نباید سر خود را به سمت پایین نگه دارید. متاسفانه استفاده از گوشی تلفن همراه بسیار رایج است و هنگام استفاده از آن گردن و سر به سمت پایین خم می‌شود. تا مدتی بعد از جراحی، دقت کنید تا هنگام استفاده از تلفن همراه، سر شما به سمت پایین خم نشود.

هنگام استراحت نیز، زیر سر خود چندین بالشت قرار دهید تا سر شما نسبت به بدنتان کمی بالاتر قرار بگیرد. رعایت این نکته در روزهای اولیه پس از عمل باعث کاهش احتمال خونریزی می‌شود و در دراز مدت از افتادگی بینی شما جلوگیری خواهد کرد.

استفاده نکردن از عینک

بعد از جراحی بینی، غضروف‌ها و بافت بینی بسیار نرم و آسیب‌پذیر هستند. تا زمان ترمیم و بهبود کامل بافت بینی، باید مراقب آن باشید. قرار ندادن عینک روی بینی یکی از مراقبت های بعد جراحی بینی است که باید به آن توجه کنید. فرقی نمی‌کند عینکی که استفاده می‌کنید طبی است یا آفتابی، در هر صورت فشار حاصل از عینک، باعث ایجاد فرورفتگی روی پل بینی می‌شود.

پیشنهاد می‌شود در مواقع ضروری از لنزهای طبی استفاده کنید تا آسیبی به بافت بینی شما وارد نشود. بعد از گذشت حدودا یک الی دو ماه، می‌توانید از عینک طبی خود استفاده کنید.

مراقبت های بعد جراحی بینی

توجه به رژیم غذایی بعد جراحی بینی

یکی از مراقبت های بعد جراحی بینی توجه به حرکت حداقلی فک است. برای غذا خوردن و جویدن باید صورت شما به صورت کامل تکان بخورد. جهت جلوگیری از این کار، در هفته اول (تا زمان برداشتن قالب بینی) سعی کنید انواع سوپ و غذاهای آبکی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

بعد از برداشتن قالب بینی نیز تا چند هفته از خوردن غذاهای سفت مثل ته‌دیگ، سیب، بلال و… بپرهیزید. برای اینکه هرچه سریع‌تر کبودی‌ها و ورم صورت شما بهبود یابد، پیشنهاد می‌کنیم از یک هفته بعد از عمل، مصرف غذاهای نرم و مقوی مثل انوع پروتئین‌ها، میوه و سبزیجات، ویتامین‌ها و… را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

استفاده از کمپرس سرد بعد جراحی بینی

طبیعتا بعد از عمل بینی صورت دچار ورم خواهد شد که میزان آن به نوع عمل بستگی دارد. برای کاهش میزان تورم تا 24 ساعت بعد از عمل بینی از کمپرس آب سرد استفاده کنید. کمپرس سرد در کاهش میزان تورم صورت بسیار موثر خواهد بود.

نحوه صحیح خوابیدن بعد جراحی بینی

بعد از جراحی بینی، حداقل تا یک هفته باید به صورت طاق باز استراحت کنید و بخوابید. این مورد یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد جراحی بینی است. در هفته اول به علت وجود قالب و چسب‌های زیاد، بینی شما کمی سنگین است. اگر به هنگام استراحت یا خوابیدن به سمت پهلو مایل شوید، در اثر این فشار و به علت آسیب‌پذیر بودن بافت بینی و نرم بودن غضروف‌ها، احتمال تغییر ظاهر بینی وجود دارد.

مراقبت های بعد جراحی بینی

از نور آفتاب دور شوید!

اگر دوست دارید در کوتاه‌ترین زمان ممکن جای زخم و بخیه‌های روی بینی از بین برود و ورم بینی شما نیز کاهش یابد، پیشنهاد می‌کنیم از قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید بپرهیزید. نور بیش از حد آفتاب علاوه‌بر ایجاد آفتاب سوختگی، باعث تیره شدن جای زخم و بخیه‌های روی بینی نیز می‌شود در نتیجه ممکن است مدت زمان بهبود آن‌ها طولانی‌تر شود.

از فین کردن و عطسه جلوگیری کنید

برای بسیاری از افراد پیش می‌آید که بعد از جراحی بینی به علت تورم بافت‌های داخل بینی، احساس گرفتگی بینی را تجربه کنند. در حالت عادی برای حل این مشکل، فین کردن مناسب است؛ اما بعد از جراحی بینی به هیچ عنوان این کار پیشنهاد نمی‌‌‌‌‌شود. فین کردن آن هم به صورت محکم به بافت‌های بینی آسیب خواهد زد. مدت زمان رعایت کردن این نکته مراقبتی به میزان صبر شما بستگی دارد؛ اما حداقل تا حدودا 6 ماه بعد از عمل از فین کردن محکم بپرهیزید.

شاید بتوانید فین کردن را کنترل کنید؛ اما طبیعتا عطسه کردن عملی اختیاری نیست. در این زمان پزشکان توصیه می‌کنند تمام تلاش خود را بکنید تا هنگام عطسه کمترین فشار به بافت بینی وارد شود و سعی کنید از راه دهان عطسه کنید.

مراقبت های بعد جراحی بینی

عدم مصرف سیگار و نوشیدنی‌های الکلی

اگر جزء افرادی هستید که سیگار می‌کشند، تا یک ماه پس از جراحی از استعمال دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید. اگر هم سیگاری نیستید، تمام تلاش خود را بکنید حتی در معرض دود سیگار نیز قرار نگیرید. نیکوتین موجود در سیگار و مواد موجود در الکل، باعث طولانی‌تر شدن دوره نقاهت شما می‌شود و کبودی‌ها و تورم‌ها نیز دیرتر بهبود می‌یابند.

از ورزش‌های سنگین بپرهیزید

یکی از مراقبت های بعد جراحی بینی، پرهیز از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین است. تا زمانی که استخوان و غضروف بینی شما به صورت کامل شکل نگرفته و ترمیم نشده‌ است، پیشنهاد می‌شود ورزش‌های سبک مثل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و… را جایگزین کنید. حدودا از 6 ماه پس از جراحی، می‌توانید با مشورت پزشک، ورزش‌های سنگین‌تر را دوباره آغاز کنید.

رعایت نظافت بینی

می‌دانید که تا زمان برداشتن قالب بینی نباید حمام بروید و شست‌وشوی صورت نیز باید به گونه‌ای باشد که چسب‌ها و قالب بینی به هیچ‌ عنوان خیس نشوند. در این مدت اصلا بینی را دست کاری نکنید و سعی نکنید به کمک وسایل مختلف، بینی را تمیز کنید. بعد از برداشتن قالب، با استفاده از سرم‌های شست‌وشوی مخصوص، بینی خود را تمیز کنید. این کار از بروز هر گونه عفونت جلوگیری خواهد کرد.

مراقبت های بعد جراحی بینی

نحوه صحیح چسب زدن

چسب زدن بعد از عمل بینی نکته بسیاری مهمی است و در نتیجه نهایی بینی شما بسیار تاثیر خواهد گذاشت. به طور معمول پزشکان در هنگام برداشتن قالب بینی، نحوه چسب زدن را به صورت کامل به شما آموزش می‌دهند. تمام تلاش خود را بکنید تا شبیه به پزشکتان چسب بزنید.

در نهایت چگونه بهترین نتیجه را از جراحی بینی خود بگیریم؟

مراقبت های بعد جراحی بینی که به آن اشاره کردیم در نتیجه نهایی جراحی بسیار موثر هستند؛ اما مهم‌ترین نکته در ایجاد رضایت مهارت پزشک است. بدن هر فرد با دیگری فرق می‌کند و نمی‌توان گفت تمام افراد با رعایت یک سری نکات مشابه به نتیجه دلخواه خود می‌رسند. پیشنهاد می‌کنیم برای رسیدن به بهترین نتیجه با پزشکان مجرب کلینیک ایران لیپوماتیک گفت‌وگو کنید. در این جلسات، پزشک با توجه به شرایط بیمار، نوع پوست و… بهترین و کم‌ریسک‌ترین تکنیک جراحی را برای او انتخاب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا