دسته‌بندی نشده

چگونه شاخص توده بدنی خود را به دست بیاوریم؟ رسیدن به وزن ایده آل!

احتمالا تاکنون بارها و بارها با چیزی به‌نام شاخص توده بدنی روبرو شده‌اید. شاخص توده بدنی یا BMI استانداردترین روش برای این است که بدانید بین افراد سالم و غیرسالم، در کدام دسته قرار دارید. نکته مهمی که درمورد این موضوع وجود دارد، محاسبه شاخص توده بدنی یا BMI است. از آنجایی که با گذشت زمان، افراد مختلفی از سرتاسر دنیا معیارهای متفاوتی را برای محاسبه این موضوع بکار برده‌اند، ابهامات مختلفی درمورد چگونگی محاسبه شاخص توده بدنی وجود دارد. بسیاری از افراد با انجام جراحی های مختلف مانند ابدومینوپلاستی یا پیکرتراشی وغیره، در کمترین زمان به اندام ایده آل خود می رسند.

یکی از نکات بسیار مهمی که بسیاری از پزشکان مانند ایران لیپوماتیک، پزشک و جراح ماهر کلینیک ایران لیپوماتیک به آن اشاره می‌کنند، یکسان بودن فرمول BMI و دقت در نحوه محاسبه شاخص توده بدنی است. از آنجایی که با بروز معیارهای مختلف، بسیاری از افراد امروزه اطلاعات موثقی از چگونگی این روند ندارند، قصد داریم در این مقاله به بررسی روش محاسبه شاخص توده بدنی و رسیدن به وزن ایده‌آل صحبت کنیم.

BMI به چه منظور محاسبه می شود؟

همانطور که گفتیم شاخص توده بدنی یک فرمول استاندارد برای تعیین دسته‌بندی افراد است. پیش از هرچیز ابتدا افراد باید بدانند که در کدام دسته‌بندی قرار دارند. محاسبه شاخص توده بدنی با استفاده از قد و وزن بهترین کاری است که می‌تواند این موضوع را به افراد اطلاع دهد.

البته نکته بسیار مهمی که درمورد محاسبه شاخص توده بدنی وجود دارد این است که این فرمول بسیار جامع است. درواقع براساس آناتومی یا سیستم کلی تعیین شده و نمی‌تواند دقیق‌ترین میزان چربی یا چاقی را به افراد اطلاع دهد. این فرمول می‌تواند با قرار دادن افراد در رده‌بندی‌های مختلف، به آنها اطلاع دهد که نوع اندام آنها جزو کدام دسته‌بندی است.

از سوی دیگر، اگر فردی شاخص توده بدنی خود را با استفاده از فرمول‌های BMI محاسبه کند، می‌تواند از خطر ابتلا به بیماری‌های داخلی وغیره مطلع شود. به‌نظر شما این امر چگونه ممکن است؟ درواقع هنگامی که پس از محاسبه شاخص توده بدنی، افراد متوجه می‌شوند که در دسته افراد چاق درجه دو یا سه قرار دارند، پس خطر ابتلا آنها به انواع بیماری‌ها بیشتر از مابقی افراد است. به همین دلیل می‌توانند پس از مواجه با این موضوع در سریع‌ترین فرصت به پزشک مراجعه کنند.

نکات مربوط به BMI
نکات مربوط به BMI

محاسبه شاخص توده بدنی چگونه انجام می شود؟

همانطور که گفتیم افراد در کشورهای مختلف از معیارهای متفاوتی برای محاسبه شاخص توده بدنی استفاده می‌کنند. به‌صورت کلی اصلی‌ترین روش برای محاسبه شاخص توده بدنی تقسیم وزن بر مجذور قد است. در ایالت متحده برای محاسبه BMI از تقسیم پوند بر اینچ استفاده می‌شود. پس از محاسبه BMI، عدد دو رقمی به دست می‌آید. افراد می‌توانند برای محاسبه شاخص توده بدنی وزن خود را بر حسب پوند در 703 ضرب کنند. بعد از آن جواب به‌دست آمده را بر قد خود و بر حسب اینچ تقسیم کنند. دوباره همان جواب را بر قد بر حسب اینچ تقسیم کنند. در دسته‌بندی BMI، چهار دسته شاخص توده بدنی وجود دارند:

  • افرادی که BMI آنها زیر 18.5 است با مشکل لاغری بیش از حد درگیر هستند.
  • اشخاصی که شاخص توده بدنی آنها بین 18.5 الی 25 است جزو افراد عادی به شمار می‌روند.
  • کسانی که شاخص توده بدنی آنها بین عدد 25 تا 30 است با اضافه وزن روبرو هستند.
  • افرادی که BMI آنها بالاتر از عدد 30 است جزو افراد چاق به‌شمار می‌روند.

نکته مهمی که درمورد محاسبه شاخص توده بدنی وجود دارد این است که می‌توان شدت یا خفیف بودن چاق یا لاغری را از میزان اعداد تشخیص داد.

BMIهای یکسان در بدن های متفاوت!

یکی از نکات مهمی که درمورد شاخص توده بدنی وجود دارد این است که امکان دارد BMI به‌دست آمده در بدن افراد مختلف مفهوم یا عملکرد متفاوتی داشته باشد. برای مثال تصور کنید یک فرد بدنساز با یک خانم باردار BMI مشابه یکدیگر دارند. باتوجه به شاخص توده بدنی آنها، نمی‌توان گفت که میزان چربی‌های هر دو فرد کاملا یکسان است، زیرا بدن فرد بدنساز از عضلات قوی تشکیل شده و خانم باردار یک فرزند را در شکم خود حمل می‌کند.

به همین دلیل اگر شاخص توده بدنی خود را مشابه فرد دیگری دیدید، اصلا نگران نباشید، زیرا آناتومی بدن افراد با یکدیگر متفاوت است. بیاید با ذکر یک مثال این نکته را بهتر درک کنیم، تصور کنید شاخص توده بدنی شما 29 است. شاید هنگامی که این عدد را به دست می آورید فکر کنید که دچار اضافه وزن هستید، در سوی دیگری از ماجرا اگر BMI فردی 26 باشد، آن فرد از اضافه وزن کمتری برخوردار است.

چرا باید شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنیم؟

احتمالا بسیاری از افراد بدون توجه به این موضوع به زندگی خود می‌پردازند و چندان اطلاعی درمورد BMI خود ندارند. محاسبه شاخص توده بدنی به افراد کمک می‌کند که نوع بدن و میزان چاقی یا لاغری اندام خود را تشخیص دهند. همچنین هنگامی که فردی با میزان چاقی مفرط روبرو باشد، می‌فهمد که باید برای انجام آزمایش اقدام کرده و در اسرع وقت ار بروز بیماری های مختلف که در اثر چاقی ایجاد می‌شود خودداری کند.

هرچند که نمی‌تواند توقع داشت BMI تمام سیستم‌های داخلی و درونی و میزان چاق یا لاغری آن را به صورت دقیق بررسی کند. از آنجایی که این فرمول یک معیار جهانی است، می‌تواند بسیاری از افراد را از سلامت جسمشان مطلع کند.

شاخص توده بدنی
شاخص توده بدنی

رسیدن به وزن ایده آل!

قطعا همه افراد از داشتن اندام خوش‌فرم و دلخواه خود لذت می‌برند. برای لاغر شدن راه‌های زیادی وجود دارد که هرکدام از آنها تاثیرگذاری مشخصی روی بدن دارند. از عمل‌های جراحی گرفته تا ورزش و سوخت‌و‌ساز بیشتر، باعث افزایش فعالیت‌های سلول‌های درونی بده و تولید کلاژن‌های جدید می‌شود.

اگر بخواهیم به صورت کلی به یک دسته از رده‌بندی BMI اشاره کنیم و آن را به‌عنوان ایده‌آل‌ترین دسته بشناسیم، باید از افرادی که شاخص توده بدنی انها بین 18.5 الی 25 است نام ببریم. درواقع این دسته از افراد قد و وزن کاملا متناسب با یکدیگر دارند.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید پس از هربار محاسبه BMI به یک عدد ایده‌آل برسید، باید برنامه غذایی مناسب، سبک زندگی سالم و تحرک کافی داشته باشید. پس با درنظرگیری این سه معیار مهم، تجربه زیبای داشتن اندام خوش‌فرم و ایده‌آل را به خود هدیه بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا