لیپوماتیک

آمبولی بعد از عمل لیپوماتیک!

امروزه تمام شیوه‌های جراحی که بریا بهبود شرایط ظاهری فراد انجام می‌شود، دارای عوارض، مزیت و معایب مختلفی است. از سوی دیگر یکی از رایج‌ترین شیوه‌های جراحی لاغری که محبوبیت زیادی در بین مردم دارد جراحی لیپوماتیک است. این جراحی هم مانند سایر روش‌های جراحی زیبایی دارای معایب و عوارض مختلفی است که کنترل کردن هرکدام از آنها به یک طریق امکان‌پذیر است. یکی از ناخوشایندترین عوارض این جراحی آمبولی بعد از لیپوماتیک است.

آمبولی بعد از لیپوماتیک در اثر یک حواس‌پرتی یا عدم دقت و مهارت کافی رخ می‌دهد. به‌نظر شما چه چیزی می‌تواند منجر به این اتفاق شود؟ آیا شما یا کسی از اطرافیانتان تجربه آمبولی بعد از عمل لیپوماتیک را داشته‌اید؟ بسیاری از پزشکان مانند دکتر علی اکبر مروتی، آمبولی بعد از عمل لیپوماتیک را از ناخوشایندترین عوارض این جراحی می‌دانند.

پیش از هرچیز برای اینکه بدانیم آمبولی بعد از لیپوماتیک چیست و چگونه رخ می‌دهد، باید روند جراحی لیپو را بررسی کنیم. بررسی این روند به ما کمک می‌کند که اصلی‌ترین عامل این عارضه را بشناسیم. پس اگر قصد انجام جراحی لیپوماتیک را دارید؛ اما از عوارض احتمالی آن می‌ترسید، حتما تا انتهای این مقاله را مطالعه کرده و به دوستان خود معرفی کنید.

لاغری و تناسب اندام یا جراحی لیپوماتیک!

همانطور که گفتیم جراحی لیپوماتیک یکی از بهترین و کاربردی‌ترین شیوه‌های جراحی لاغری است که می‌تواند در کمترین زمان، بهترین فرم از اندام افراد را به آنها هدیه دهد. این جراحی با استفاده از دستگاه کانولا و لوله‌های مخصوص آن انجام می‌شود. بزرگ‌ترین مزیتی که این جراحی دارد این است که در آن خبری از عوارضی مانند عفونت‌های ناشی از برش وغیره نیست.

طی این جراحی ابتدا پزشک حفره‌های کوچکی را روی سطوح مختلف بدن ایجاد می‌کند. سپس لوله‌های دستگاه کانولا وارد این حفره‌ها شده و با بکار بردن اشعه‌های قوی، توده‌های چربی را به تکه‌های کوچک‌تری خود و شکسته می‌کند. پس از آن با استفاده از دستگاه مکش، چربی‌های اضافی را از بدن خارج کرده و به سرنگ‌های مخصوص منتقل می‌کند.

بعد از انجام این مراحل جراح می‌تواند از چربی استخراج شده برای تزریق به سایر نواحی بدن استفاده کند. این کار باعث ایجاد تناسب بین اندام‌های مختلف بدن می‌شود.

عوارض لیپو
عوارض لیپو

عوارض عمل لیپوماتیک

در قسمتی از مقاله بدین امر اشاره کردیم که جراحی لیپوماتیک هم مانند سایر روش های جراحی زیبایی، دارای عوارض مختلفی است. شدت این عوارض بسته به نوع بدن و سیستم ایمنی آن کاملا متفاوت است. البته لازم به ذکر است که نحوه رعایت اصول و نکات مراقبتی در دوران نقاهت هم تاثیر زیادی در شدت یا خفیف بودن این عوارض دارد. برخی از این عوارض به شرح زیر است:

  • بروز التهاب، ورم و کبودی‌های ناشی از جراحی
  • احساس درد‌های عضلانی در قسمت‌های مختلفی از بدن
  • بی‌اشتهایی، سرگیجه و حالت تهوع
  • احتمال ابتلا به آمبولی بعد از لیپوماتیک

آمبولی بعد از عمل جراحی لیپوماتیک

اگر بخواهیم به یکی از غیرعادی‌ترین و ناخوشایندترین عوارضی که بعد از جراحی لیپو رخ می‌دهد اشاره کنیم، قطعا باید از آمبولی نام ببریم. آمبولی در حین انجام جراحی لیپوماتیک رخ می‌دهد. از آنجایی که در سال‌های اخیر شیوه انجام جراحی لیپوماتیک تغییر کرده و با استفاده از دستگاه انجام می‌شود، میزان ابتلا افراد به عارضه آمبولی هم کاهش یافته است؛ اما همچنان یکی از ناخوشایندترین عوارض بعد از جراحی لیپوماتیک است.

آمبولی بعد از لیپوماتیک زمانی رخ می‌دهد که جراح در زمان خارج کردن توده‌های چربی از بدن، به‌اشتباه توده چربی را وارد خون کند. درواقع ورود توده‌های چربی به خون می‌تواند خطرات زیادی مانند سکته را برای افراد به وجود بیاورد.

علاوه بر آن، اگر ورود تکه‌های چربی به خون ادامه داشته باشد، چربی‌های مازاد وارد قلب شده و سیستم ایمنی بدن به این اتفاقات واکنش نشان می‌دهد.

چرا آمبولی رخ می دهد؟

اگر بخواهیم علت آمبولی بعد از لیپوماتیک را بررسی کنیم، باید آن را از دو جهت بررسی کنیم. اولین عاملی که باعث بروز عارضه آمبولی می‌شود سست بودن دیواره‌ و بافت‌های داخلی بدن است. به زبان ساده‌تر، جراح از لوله‌های مخصوص و اشعه‌های لیزری برای خورد کردن توده های چربی استفاده می‌کند، در چنین شرایطی اگر دیواره و بافت‌های درونی بدن سست باشد، در اثر برخورد اشعه با دیواره‌های بدن، تمامی بافت های داخلی از بین رفته و توده‌های چربی وارد جریان خون می‌شوند.

از سوی دیگر، عدم مهارت و توانایی کافی جراح یکی دیگر از عواملی است که باعث بروز این عارضه می‌شود. درواقع اگر جراح مهارت لازم برای جداسازی و انتقال توده‌های چربی به سرنگ‌های مخصوص را نداشته باشد، توده‌های چربی به اشتباه وارد جریان خون می‌‌شوند.

خطرات احتمالی لیپوماتیک
خطرات احتمالی لیپوماتیک

علائم آمبولی

از آنجایی که آمبولی بعد از لیپوماتیک یک عارضه تقریبا غیرعادی است، علائم آن کاملا در بدن مشخص است. هرچند که در روزهای ابتدایی پس از لیپو، تمام افراد با چنین عوارضی روبرو هستند، اما شدت گرفتن آن و عدم ناپدید شدن این عوارض پس از گذشت چند روز می‌تواند زنگ خطری برای بیماران باشد.

به همین دلیل پزشکان به مراجعین خود توصیه می‌کنند که در صورت مواجه با هرکدام از این عوارض و عدم از بین رفتن آنها، حتما به پزشک مراجعه کنند. عوارض زیر از اصلی‌ترین علائم آمبولی بعد از لیپوماتیک است:

  • سرگیجه
  • تهوع
  • خستگی بیش از حد
  • تنگی نفس
  • اختلال در تنفس
  • رنگ پریدگی
  • احساس استرس یا فشارهای عصبی
  • ضعف‌های ناگهانی در بدن
  • پارگی رگ‌های درونی چشم

چه افرادی در معرض ابتلا به آمبولی هستند؟

تمام افرادی که قصد انجام جراحی لیپوماتیک را دارند، باید در روزهای پیش از جراحی اصول و نکات مراقبتی مخصوص را انجام دهند. زیرا رعایت درست این اصول و نکات باعث آماده شدن شرایط عمومی و جسمی آنها می‌شود. یکی از این اصول و نکات مراقبتی ارائه مدارک پزشکی است. در این مدارک اطلاعاتی مانند سابقه ابتلا به بیماری خاص، سابقه حساسیت به داروی بیهوشی، اطلاعات عمومی مانند فشار خون وغیره درج شده است.

افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند، یا شاخص توده بدنی آنها بالا است، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به آمبولی بعد از لیپوماتیک قرار دارند. همچنین افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها در مقایسه با سایر افراد ضعیف‌تر است، باید مراقبت‌های بیشتری داشته باشند.

جلوگیری از خطر آمبولی!

از آنجایی که ابتلا به آمبولی بعد از لیپوماتیک موضوع قابل پیش‌بینی نیست، نمی‌توان درمان صددرصدی برای آن ارائه داد. البته پزشکان برای پیشگیری از بروز این عارضه اصول و نکات مراقبتی خاصی را به بیماران خود ارائه می‌دهند. همچنین مراجعین باید توجه داشته باشند که پیش از انجام جراحی لیپو، تمام معاینات و آزمایش‌های خواسته شده را انجام دهند. زیرا انجام این معاینات به تیم پزشکی کمک می‌کند که آگاهی بیشتری نسبت به بدن افراد داشته باشند.

تیم پزشکی برای جلوگیری از عارضه آمبولی مراقبت‌های زیر را انجام می‌دهند:

  • بررسی کامل آزمایش‌های انجام شده
  • نظارت دقیق بر سطح اکسیژن خون
  • مهیا کردن تجهیزات موردنیاز
  • انجام زودهنگام شیوه‌های درمانی
  • دادن مایعات مختلف به بیمار
  • تزریق داروهای موردنیاز
آمبولی و علائم آن
آمبولی و علائم آن

آیا آمبولی بعد از جراحی لیپوماتیک خطرناک است؟

آمبولی بعد از لیپوماتیک یکی از ناخوشایندترین عوارضی است که کمتر کسی با آن درگیر می‌شود. با این وجود درصورتی که خود افراد یا تیم جراحی متوجه این عارضه شوندف باید در سریع‌ترین زمان درمان را آغاز کنند. همچنین اگر افراد در روزهای پس از جراحی با علائم این عارضه مواجه شدند، باید در اولین فرصت با پزشک معالج خود تماس بگیرند.

درواقع ادامه داشتن این عوارض و عدم کاهش آن می‌تواند باعث بروز اتفاقاتی مانند سکته شود. به همین دلیل بهتر است افراد برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی، حتی در صورت مشاهده علائم بسیار خفیف هم با پزشک خود تماس بگیرند.

جراحی لیپو و عوارض آن، آسیب رسان یا معجزه گر؟

قطعا داشتن اندام خوش‌فرم یکی از ایده‌آل‌های زیبایی برای هر فردی است. به همین دلیل هم افراد به سراغ روش‌های می‌روند که در کمترین زمان از شر چربی‌های مازاد خود خلاص شوند. جراحی لیپوماتیک با وجود تمام عوارض احتمالی که دارد، یکی از ساده‌ترین راه‌های است که می‌تواند افراد را به اندام ایده‌آلشان برساند. شما می‌توانید برای اطلاع دقیق‌تر از شیوه‌های جلوگیری از عوارضی مانند آمبولی بعد از لیپوماتیک، با مشاورین ما در کلینیک ایران لیپوماتیک در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا