پیکرتراشی

علت سفت شدن محل بخیه!

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برخی از افراد پس از انجام جراحی های مختلف با آن روبرو می‌شوند، سفت شدن جای بخیه است. درواقع امروزه بسیاری از عمل‌ها، چه زیبایی و چه درمانی به شیوه جراحی انجام می‌شود. انجام این عمل‌ها به شیوه جراحی دارای مزیت و معایب مختلفی است. یکی از این معایب سفت شدن جای بخیه است. به‌نظر شما چگونه می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد؟

بسیاری از پزشکان ماهر مانند ایران لیپوماتیک دلایل متفاوتی برای بروز این مشکل دارند. از آنجایی که امروزه اغلب عمل‌ها به شیوه جراحی و با استفاده از تجهیزات مخصوص آن انجام می‌شود، باید بدانیم چه عاملی باعث سفت شدن محل بخیه می‌شود. برای اینکه علت‌های بروز انی عارضه را بشناسیم، اولین قدم این است که بدانیم افراد چه نوع عملی را انجام داده‌اند یا جراح از چه نوع بخیه برای آنها استفاده کرده است.

شناسایی دلایل این عارضه و افزایش آگاهی نسبت به آن مزیت‌های زیادی دارد. زیرا اگر قصد داشته باشید در آینده یکی از همین عمل‌های جراحی را انجام دهید، می‌توانید با آگاهی اقدام کرده و از بروز چنین عوارضی پیشگیری کنید. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

عمل های جراحی و اثرات آن

همانطور که گفتیم امروزه بسیاری از عمل‌های درمانی و حتی زیبایی به شیوه جراحی انجام می‌شود. از جراحی سزارین تا ابدومینوپلاستی، پیکرتراشی وغیره همگی با استفاده از تجهیزات مخصوص جراحی انجام می‌شوند. درواقع روند این عمل ها به صورتی است که نمی‌توان شیوه دیگری را جایگزین روش‌های جراحی کرد. هرچند که بسیاری از افراد بر این باورند که روش‌های جراحی نسبت به مزیت‌هایش، معایب بیشتری دارد. با این وجود همچنان شیوه‌های جراحی از کاربردی‌ترین روش‌های عمل هستند.

به‌نظر شما دلیل این محبوبیت چیست؟ در بسیاری از عمل‌های زیبایی مانند پیکرتراشی یا ابدومینوپلاستی افراد قصد دارند در کمترین زمان و به‌ساده‌ترین شکل به اندام خود برسند. در این نوع عمل‌های زیبایی روش‌ جراحی کاربرد بسیار بهتری دارد. درواقع جراحان می‌توانند با استفاده از روش جراحی تمام چربی‌های مازاد بدن افراد را در یک جلسه از بین برده و فرم بهتری به اندام آنها بدهند.

البته نباید منکر این نکته شد که اصلیت و ماهیت این عمل‌های زیبایی با روش‌های جراحی است. پزشکان می‌توانند با استفاده از این روش جراحی، به سادگی تمام مشکلات ظاهری بدن افراد را از بین برده و نتیجه دلخواه بیماران را به آنها ارائه دهند.

ماندگاری محل بخیه
ماندگاری محل بخیه

معایب شیوه جراحی!

همانطور که می‌دانید، شیوه‌های جراحی علاوه بر داشتن مزیت‌های زیاد، معایب متفاوتی هم دارد. درواقع عوارضی که پس از انجام جراحی‌های مختلف نمایان می‌شود از بارزترین معایب شیوه حجراحی است. عوارضی مانند خونریزی، عفونت، احتمال آمبولی، بروز ترشحات زرد رنگ وغیره از بارزترین عوارض و معایب شیوه‌های جراحی در عمل‌های مختلف است.

یکی از نکات حائز اهمیت درمورد ستف شدن محل بخیه این است که عوامل زیادی در بروز این عارضه نقش دارند. برای مثال افرادی که سیستم بدنشان قوی تر است مقاومت بیشتری در برابر بروز این عارضه دارند. همچنین می توانند زخم های خود را در زمان سریع تری درمان کنند.

از سوی دیگر، کسی که سیستم ایمنی بدنش ضعیف‌تر بوده و جراحی مانند پیکرتراشی را انجام می‌دهد، با حجم بیشتری از عوارض بعد از جراحی روبرو خواهد شد. درواقع سیستم ایمنی بدن باید به‌حدی قوی باشد که بتواند در برابر جراحی و تغییراتی که در بدن رخ می‌دهد مقاومت کند.

عارضه ای به نام سفت شدن جای بخیه!

یکی از عوارضی که برخی از افراد پس از انجام جراحی‌های مختلف با آن روبرو می‌شوند سفت شدن جای بخیه است. این عارضه در بسیاری از جراحی‌های مختلف مانند ابدومینوپلاستی، پیکرتراشی وحتی سزارین قابل وقوع است. علت‌های مختلفی برای وقوع این عارضه وجود دارد که در بخش زیر به آن اشاره می‌کنیم:

عدم مهارت جراح در بخیه زدن

قسمت‌های مختلفی از پوست بدن نسبت به سایر قسمت‌ها حساسیت و ظرافت بیشتری دارند. به همین دلیل جراح باید هنگام زدن بخیه دقت و ظرافت لازم را داشته باشد. هنگامی که جراح در هنگام بخیه زدن دقت و مهارت کافی نداشته باشد، نمی‌تواند بخیه‌های دقیق‌تر و ریز‌تری بزند. در چنین شرایطی حتی اگر بخیه‌ها جذبی باشد باز هم محل بخیه سفت شده و باعث به‌وجود آمدن مشکلات و عوارض دیگری خواهد شد.

استفاده از نخ بخیه‌های نامرغوب

یکی دیگر از شایع‌ترین عواملی که باعث سفت شدن جای بخیه می‌شود، استفاده از نخ بخیه نامرغوب و غیراستاندارد است. هنگامی که جراح یا تیم پزشکی از نخ نامرغوب برای بخیه زدن استفاده کند، نخ به‌ خوبی جذب بدن نشده و حتی نمی‌تواند محل زخم را به‌خوبی پوشش دهد. استفاده از نخ‌های غیراستاندارد باعث سفت شدن جای بخیه شده و حتی پس از کشیدن آن هم عوارضی را برای افراد به وجود می‌آورد.

بی توجهی به زمان مناسب برای کشیدن بخیه

یکی از رایج ترین موضوعاتی که در حین جراحی رخ می دهد این است که امکان دارد گاهی اوقات جراح برای بخیه زدن قسمت‌های زیرین پوست از نخ جذبی استفاده نکند، یا فقط برای بخیه زدن قسمت‌های روی پوست از نخ جذبی استفاده کند. به همین دلیل با گذشت زمان، محل بخیه سفت می شود. هرچند که پس از ان جراح می‌تواند بخیه را از بدن خارج کند. در چنین شرایطی جراح باید با نهایت دقت و ظرافت بخیه را از بدن جدا کند.

درمان زخم بخیه
درمان زخم بخیه

درمان سفت شدن محل بخیه

سفت شدن جای بخیه چندان عارضه خطرناکی نیست که افراد نسبت به آن وحشت داشته باشند. با این وجود رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی می‌تواند باعث بهبود سریع‌تر این عارضه شود. اگر سفت شدن محل بخیه با درد، التهاب، تورم، قرمزی و ترشح همراه بود افراد باید حتما در اولین فرصت به پزشک معالج خود مراجعه کنند.

اگر سفت شدن محل بخیه با این عوارض همراه نبود، افراد می‌توانند به‌سادگی و تنها با استفاده از چند راهکار ساده این عارضه را درمان کنند. استفاده از حوله‌های گرم به‌صورت مداوم، ماساژ نواحی بخیه با استفاده از روغن زیتون و بادام از کاربردی‌ترین شیوه‌های درمان است که می‌تواند عارضه سفت شدن جای بخیه را درمان کند. علاوه بر اقدامات زیر به تسریع روند درمان کمک می‌کند:

  • به‌اندازه کافی استراحت داشته باشید.
  • به‌هیچ عنوان به نواحی بخیه فشار نیاورید.
  • محل بخیه را مرتبا تمیز نگه دارید.
  • به برنامه غذایی خود دقت داشته باشید.
  • لباس‌های آزاد و راحت بپوشید.
  • از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید.
  • اگر مجبور به شیردهی هستید حتما با نهایت دقت این کار را انجام دهید که فشاری به بخیه وارد نشود.

چگونه با وجود عوارض مختلف از بدن خود مراقبت کنیم!

امروزه شرایط زندگی بسیاری از افراد به‌صورتی است که حداقل یکبار جراحی‌های مختلف را انجام داده‌اند. موضوعی مانند سفت شدن جای بخیه هم از رایج‌ترین عوارضی است که پس از انجام جراحی رخ می‌دهد. مهم‌ترین کاری که افراد در چنین شرایطی باید انجام دهند رعایت درست اصول و نکات مراقبتی و توجه به توصیه‌های پزشک است.

درصورتی که پس از بروز این عارضه با نشانه‌های مانند التهاب، ورم، ترشح وغیره مواجه شدید حتما در اولین فرصت با پزشک معالج خود تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با مشاورین ما در کلینیک ایران لیپوماتیک در ارتباط باشید که کاربردی‌ترین شیوه‌های درمان را به شما ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا