جراحی سینه

مراقبت های بعد از عمل پروتزپکسی (لیفت و پروتز سینه همزمان)

اگر مراقبت های بعد از عمل پروتزپکسی را به درستی انجام دهید هیچ نگرانی‌ای بابت نتیجه لیفت و پروتز سینه وجود نخواهد داشت. مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید در خصوص میزان فعالیت بعد از عمل، بستن گن طبی، تغذیه مناسب و مصرف منظم داروهایی است که دکتر تجویز می‌کند.

دکتر علی مروتی در جلسات معاینه قبل و بعد از عمل در روز جراحی، تمام نکات لازم را به زیباجویان توصیه خواهد کرد. برای داشتن روند درمان بهتر و رسیدن به بهترین نتیجه، لازم است که تمامی نکات را رعایت کنید. در اینجا نیز تعدادی از مهم‌ترین اقدامات بعد از عمل زیبایی سینه (لیفت و پروتز) را بررسی کرده‌ایم.

حدود فعالیت بعد از عمل پروتزپکسی

بعد از لیفت و پروتز همزمان سینه می‌توانید پیاده‌روی سبکی داشته باشید تا جریان خون را در بدن خود افزایش دهید و روند بهبود زخم را سرعت ببخشید. حرکات کششی سبک، از اسپاسم و حالت خشک شدن عضلات جلوگیری می‌کند و انجام روزمره آن‌ها در کنترل و کاهش درد مؤثر است؛ اگر چه این حرکات را باید با احتیاط انجام دهید، ولی بهتر است به توصیه پزشک در این خصوص توجه کنید.

برای شروع فعالیت‌هایی مانند دویدن، بهتر است یک ماه صبر کنید و در طی این مدت در انجام ‌مراقبت های بعد از عمل پروتزپکسی کوشا باشید. به طور کلی حداقل ۲ ماه پس از عمل می‌توانید ورزش‌هایی مانند شنا، حرکات کششی سنگین‌تر و وزنه زدن را آغاز کنید. با این حال تا حد امکان ورزش‌های سنگینی که عضلات بالاتنه درگیر می‌شوند یا تماسی هستند را کاهش دهید.

توصیه ما به ورزشکاران این است که در از سرگیری این فعالیت‌ها عجله نکنند؛ زیرا در غیر این صورت، عوارض پروتز پستان را افزایش می‌دهند.

نکات بعد از پروتزپکسی
نکات بعد از پروتزپکسی

ضرورت بستن سوتین طبی بعد از عمل پروتز و لیفت سینه

بعد از جراحی‌های زیبایی سینه از جمله لیفت و پروتز، باید برای ثابت نگه‌داشتن پروتزها و فرم سینه از گن‌های مخصوصی استفاده کنید. سایز این سینه‌بندهای طبی را پزشک به شما می‌گوید و در خرید آن باید دقت لازم را داشته باشید. این گن باید جنس نرم و لطیفی داشته باشد و بتواند هوا را عبور بدهد. توصیه پزشکان این است که تا ۶ الی ۸ هفته بعد از جراحی از سوتین مخصوص عمل سینه استفاده کنید. از جمله مزایای این گن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عفونت‌های احتمالی را کاهش می‌دهد.
  • از ماندن جای زخم و بروز اسکار جلوگیری می‌کند.
  • در کاهش ورم و کبودی‌های ناحیه عمل مؤثر است.
  • جلوی جمع شدن مایعات زیر پوست و ایجاد ناهمواری را می‌گیرد.
  • به ثابت نگه‌داشتن پروتزها در جای خود و حفظ پروتز سینه کمک می‌کند.

مراقبت های بعد از عمل پروتزپکسی و کاهش درد و تورم

معمولا بعد از انجام عمل پروتزپکسی، درد چندانی احساس نمی‌شود و این درد طوری نیست که نتوانید آن را کنترل کنید. همچنین تا مدت‌ها بعد از عمل کبودی و ورم وجود دارد که به مرور کاهش می‌یابد. برای تسریع کاهش این علائم به نکات زیر توجه کنید:

  • افزایش مصرف نمک منجر به ورم بیشتر می‌شود.
  • آنتی‌بیوتیک‌هایی که پزشک تجویز می‌کند را سرخود قطع نکنید.
  • کمپرس سرد می‌تواند در کاهش ورم سینه مؤثر باشد که باید با احتیاط صورت بگیرد.
  • در دوره نقاهت پروتزپکسی، وسایل سنگین را بلند نکنید و فعالیت شدید نداشته باشید.
  • نوشیدن آب کرفس، آناناس و پاپایا در رفع خون‌مردگی‌ها و کاهش تورم بسیار مؤثر است.
  • بعد از عمل (تا ۳ هفته یا یک ماه) دخانیات، مشروبات الکلی و داروهای رقیق کننده خون مصرف نکنید.
  • ماساژ ناحیه عمل ممکن است به تسریع بهبودی کمک کند یا منجر به تشدید علائم شود. در این مورد باید با پزشک مشورت کنید.

پانسمان بعد از پروتز و لیفت همزمان سینه

پانسمانی که جراح روی محل بخیه سینه قرار می‌دهد از جنس سیلیکون ضدآب بوده و ارتجاعی است. شما باید تا زمان اولین معاینه بعد از عمل، بهداشت پانسمان‌ها را رعایت کنید. بعد از برداشته شدن آن دیگر نیاز به پانسمان مجدد نیست.

مراقبت های بعد از جراحی پروتز و لیفت سینه همزمان
مراقبت های بعد از جراحی پروتز و لیفت سینه همزمان

تغذیه بعد از عمل پروتزپکسی

در مورد ‌مراقبت های بعد از عمل پروتزپکسی آشنایی با موادغذایی بهبود دهنده پوست آسیب‌دیده اهمیت دارد. رژیم غذایی بعد از عمل باید حاوی مواردی باشد که مواد مغذی کافی به بدن شما می‌رسانند. غذاهایی که می‌خورید باید علاوه بر تأمین انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن، سرعت بهبود زخم‌ها را افزایش دهند. یک سری مواد غذایی، گردش خون و کلاژن‌سازی پوست را تحریک می‌کنند و برخی مواد مانند ژلاتین، خود منبع سرشار از کلاژن هستند.

میوه و سبزیجات حاوی بتاکاروتن، ویتامین C و آنتی اکسیدان، غذاهای دریایی دارای امگا ۳ و پروتئین‌ها به تسریع درمان زخم‌ها کمک زیادی می‌کنند. نوشیدن میزان کافی آب و مایعات و مصرف مواد غذایی دارای فیبر را نیز توصیه می‌کنیم. در دوره نقاهت می‌توانید سوپ قلم و ماهیچه، جو دو سر و پای مرغ میل کنید. همچنین بهتر است به‌جای مصرف نوشیدنی‌های مصنوعی، از آبمیوه‌های طبیعی از جمله آب مرکبات و آب هویج استفاده کنید.

مهم ترین نکات بعد از جراحی پروتزپکسی

انجام برخی اعمال بعد از پروتزپکسی به‌ویژه در روزهای ابتدایی، ممکن است در روند درمان خلل ایجاد کند. سعی کنید به مواردی که در خصوص ‌مراقبت های بعد از عمل پروتزپکسی اشاره می‌کنیم توجه کنید:

  • مایعات فراوان بنوشید.
  • پروتزها و محل بخیه را دستکاری نکنید.
  • در هفته اول به هیچ وجه رانندگی نکنید.
  • تعویض پانسمان را طبق نظر پزشک انجام دهید.
  • از آغوش گرفتن دیگران و حمل نوزاد بپرهیزید.
  • بعد از ۴۸ الی ۷۲ ساعت می‌توانید استحمام کنید.
  • روی شکم و پهلو نخوابید و هنگام دراز کشیدن زیر سرتان چند بالشت قرار دهید.
  • مصرف غذاهای حاوی پروتئین، فیبر و انواع ویتامین ( به‌ویژه ویتامینC، ویتامین K و ویتامین E) را فراموش نکنید.
اقدامات بعد از عمل جراحی سینه
اقدامات بعد از عمل جراحی سینه

تسریع بهبودی با مراقبت های بعد از عمل لیفت و پروتز سینه همزمان

آگاهی از مهم‌ترین نکات مرتبط با جراحی لیفت و پروتز سینه به زیباجویان کمک می‌کند تا پیش از عمل، ذهن آرام‌تری داشته باشند و دوران نقاهت را به‌خوبی بگذرانند. می‌توانید یک چک لیست از تمام بایدها و نبایدهای این عمل ایجاد کنید. البته در نظر داشته باشید که توصیه جراح در اولویت است.

پرسنل ایران لیپوماتیک، چه در داخل کلینیک و چه در این وب سایت همواره سعی دارد شما را در رسیدن به نتیجه دلخواه‌تان یاری کند. تسریع بهبودی پروتز و لیفت سینه با انجام مراقبت‌هایی مانند بستن مداوم گن طبی، پرهیز از فعالیت سنگین تا ۲ ماه و رژیم غذایی مناسب امکان پذیر خواهد بود.

درصورتی که جراحی سینه انجام داده‌اید یا در دوران نقاهت این عمل به‌سر می‌برید، می‌توانید تجربیات خود را درباره ‌مراقبت های بعد از عمل پروتزپکسی با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا