جراحی سینه

رژیم غذایی بعد عمل پروتز پکسی یا لیفت و پروتز همزمان

امروزه بسیاری از افراد به‌دنبال شیوه‌های مختلف جراحی هستند که به‌واسطه آن اندام بهتری داشته باشند. یکی از تاثیرگذارترین اندام که باعث زیبا‌تر شدن هیکل افراد می‌شود سینه است. از سوی دیگر انجام جراحی پروتزپکسی یا لیفت و پروتز همزنان باعث از بین رفتن چربی‌های مازاد و فرم‌دهی بهتر سینه می‌شود. از آنجایی که این جراحی از حساسیت زیادی برخوردار است، عوامل زیادی در ماندگاری نتایج آن نقش دارد. رژیم غذایی بعد از پروتزپکسی یکی از همین عوامل تاثیرگذار است.

بسیاری از پزشکان مانند دکتر علی اکبر مروتی، که یکی از برترین و ماهرترین جراحان کلینیک ایران لیپوماتیک هستند، بر این باورند که انجام جراحی پروتزپکسی می‌تواند در کمترین زمان فرم کلی سینه را اصلاح کرده و مشکلاتی مانند افتادگی یا شل بودن بیش از حد آن را از بین ببرد. به‌نظر شما این جراحی چگونه انجام می‌شود؟ آیا کسی از اطرافیانتان تجربه این جراحی را داشته است؟

برای اینکه بدانیم چه عواملی در روند این جراحی یا دوران نقاهت آن تاثیر دارند، باید پیش از هرچیز به عملکرد و روند اصلی آن پی ببریم. پس برای درک عوامل تاثیرگذار در این جراحی، حتما تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

جراحی پروتزپکسی چیست؟

اگر اهل مطالعه و تحقیق درمورد عمل‌های جراحی زیبایی باشید، احتمالا نام پروتزپکسی به گوشتان خورده است. این جراحی شامل دو جراحی کوچک‌تر به‌نام لیفت و پروتز سینه است. هرکدام از این شیوه‌های جراحی روند و نقش متفاوتی در بدن دارند. در بخش زیر به معرفی این دو جراحی می‌پردازیم:

جراحی لیفت سینه

بسیاری از افرادی که با مشکل بزرگ بودن بیش از حد سینه‌ یا افتادگی و شل بودن آن مواجه هستند، برای رفع مشکلات ظاهری خود به سراغ جراحی لیفت سینه می‌روند.

در این عمل زیبایی، ابتدا جراح برش‌های کوچکی را در قسمت‌های مختلف سینه ایجاد می‌کند، سپس با جداسازی پوست سینه، توده‌های چربی و بافت‌های اضافی را از بافت و عضلات اصلی سینه جدا می‌کند. جداسازی این توده‌ها باید با نهایت دقت و ظرافت انجام شود. پس از برداشتن توده‌های چربی، جراح اصلاحات لازم را انجام داده و پوست سینه را می‌کشد. کشیدن پوست سینه باعث فرم‌گیری بهتر سینه، از بین رفتن ترک و سلولیت‌های پوستی و رفع افتادگی یا شل بودن آن می‌شود.

این عمل زیبایی با استفاده از تجهیزات مخصوص جراحی و در اتاق‌های مخصوص انجام می‌شود. از آنجایی که حین جراحی تغییرات زیادی در بدن ایجاد می‌شود، پزشک باید از داروهای مخصوص بیهوشی استفاده کند. مدت زمان این جراحی حدود 2 الی 3 ساعت است.

لیفت و پروتز همزمان
لیفت و پروتز همزمان

جراحی پروتز سینه

اگر بخواهیم به یکی از معروف‌ترین جراحی‌های زیبایی اشاره کنیم، قطعا باید از جراحی پروتز سینه نام ببریم. نتیجه این جراحی کاملا متفاوت با جراحی قبلی است. درواقع بسیاری از افرادی که از مشکل کوچک بودن سینه‌های خود رنج می‌برند، به سراغ جراحی پروتز سینه می‌روند. در این جراحی پزشک باید پروتزهای سازگار با بدن را درون سینه قرار دهد.

اگر بخواهیم به‌صورت دقیق‌تر به روند این جراحی اشاره کنیم باید بگوییم که در این شیوه از جراحی ابتدا پزشک برش‌های کوچکی را در قسمت زیر یا بخش هلالی سینه ایجاد می‌کند، پس از آن کمی پوست سینه را جدا کرده و باتوجه به انتظارات مراجعین یا نوع بافت سینه، پروتز را درون بافت سینه قرار می‌دهد. پس از آن اگر فرم سینه نیاز به اصلاح داشت، جراح می‌تواند اصلاحاتی مانند تغییر نوک سینه یاغیره را انجام دهد.

پروتز‌های سینه از نظر شکل و فرم به دو دسته گرداگرد و اشکی تقسیم می‌شود. همچنین جنس پروتزهای سینه از سیلیکون یا آب‌نمکی است. تشخیص اینکه کدام یک از این پروتزها برای بدن بهتر است، با توجه به انتظارات بیمار و صلاحدید جراح انجام می‌شود. درواقع تیم جراحی و بیمار می‌توانند در جلسات مشاوره پیش از عمل درمورد نوع پروتز و نحوه قرارگیری آن با یکدیگر مشورت کنند.

جراحی پروتزپکسی

اگر بخواهیم جراحی پروتزپکسی را در یک سطر توضیح دهیم، باید بگوییم این جراحی ترکیبی از دومورد از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین جراحی‌های سینه است. جراحی پروتزپکسی شامل جراحی لیفت و پروتز سینه آنهم به صورت همزمان است. شاید با خود تصور کنید انجام دو جراحی به صورت همزمان امکان‌پذیر نیست؛ اما از آنجایی که هردو جراحی مربوط به سینه هستند و برای فرم‌دهی بهتر آن انجام می‌شوند، جراح می‌تواند هردوی آنها را به صورت همزمان انجام دهد.

این جراحی ابتدا پزشک باید جراحی لیفت سینه را انجام دهد، به زبان ساده‌تر ابتدا جراحی سینه را برش داده و توده‌های چربی را از بافت سینه جدا می‌کند، پس از اینکه بافت‌های اضافی از سینه جدا و عضلات اصلی سینه بجا ماند، جراح پروتزهای مخصوص را در داخل سینه قرار می‌دهد. پس از ان با اصلاح فرم کلی سینه و کشیدن پوست آن، قسمت اضافی پوست سینه را برش داده و عضلات اصلی را به یکدیگر بخیه می‌زند.

از آنجایی که پروتزپکسی شامل دو جراحی است، باید با استفاده از داروهای بیهوشی و ابزارهای مخصوص جراحی انجام شود. مدت زمان این جراحی دود 3 الی 4 ساعت است و دوران نقاهت نسبتا آسانی دارد. البته اصلی‌ترین شرط برای داشتن دوران نقاهت ساده، رعایت اصول و نکات مراقبتی مانند رژیم غذایی بعد از پروتزپکسی است.

دوران نقاهت پروتزپکسی

همانطور که گفتیم اصلی‌ترین شرط برای داشتن دوران نقاهت ساده، رعایت اصول و نکات مراقبتی مانند رژیم غذایی پس از پروتزپکسی است. البته عوامل و اصول مراقبتی زیاد دیگری هم وجود دارند که می‌توانند تاثیر زیادی در روند بهبودی افراد داشته باشند. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • عدم مصرف غذاهای چرب و پرکالری
  • پرهیز از مصرف مشروبات الکلی
  • دقت در نحوه خوابیدن و بلند شدن
  • استفاده از سوتین‌های طبی
  • عدم ماساژ یا فشار به سینه
  • داشتن تحرک بعد از گذشت 1 الی 2 هفته

برنامه غذایی بعد از پروتزپکسی

یکی از اصلی‌ترین عواملی که به افراد کمک می‌کند دوران نقاهت ساده‌تری داشته باشند، داشتن رژیم غذایی بعد از پروتزپکسی است. اینکه می‌گوییم رژیم غذایی، منظورمان خوردن غذاهی خاصی نیست، بلکه افراد باید در دوران نقاهت خود مواد غذایی سالم و مقوی بخورند. برای مثال خوردن غذاهای چرب، پرکالری، پرنمک، غذاهای فست‌فودی وغیره کاملا ممنوع است. علاوه بر آن باید از خوردن شیرینی و مواد قندی مانند آبنبات یاغیره پرهیز کنند.

در مقابل سبزیجات، انواع ویتامین و مواد پروتئینی مانند گوشت و مرغ و ماهی را مصرف کنند. البته باید دقت کنند که تمام این مواد پروتئینی به‌صورت پخته باشد. نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی و آب از دیگر نکات بسیار مهم در رژیم غذایی بعد از پروتزپکسی است که به بهبود سیستم‌های درونی بدن کمک زیادی می‌کند.

برنامه غذایی جراحی سینه
برنامه غذایی جراحی سینه

چرا باید برنامه غذایی داشته باشیم؟

سیستم‌های درونی بدن مانند سیستم گوارش یا ایمنی در حین عمل تغییرات زیادی را حس می‌کنند. درواقع از آنجایی که حین جراحی پروتزپکسی سلول‌های داخلی بدن تغییر می‌کنند، سیستم ایمنی و گوارشی باید عملکرد درستی داشته باشند. هنگامی که افراد پس از جراحی رژیم غذایی بعد از پروتزپکسی را به درستی رعایت نکنند و مواد غذایی ناسالم را مصرف کنند، سیستم ایمنی و گوارشی بدن نمی‌تواند عملکرد درستی داشته باشد.

رعایت رژیم غذایی بعد از پروتزپکسی

رعایت درست رژیم غذایی پس از پروتزپکسی باعث می‌شود سیستم بدن در روزهای پس از جراحی شرایط بهتری داشته باشد. همچنین در برابر دردهای پس از جراحی مقاوم‌تر بوده و فرد دوران نقاهت ساده‌تری را تجربه می‌کند. اگر با رژیم غذایی بعد از پروتزپکسی آشنایی ندارید می‌توانید با مشاورین ما در کلینیک ایران لیپوماتیک در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا