عمل بینی

علت بروز جوش صورت بعد از جراحی بینی و راه‌های درمان

آیا تاکنون چیزی درمورد عوارض یا تاثیراتی که عمل جراحی بینی روی صورت دارد شنیده‌اید؟ منظورمان به تغییر فرم و شکل بینی نیست، بلکه عوارضی است که به صورت موقت روی چهره یا پوست صورت نمایان می‌شود. بروز جوش صورت بعد از جراحی بینی یکی از رایج‌ترین عوارض عمل بینی است که بسیاری از مراجعین با آن درگیر هستند. در این بین، افرادی که پوست آنها بیشتر از سایر افراد مستعد چربی و جوش باشد، بیشترین میزان درگیری را با جوش صورت بعد از عمل جراحی دارند؛ اما به‌نظر شما راهکار درمان آن چیست؟

ایران لیپوماتیک، یکی از جراحان متخصص در حوزه عمل‌های زیبایی است که طی سال‌ها فعالیت در این زمینه، اطلاعات بسیار خوبی درمورد عوارض پس از جراحی بینی، مانند جوش و آکنه‌های پوستی به ما می‌دهد. پس اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی‌اید که از این عارضه ناخوشایند فراری هستید، حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید که سریع‌ترین و بهترین روش‌های درمان این عارضه را به شما معرفی کنیم.

جراحی بینی و عوارض آن

حتما می‌دانید که جراحی بینی هم مانند بسیاری از جراحی‌های دیگر، دارای عوارض و تاثیرات مختلفی است؛ اما بسیاری از افراد با شنیدن جملاتی مانند عوارض و تاثیرات جراحی بینی، چیزهای مانند التهاب، کبودی، ورم یاغیره به ذهنشان خطور می‌کند. هرچند که تمام این موارد نام برده شده کاملا درست بوده و جزو عوارض جراحی بینی محسوب می شود؛ اما یکی دیگر از عوارضی که بعد از جراحی بینی نمایان شده و بسیاری از مراجعین را درگیر خود می‌کند، بروز جوش صورت بعد از جراحی بینی است، چیزی که شاید کمتر کسی به آن توجه کند.

از آنجایی که طی جراحی بینی تغییرات زیادی در ساختار داخلی و حتی بافت‌های پوستی ایجاد می‌شود، بروز جوش و آکنه یکی از عادی‌ترین واکنش‌های پوست است به همین دلیل اگر بعد از عمل با چنین عارضه روبرو شدید اصلا نگران نباشید. شما می‌توانید به سادگی و با چند راهکار بسیار ساده و مطمئن، تمامی جوش‌های صورت را از بین ببرید.

چرا بعد از عمل بینی جوش می زنیم؟

بروز جوش صورت بعد از جراحی بینی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از اصلی‌ترین دلایل بروز جوش و آکنه پس از جراحی بینی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استرس و ترس ناشی از عمل بینی

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایلی که باعث بروز آکنه و جوش بعد از جراحی بینی می‌شود، استرس و ترس ناشی از عمل بینی است. از آنجایی که برخی از افراد نسبت به جراحی بینی و روند آن اطلاع دقیقی ندارند، از انجام جراحی بینی و تاثیرات آن وحشت دارند. استرس یا ترس ناشی از عمل بینی باعث ایجاد واکنش‌های هورمونی بدن شده و منجر به ایجاد جوش و آکنه‌های پوستی می‌شود.

حساسیت به داروهای بیهوشی

یکی دیگر از اصلی‌ترین عامل‌های که باعث جوش و آکنه می‌شود، حساسیت به داروهای بیهوشی است. درواقع از آنجایی که بسیاری از داروهای بیهوشی به روش موضعی یا وریدی به بینی تزریق می‌شود، امکان بروز جوش و آکنه بسیار زیاد است.

هرکدام از داروهای بیهوشی دارای مواد مختلفی هستند که باعث از بین رفتن هوشیاری افراد طی عمل بینی می‌شوند. در این بین امکان دارد افراد نسبت به این مواد موجود در بینی آلرژی داشته و با تزریق آنها به سطح پوست یا داخل بینی، بافت‌های پوستی و سلول‌های درون آن واکنش نشان دهند.

نابودی جوش های صورت
نابودی جوش های صورت

وجود چسب و گچ روی بینی

وجود چسب و گچ روی بینی یکی دیگر از عوامل بروز جوش است. درواقع جراح برای ایکه ساختار جراحی شده بینی از هرگونه آسیب یا فشار احتمالی حفظ شود، از چسب و گچ استفاده می‌کند. هنگامی که جراح از این مواد روی سطح پوست استفاده کند، منافذ پوست کاملا بسته می‌شود. بسته شدن منافذ پوست باعث جمع شدن چربی و میکروب‌های پوستی شده و جوش را به وجود می‌آورند.

آسیب پذیرترین افراد در مقابله با جوش های بعد از جراحی

همانطور که احتمالا می‌دانید نوع پوست‌های صورت کاملا متفاوت است؛ بنابراین، نوع پوست تاثیر زیادی در میزان بروز جوش‌های بعد از جراحی بینی و حتی شیوه‌های درمان آن دارد. بسیاری از افرادی که پوست آنها چرب است، با مشکلی به نام چربی بیش از حد پس از جراحی هم روبرو هستند.

افرادی که پوست چرب دارند و افرادی که پوست صورت آنها مستعد جوش و آکنه است بیشترین آسیب را از جوش‌های ناشی پس از جراحی می‌بینند. درواقع این افراد به سبب ساختار و نوع پوست خود باید مراقبت‌های لازم قبل و بعد از جراحی بینی را انجام دهند.

چگونه از بروز جوش و آکنه جلوگیری کنیم؟

از آنجایی که عوارضی مانند جوش و اکنه بعد از جراحی نمایان می‌شوند، نمی‌توان حدس زد که شدت بروز جوش‌های پوستی بعد از جراحی چقدر است. در این بین اگر بخواهیم به ساده‌ترین روش از بروز جوش و آکنه جلوگیری کنیم، باید برخی مراقبت‌های ساده را به‌جا بیاوریم.

ابتدایی‌ترین قدم برای کاهش عوارضی مانند جوش و آکنه، کنترل استرس و ترس ناشی از جراحی است. زیرا همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، استرس ناشی از عمل بینی یکی از رایج‌ترین دلایل جوش صورت بعد از جراحی بینی است. مدیتیشن، مصرف آن به اندازه کافی و مشورت با جراح از بارزترین راهکارهای است که می‌تواند به کاهش ترس و استرس جراحی کمک کند.

شست و شوی کامل صورت پیش از جراحی و عدم مصرف غذاهای چرب از دیگر کارهای است. این کار به بهتر عمل کردن سیستم ایمنی بدن کمک کرده و احتمال بروز جوش را کاهش می‌دهد. همچنین می‌توانید با تیم جراحی خود مشورت کرده و در صورت نیاز از پمادهای مخصوص استفاده کنید.

شیوه های درمان جوش بعد از جراحی بینی

درمان جوش صورت بعد از جراحی بینی بسیار ساده است. نکته مهمی که درمورد این موضوع وجود دارد این است که جوش‌های صورت به صورت ناخودآگاه پس از اتمام دوره نقاهت، کم کم از بین می‌روند. با این وجود استفاده از راهکارهای درمان جوش به نابودی سریع‌تر آنها کمک می‌کند.

استفاده از تونرهای ضدجوش

استفاده از تونرهای ضدجوش یکی از بهترین شیوه‌های از بین بردن جوش و آکنه‌های پوستی است. این تونرها می‌توانند با کاهش چربی و از بین بردن میکروب‌های روی سطح پوست، باعث پاکسازی پوست شده و به از بین رفتن جوش‌های پوستی کمک کنند. تونرهای پوستی در انواع مدل‌های مختلف و برای انواع پوست‌های چرب، خشک و مختلط ارائه می‌شود.

درمان جوش های پس از جراحی بینی
درمان جوش های پس از جراحی بینی

استفاده از پمادهای ضدجوش

یکی دیگر از شیوه‌های بسیار سریع که به از بین رفتن جوش‌های سطح پوست کمک می‌کند، استفاده از پمادهای ضدجوش است. این پمادها با موادی که درون خود دارند، باعث نابودی میکروب و چربی‌های روی سطح پوست می‌شوند. البته لازم به ذکر است که برای یافتن بهترین پماد مناسب با نوع پوست، بهتر است با پزشک متخصص پوست صحبت کنید.

استفاده از لایه‌بردار

استفاده از لایه‌بردار آخرین روشی است که می‌توانید از آن استفاده کنید؛ اما این جمله بدین معنا نیست که تاثیری در نابودی جوش‌ها ندارد. درواقع استفاده از لایه‌بردار علاوه بر کاهش چربی و جوش‌های سطح پوست، تمام سطح پوست را لایه‌برداری کرده و تمام میکروب یا آلودگی‌های آن را از بین می‌برد. به همین دلیل می‌توانید پس از اتمام دوران نقاهت از لایه‌بردار استفاده کرده. علاوه بر آن می توان به از بین بردن جوش، به روشن و نرم شدن پوست خود کمک کنید.

مراقبت پوست خود باشیم…

پوست صورت یکی از مهم‌ترین اندام‌هایی است که بیشتر از دیگر اندام‌ها، نیاز به مراقبت دارد. به همین دلیل باید توجه داشته باشید که عمل‌های مختلف مانند جراحی بینی چه تاثیراتی روی آن دارد. همچنین باید بدانید که چگونه می‌توانید عوارض ناشی از جراحی را از بین ببرید. همچنین می‌توانید برای اطلاع دقیق‌تر از مراقبت‌های پوستی بیشتر، با مشاوران ما در کلینیک ایران لیپوماتیک در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا