عمل بینی

پولیپ بینی | علائم + تشخیص + درمان و جراحی

یکی از رایج‌ترین معضلات جسمی که امروزه بسیاری از افراد با آن درگیر هستند و احتمالا بارها و بارها نام آن را شنیده‌اید، پولیپ بینی است. از آنجایی که بینی یکی از تاثیرگذارترین اجزای صورت است، بروز هرگونه مشکلات ظاهری یا درونی آن، احساسات ناخوشایندی را برای افراد ایجاد می‌کند؛ اما برای درمان این معضل چه باید کرد؟

ایران لیپوماتیک یکی از جراحان عرصه زیبایی است که درمان‌‌های مختلفی را برای پولیپ بینی ارائه داده است؛ اما اینکه کدام یک از این شیوه‌های درمان یا جراحی تاثیر بیشتری دارند، امری است که نیاز به تحقیق و مطالعه درست دارد. آیا کسی از اطرافیان شما تجربه پولیپ بینی را داشته است؟ به‌نظر شما چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد؟

از آنجایی که بسیاری از افراد به دلایل مختلف از پولیپ و تاثیرات ناخوشایند آن رنج می‌برند، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی تمام اصول و نکات ضروری درمورد این معضل بپردازیم. پس حتی اگر تاکنون با این مشکل درگیر نبوده‌اید، با ما همراه باشید، زیرا این مقاله اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

پولیپ بینی چیست؟

همانطور که گفتیم پولیپ یکی از شایع‌ترین عارضه‌های مربوط به بینی است. این عارضه در اثر علت‌های مختلفی مانند عفونت‌های داخلی، التهاب‌های ناشی از آسم یا آلرژی‌های درونی رخ دهد. شایع‌ترین و بارزترین نشانه این عارضه خارش گلو و عدم تنفس درست است. منشا اصلی این عارضه در مخاط بینی است.

البته لازم به ذکر است که این عارضه به دلایل مختلفی بروز داده می‌شود. برای مثال در صورت سرماخوردگی شدید و عدم پیگیری آن، باکتری و ویروس‌های زیادی در گلو و مخاط بینی جا‌خوش می‌کنند. در اثر گذر زمان و عدم مصرف داروهای لازم، این باکتری‌ها باعث ایجاد التهاب و حساسیت شده و پس از گذشت مدتی، فرد با بروز علائم مختلف متوجه می‌شود که با مشکلی به نام پولیپ بینی درگیر است.

علت بروز پولیپ

پولیپ بینی از آن دسته عارضه‌های جسمی است که بروز آن دلایل مختلفی دارد. بروز مشکلاتی مانند التهاب‌های ناشی از آسم، وجود باکتری و ویروس‌های مختلف در بینی و گلو، عفونت‌های داخلی، عدم مصرف داروهای آنتی بیوتیک در زمان بروز بیماری وغیره از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث بروز این عارضه می‌شود.

البته لازم به ذکر است که افرادی که سابقه جراحی بینی را داشته‌اند، بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به این عارضه هستند، زیرا پس از جراحی بینی ساختار و بافت‌های درونی بینی حساس‌تر می‌شود. با حساس شدن بافت‌های درونی بینی، امکان ورود و ماندگاری ویروس و باکتری‌های مختلف افزایش می‌یابد. عوامل ژنتیکی، عدم عملکرد درست مخاط بینی، عدم عملکرد درست سیستم ایمنی بدن و آلرژی به برخی از داروهای مختلف از دیگر عوامل ابتلا به پولیپ است.

علائم پولیپ بینی

یکی از نکات جالبی که درمورد پولیپ وجود دارد این است که علائم و نشانه‌های بروز آن به‌سرعت در بدن نمایان می‌شود. درواقع از آنجایی که تاثیرات بروز این عارضه روی بینی و حتی سیستم ایمنی بدن بسیار مشخص است، افراد با کمی دقت و در کمترین زمان می‌توانند بروز این عارضه را تشخیص دهند. بارزترین علائم پولیپ به شرح زیر است:

  • سردردهای شدید و غیرقابل تسکین
  • گرفتگی بینی
  • اختلال در حس بویایی
  • خروپوف‌های شدید در هنگام خواب
  • عفونت‌های مداوم
  • آبریزش بینی و عطسه‌های مداوم
  • تجمع خلط در بینی
  • احساس درد در ناحیه سر و صورت
  • احساس درد در نواحی بالای دندان
  • احساس فشار یا درد مزمن در قسمت سر و پیشانی
  • بروز ترشحات چرکی
علائم پولیب بینی
علائم پولیب بینی

چگونگی تشخیص عارضه پولیپ

همانطور که گفتیم از آنجایی که علائم و نشانه‌های بروز عارضه پولیپ بسیار زیاد است، تشخیص آن کار چندان سختی نیست؛ اما با این وجود انجام معاینات و تشخیص پزشک مطمئن‌ترین راه برای تشخیص پولیپ است. اگر با هرکدام از این علائم روبرو شدید، می‌توانید به پزشک مراجعه کرده و معاینه شوید.

آندوسکوپی بینی، سی تی اسکن و ام آر آی سه روش اصلی برای تشخیص پولیپ بینی است. در هرکدام از این روش‌ها باتوجه به استفاده از دستگاه‌های دقیق و هوشمند، پزشک می‌تواند به سادگی بروز عارضه پولیپ را تشخیص دهد.

درمان پولیپ

رایج‌ترین راه درمان پولیپ بینی انجام روش‌های جراحی است. جراحی بینی می‌تواند علاوه بر رفع مشکل پولیپ، تمام عیب‌ها و مشکلات ظاهری بینی را هم حل کند. علاوه بر آن دو روش جراحی دیگر وجود دارد که می‌تواند به‌سادگی مشکل پولیپ را حل کند:

پولیپکتومی

پولیپکتومی ساده‌ترین و بی‌دردسرترین روش جراحی برای حل مشکل پولیپ است. این جراحی اغلب به صورت سرپایی انجام می‌شود؛ اما جراح می‌تواند باتوجه به شرایط جسمی فرد یا میزان شدت پولیپ، از داروی بیهوشی یا بی‌حسی استفاده کند. در عمل پولیپکتومی جراح دستگاه‌های کوچک و مخصوصی را وارد بینی فرد کرده و با استفاده از قابلیت مکش، تمام پولیپ‌های موجود در بینی را خارج می‌کند.

آندوسکوپی سینوسی

آندوسکوپی سینوسی رایج‌ترین شیوه برای از بین بردن انسداد بینی پولیپ‌های درون آن است. در این عمل، جراح با استفاده از ابزار و تجهیزات مخصوص جراحی، تمام التهاب و پولیپ‌های موجود در بینی را از آن خارج می‌کند. این روش در مقایسه با روش‌ قبلی کمی طولانی‌تر است.

درمان پولیب بینی
درمان پولیب بینی

چگونه از بروز پولیپ پیشگیری کنیم؟

پولیپ جز آن دسته از عارضه‌های است که بروز آن به سبک و نحوه زندگی بستگی دارد. به زبان ساده‌تر، اگر فردی برنامه غذایی یا سبک زندگی سالمی داشته باشد، احتمال ابتلا به پولیپ را به حد زیادی کاهش می‌دهد. زیرا انجام کارهای مانند ورزش کردن، نوشیدن آب به اندازه کافی، مصرف انواع ویتامین‌های لازم و ضروری، مصرف داروهای تجویز شده در دوران بیماری، عدم بی‌توجهی به سیستم ایمنی بدن و داشتن برنامه غذایی سالم به افراد کمک می‌کند که سیستم ایمنی بدن خود را بهبود دهند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن باعث می‌شود که ویروس و باکتری‌های وارد شده به بدن، آسیب زیادی به سیستم ایمنی وارد نکنند. علاوه بر آن، توجه به داروهای آنتی بیوتیک و تجویز شده از سوی پزشک و مصرف به‌موقع آنها، از ورود و ماندگاری ویروس‌ها در گلو و بینی جلوگیری می‌کند.

به همین دلیل، اگر از جراحی‌ و روش‌های مختلف آن یا بروز عارضه‌ای مانند پولیپ وحشت دارید، به شما توصیه می‌کنیم که پیش از هرچیز مراقبت بدن خود باشید، زیرا تنها چیزی که می‌تواند از بروز چنین مشکلی جلوگیری کند مراقبت‌های به‌موقع است.

آیا پولیپ حتما نیاز به جراحی دارد؟

بسیاری از افرادی که با عارضه پولیپ درگیر هستند برای‌شان سوال است که آیا درمان پولیپ فقط با انجام جراحی امکان‌پذیر است؟ تشخیص این موضوع به دو عامل بستگی دارد. اولین عامل معاینه پزشک و بررسی میزان شدت پولیپ است. دومین عامل هم صلاحدید پزشک، آن هم باتوجه به بررسی معاینات انجام شده است.

درواقع جراح باید با بررسی آزمایش و معاینه‌های انجام شده میزان پولیپ را تشخیص دهد. پس از آن می‌تواند باتوجه به صلاحدید خود تصمیم بگیرد که آیا پولیپ فرد تنها با روش‌های جراحی انجام می‌شود یا خیر!

انتخاب کاربردی ترین روش برای درمان

باتوجه به اینکه امکان دارد برخی از افراد چندان اطلاعاتی درمورد پولیپ بینی و روش‌های درمان آن نداشته باشند، بهتر است که پزشک به صورت دقیق راهکار این مشکل را حدس بزند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که چندان اطلاعی از بهترین پزشکان این عرصه ندارید، می‌توانید با مشاوران ما در کلینیک ایران لیپوماتیک در ارتباط باشید. ما در این کلینیک با جمع‌آوری بهترین و ماهرترین جراحان و مشاوران، بهترین خدمات را با مناسب‌ترین هزینه در اختیار شما قرار می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا