ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی یا لیفت شکم

آیا تاکنون چیزی درمورد ابدومینوپلاستی یا لیفت شکم به گوشتان خورده است؟ این عمل جراحی یکی از راحت‌ترین و البته بهترین شیوه‌های از بین بردن چربی‌های شکم است که طرفداران زیادی دارد. اما چرا بسیاری از مردم به سمت این عمل جذب می‌شوند؟

قطعا داشتن شکم صافت و سفت یکی از زیبایی‌هایی است که درمورد اندام هر شخص وجود دارد. و به طبع آن هیچکس از پوست افتاده راضی نیست. اما چگونه باید به این موقعیت رسید؟ کسانی که بخواهند شکم صاف و بدون چربی یا کمترین میزان چربی را در شکم خود داشته باشند، باید ورزش مداوم، تغذیه مناسب و بسیاری دیگر از نکات سلامتی را رعایت کنند. اما از آنجایی که گاهی برخی از افراد دیر به فکر از بین بردن چربی های خود می‌افتند، دستیابی به این هدف را کمی سخت می‌کند.

در چنین شرایطی عمل ابدومینوپلاستی یا لیفت شکم یکی از بهترین راهکارهای است که به مراجعین پیشنهاد می‌شود. پس اگر قصد دارید از شر چربی‌های اضافه بدن خود خلاص شوید، تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

ابدومینوپلاستی چیست؟

عمل جراحی ابدومینوپلاستی یا لیفت شکم با نام تامی تاک ( tummy tuck ) شناخته می‌شود. این عمل یکی از رایج‌ترین عمل‌های جراحی است که چربی‌های اضافی در نواحی شکم و پهلو و قسمت تحتانی معده را از بین می‌برد. ابدومینوپلاستی در کلینیک‌های خصوصی یا اتاق‌های جراحی بیمارستان انجام می‌شود و نیاز به بیهوشی دارد.

این عمل نتایجی مشابه عمل لیپوماتیک یا لیپوساکشن شکم دارد، اما تفاوتی آن با دیگر روش‌ها در این است که به میزان بیشتری به سفت شدن پوست شکم کمک می‌کند. به زبان ساده‌تر، امکان شل شدن پوست در عمل‌های مانند لیپوماتیک یا لیپوساکشن بیشتر است، اما در عمل ابدومینوپلاستی به دلیل استفاده از تیغ جراحی و بکارگیری بخیه‌های بسیار سفت در نواحی شکم و پهلو، این احتمال به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

ابدومینوپلاستی چگونه انجام می شود؟

همانطور که گفته شد عمل ابدومینوپلاستی در اتاق‌های جراحی یا کلینیک‌های مجهز انجام می‌شود. برای انجام این عمل ابتدا بخش‌های موردنظر مشخص می‌شود و سپس جراح تمامی پوست‌های اضافه را برش می‌دهد. این برش‌ها در نزدیکی نواحی آلت تناسلی و به صورت افقی هستند.

پس از برش دادن چربی‌های اضافه، عضلاتی که روی سطح پوست قرار دارند را به یکدیگر بخیه میزنند و شکم را کاملا سفت می‌کنند. همچنین برشی در بالای آلت تناسلی ایجاد می‌شود. پزشک آن را بخیه زده و تنها یک خط باقی می‌ماند. همچنین اگر به دلیل وجود چربی‌های اضافه، خط ناف تغییر کند، جراح خط ناف را از یک برش کوچک خارج کرده و در جای مناسب خود قرار می‌دهد. پس از بخیه زدن خط ناف و سفت کردن تمام عضلات شکم، عمل ابدو به اتمام می‌رسد و تمام چربی‌های اضافه از بین می‌رود.

البته لازم به ذکر است که نوع عمل و میزان برش‌های که در سطح پوست ایجاد می‌شود به چربی‌های اضافه بدن بستگی دارد. همچنین جراح می‌تواند در طول عمل برای پیشگیری از عفونت یا مشکلاتی از این قبلی، آنتی بیوتیک را به مراجعین خود تزریق کند.

انواع ابدومینوپلاستی

عمل ابدومینوپلاستی به چندصورت قابل انجام است. این شیوه‌های متفاوت به شما کمک می‌کند که باتوجه به میزان چربی های خود، بهترین و کم‌ خطرترین گزینه را برای عمل خود انتخاب کنید:

ابدومینوپلاستی مینی

در عمل ابدومینوپلاستی مینی تنها بخش جزئی از شکم جراحی می‌شود. به زبان ساده‌تر اگر تنها در قسمت زیرشکم خود چربی‌های اضافه دارید، می‌توانید مینی تامی تاک را انتخاب کنید. در این شیوه جراح بدون تغییر خط ناف یا برش دادن نواحی دیگر، تنها چربی‌های جزئی شکم را از بین می‌برد.

این شیوه از عمل برای کسانی که به وزن یا سایز ایده‌آل خود رسیده‌اند اما هنوز چربی زیرشکم دارند بسیار مناسب است. دوران نقاهت این عمل در مقایسه با دیگر شیوه‌های لیفت شکم بسیار اندک است.

ابدومینوپلاستی کامل

ابدومینوپلاستی کامل تمامی چربی‌های موجود در شکم، پهلو، ناحیه تحتانی معده وغیره را از بین می‌برد. درواقع کسانی که به هردلیلی نتوانستند به وزن ایده‌آل خود برسند، می‌توانند با مراجعه به پزشک و انتخاب عمل ابدومینوپلاستی کامل، تمام چربی‌های اضافه خود را از بین ببرند.

در این شیوه تمامی پوست‌ها و چربی‌های اضافه حذف می‌شوند و ناف در جای مناسب تعبیه می‌شود مابقی عضلات شکم بخیه می‌شود.

ابدومینوپلاستی معکوس

همانطور که گفته شد عمل ابدومینوپلاستی مخصوص نواحی شکم و پهلو است. اما در ابدومینوپلاستی معکوس تمام چربی‌های که در نواحی زیرسینه یا بالای شکم وجود دارد از بین می‌رود. درواقع بسیاری از افراد در قسمت فوقانی شکم خود برآمدگی و یا چربی‌های مازاد دارند، برای این دسته از اشخاص عمل لیفت شکم معکوس بهترین گذینه است و به آنها کمک می‌کند که شکمی یکدست داشته باشند.

پانیکولکتومی

پانیکولکتومی یکی از بی‌دردسر‌ترین شیوه‌های ابدومینوپلاستی است. اگر تحت تاثیر ورزش یا دیگر عوامل وزن زیادی را از دست داده‌اید و احساس می‌کنید پوستتان شل است، پانیکولکتومی بهترین گذینه برای شما است. در این عمل تنها پوست‌های اضافه که در سطح شکم و پهلو قرار دارند بریده می‌شوند و در نهایت فرم زیبایی به شکم شما می‌دهد.

لیفت شکم
لیفت شکم

آمادگی های پیش از عمل

پیگیری جلسات و مشاوره‌های پیش از عمل یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید رعایت شود. در این جلسات شما می‌توانید تمام نکات موردنیاز درمورد خودتان را با پزشک مطرح کنید. برای مثال اگر به داروی خاصی آلرژی دارید یا سابقه بیماری، مصرف داروی خاص یا عمل جراحی را دارید، حتما باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. پس از آن پزشک می‌تواند تمام آزمایش‌ها و سابقه شما را بررسی کند. علاوه بر آن، برای انجام این عمل باید به وزن ثابت رسیده باشید.

علاوه بر آن در این جلسات تمام نکات موردنیاز برای عمل به شما گوشزد داده می‌شود. همچنین در یک جلسه جداگانه بدن شما به صورت فیزیکی معاینه می‌شود و تمامی بخش های موردنیاز برای عمل مشخص می‌شود. همچنین شما می‌توانید انتظارات و ایده‌آل خود را از عمل بیان کنید و باتوجه به تصویری که از بدن خود در ذهن دارید، با پزشک مشورت کرده و بهترین شیوه‌ را برای عمل خود انتخاب کنید.

در حین عمل چه اتفاقی می افتد؟

پس از هرچیز شما باید تمامی نکاتی که پزشک گوشزد می‌کند را رعایت کنید و برای عمل آماده باشید. در روز جراحی ابتدا تمام نکات و شرایط ایمنی بدن مانند فشار خون، اکسیژن وغیره بررسی می‌شود. پس از آن داروی بیهوشی تزریق و پس از مشاهده اثرات آن، عمل آغاز می‌شود.

در این حین پزشک تمامی چربی‌های اضافی بریده می‌شوند و در نهایت فرم ایده‌آل را برای شما ایجاد می کند. پس از اتمام عمل، احتمالا شما در اتاق ریکاوری هستید و با شکل جدیدی از بدن خود مواجه خواهید شد.

 مراقبت های بعد از عمل

مراقبت‌های بعد از عمل یکی از حساس‌ترین امور مربوط به عمل ابدومینوپلاستی است. در برخی موارد به دلیل چربی‌ها و برش‌های زیادی که در سطح پوست ایجاد می‌شود، ممکن است از لوله‌هایی که در اطراف محل برش قرار دارند خون و مایعات اضافی خارج شود.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که کمک می کند افراد دوران نقاهت راحت‌تری داشته باشند قدم زدن است. راه رفتن از بروز لخته خون در بدن جلوگیری می‌کند. پوشیدن لباس تنگ و گن در دوران نقاهت یکی دیگر از راهکارهای خوبی است که پزشکان بر آن تایید دارند. همچنین اشخاص می‌توانند پس از دوران نقاهت خود، ورزش را به صورت سبک آغاز کرده و به فرم‌دهی بهتر بدن خود کمک کنند. داشتن تغذیه مناسب هم نقش بزرگی در این فرایند دارد.

پیگیری جلسات پس از عمل و انجام دستورات پزشک به اشخاص کمک می‌کند که دوران نقاهت آسان‌ترین داشته باشند. همچنین معاینه‌های بعد از عمل نشان‌دهنده این امر است که اشخاص چقدر در درست طی کردن دوران نقاهت خود موفق بوده‌اند.

جراحی چربی های مازاد
جراحی چربی های مازاد

فواید ابدومینوپلاستی

عمل تامی تاک یا لیفت شکم علاوه بر فرم‌دهی زیبا به بدن، فواید بسیار مهم دیگری هم دارد. این فواید هم در ظاهر نمایان بوده و هم به استخوان‌بندی داخلی بدن کمک می‌کند. از دیگر فواید عمل تامی تاک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صافی و سفت شدن پوست شکم
  • داشتن اندام زیبا
  • از بین بردن جای زخم سزارین
  • سهولت در انجام حرکات ورزشی
  • تسکین کمردرد
  • وضعیت جسمی مناسب
  • از بین بردن چربی‌ها و سلولیت‌های مضر

عوارض ابدومینوپلاستی

قطعا همه ما می‌دانیم که هرکدام از عمل‌های جراحی عوارضی دارند که در کوتاه یا طولانی مدت نمایان می‌شوند. از عوارض ابدومینوپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش احساس‌های پوستی

یکی از رایج‌ترین عوارضی که بعد از عمل لیفت شکم بروز داده می‌شود کاهش احساس‌های پوستی است. این عارضه به سبب حساسیت پوست و مواجه مستقیم آن با تیغ جراحی رخ می‌دهد. به زبان ساده‌تر، ممکن است عصب‌های سطحی که روی پوست افراد وجود دارند به سبب برخورد با تیغ جراحی یا داروهای بیهوشی تزریق شده برای مدتی بی‌حس شوند.

این عارضه بسته به نوع بدن و سیستم پوستی اشخاص در مدت زمان متفاوت از بین می‌رود و چندان نگران کننده نیست.

عفونت

گاهی برش‌های که ر سطوح مختلف بدن ایجاد می‌شوند به خوبی بهبود پیدا نمی‌کنند و کمتر کسی هم به آن توجه می‌کند. هنگامی که این برش‌ها به خوبی بهبود نیابند و کسی متوجه آن نشود، امکان بروز عفونت در آنها بسیار زیاد است. به همین سبب بسیاری از جراحان در حین انجام عمل از داروهای آنتی بیوتیک برای جلوگیری از بروز عفونت استفاده می‌کنند.

تورم و کبودی

تورم و کبودی در نواحی برش خورده یکی دیگر از عوارض این عمل است. البته که این عارضه برای کوتاه مدت نمایان می‌شود. برای مثال ممکن است به مدت 1 الی 2 هفته التهاب یا کبودی‌های در نواحی شکم و پهلو که مورد جراحی قرار گرفته‌اند ایجاد شود.

بستن لخته خون

همانطور که گفته شد در عمل تامی تاک تمام پوست‌ها و چربی‌های اضافه برش داده می‌شود. این امر بروز لخته خون در نواحی داخلی بدن را افزایش می‌دهد. به همین سبب اشخاصی که لیفت شکم را انجام دهند باید به صورت آرام راه بروند و از بروز این عارضه جلوگیری کنند. بسیاری از اشخاص در بیمارستان و به کمک پرستارها این کار را انجام می‌دهند.

احساس تهوع

بروز احساس تهول در چند ساعت یا یکی دو روز بعد از عمل یکی از دیگر عوارضی ابدومینوپلاستی است. این عارضه به سبب داروهای بیهوشی و مدت زمانی که شخص در اتاق بیهوش بوده رخ می‌دهد. اما چندان نگران کننده نیست و با مصرف داروهای مسکن کامل قابل رفع است.

عدم جوابدهی به تزریق داروهای بیهوشی

یکی از مهم‌ترین نکات پیش از عمل پیگیری جلسات مشاوره است. در این جلسات تمام داروهای که ممکن است بیمار به آن حساسیت داشته باشد بررسی و داروهای بیهوشی مناسب با بدن هر فرد استفاده می‌شود.

هنگامی که کسی به این جلسات توجه نداشته باشد یا نگویید که به چه دارویی حساسیت دارد، امکان بروز چنین عارضه‌ای وجود دارد.

طولانی بودن دوران نقاهت

دوران نقاهت ابدومینوپلاستی در مقایسه با دیگر شیوه‌های لاغری کمی بیشتر است. در این روش به دلیل استفاده از تیغ جراحی به جای دستگاه‌های لیزری وغیره، دوران نقاهت بیشتری برای اشخاص درنظر گرفته می‌شود.

عمل تامی تاک
تامی تاک

چه کسانی مجاز به عمل ابدومینوپلاستی هستند؟

جراحی‌های لاغری معمولا برای کسانی پسشنهاد می‌شود که شیوه‌های مانند ورزش و رژیم در آنها تاثیرگذار نباشد. به همین سبب هم کسانی که قصد انجام لیفت شکم را داشته باشند باید واجد شرایط خاصی باشند:

  • شاخت توده بدنی بالای 35
  • عدم مصرف داروهای خاص
  • عدم ابتدا به بیماری‌های قلبی و کلیوی وغیره
  • عدم جوابدهی با ورزش و رژیم
  • عدم استعمال دخانیات و مشروب تا یک ماه پیش از عمل

تفاوت ابدومینوپلاستی با لیپو چیست؟

ابدومینوپلاستی نوعی جراحی است، برخلاف لیپوساکشن یا لیپوماتیک که با استفاده از دستگاه انجام می‌شود. علاوه بر آن، از لیپوماتیک و لیپوساکشن برای فرم‌دهی بدن استفاده می‌شود و چربی‌های مازاد به بخش‌های دیگر بدن تزریق می‌شود. اما در ابدمینوپلاستی چربی های اضافه به صورت کامل از بدن برداشته می‌شود.

همچنین لیپوماتیک و لیپوساکشن در مقایسه با ابدومینوپلاتسی دوران نقاهت کمتر و آسان‌تری دارد.

هزینه ابدومینوپلاستی چقدر است؟

تعیین هزینه این عمل باتوجه به عوامل مختلف انجام می شود. هزینه ابزار جراحی، هزینه اتاق عمل، هزینه تیم جراحی، دستمزد پزشک اصلی، آزمایش‌های پیش از عمل، هزینه بیمارستان یا کلینیک، هزینه نسخه‌های دارویی وغیره از مواردی است که هزینه یک عمل ابدومینوپلاستی را رقم می‌زند.

برای عمل ابدومینو به کدام کلینیک مراجعه کنیم؟

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که درمورد عمل‌های زیبایی وجود دارد این است که حتما به پزشک ماهر و کلینیک‌های مجهز مراجعه کنید. زیرا این دسته از پزشکان با استفاده از ابزارهای پیشرفته و علم و دانشی که در این عرصه دارند بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می‌آورند. کلینیک ایران لیپوماتیک مدت‌هاست در زمینه جراحی های زیبایی مانند لیفت شکم، لیپوماتیک، لیپوساکسشن، ابدمینوپلاستی، ماموپلاستی وغیره فعالیت دارد و تیمی از بهترین پزشکان را گرد آورده است.

دکتر علی مروتی یکی از ماهرترین اعضای این تیم است که در طی سال‌ها تجارب ارزشمندی را کسب کرده است و اکنون یکی از حاذق‌ترین پزشکان ایران به شمار می‌رود.

اصلاح فرم شکم
عمل لیفت شکم

آیا بیمه هزینه ابدومینوپلاستی را پوشش می دهد؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از مراجعین وجود دارد این است که آیا ابدمینوپلاستی مشمول بیمه است یا خیر؟ بیمه به صورت کلی هزینه‌های مربوط به عمل‌های زیبایی را پرداخت نمی‌کند، اما از آنجایی که عمل ابدمینوپلاستی به رفع فتق هم کمک می‌کند، اگر از طریق درمان این مشکل اقدام کنید، امکان پرداخت هزینه عمل توسط بیمه وجود دارد.

آیا عمل لیفت شکم خطرناک یا دردناک است؟

قطعا آسان ترین عمل‌های زیبایی هم دوران نقاهت اندکی دارند که در آن فرد با میزان کمی از درد مواجه است. اما در عم ابدومینوپلاستی درد یا التهاب‌های نواحی مختلف تنها چندهفته پس از عمل روی پوست وجود دارد و با مصرف داروهای مسکن قابل رفع است. به همین جهت باید گفت لیفت شکم نه‌تنها دردناک و خطرناک نیست، بلکه به زیبایی و سلامت بدن هم کمک می‌کند.

برای کاهش عوارض ابدومینوپلاستی چه کنیم؟

رعایت برخی اصول و نکات پس از عمل ابدومینوپلاستی باعث می‌شود که فرد عوارض کمتری را حس کند. از این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف داروهای که خونریزی را افزایش دهد ( مانند آسپرین، قرص‌های ضدالتهابی وغیره)
  • عدم استعمال سیگار و دیگر دخانیات
  • ثابت نگه داشتن وزن
  • رعایت رژیم غذایی
  • ورزش

جراحی ابدومینوپلاستی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان جراحی تای تاک باتوجه به عوامل مختف تغییر می‌کند. برای مثال فردی که چربی‌های بیشتری داشته باشد و عمل ابدومینوپلاستی کامل را انتخاب کرده باشد، مدت زمان بیشتری را در مقایسه با فردی که ابدومینوپلاستی مینی را انتخاب کرده درگیر است. عواملی مانند میزان چربی، نوع شیوه عمل، مهارت پزشک و دیگر عوامل مدت زمان عمل را تعیین می‌کنند.

چگونه بفهمیم عمل تامی تاک واقعا تاثیرگذار است یا خیر؟

عمل‌های زیبایی در بدن افراد مختلف نتایج متفاوتی دارد. این تفاوت بدین سبب است که سیستم و آناتومی بدن هرکس با دیگری متفاوت بوده و شیوه عمل لاغری یک فرد با فرد دیگر کاملا فرق دارد. اما به صورت کلی اگر دوست داشته باشد از تجربیات دیگران در این زمینه استفاده کنید، می‌توانید به بخش نطرات در سایت ایران لیپوماتیک مراجعه کرده و نظرات آنها را مطالعه کنید.

کلام آخر

انجام عمل‌های زیبایی و رفع مشکلات ظاهری یکی از مرسوم‌ترین کارهای است که بسیاری در دنیا آن را انجام می‌دهند، اما از آنجایی که این دسته از عمل‌ها مستقیما با سلامتی بدن ارتباط دارند، باید دقت داشته باشید که روش درستی را برای انجام آن انتخاب کنید.

در کلینیک ایران لیپوماتیک ما با استفاده از یک تیم مجرب و کامل به شما کمک می‌کنیم که باتوجه به بدنتان، بهترین انتخاب را داشته باشید دلخواه‌ترین نتیجه را به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا